Hoppa till huvudinnehåll

Premiär för "Den fula ankungen" på Vimma i Åbo - Teater Kojan tilltalar barn och unga

Ida Törnroos och Kaisa Lallukka som den fula ankungen och hennes mamma.
Ida Törnroos som den fula ankungen lär sig flyga. I bakgrunden ankungens mamma som spelas av Kaisa Lallukka. Ida Törnroos och Kaisa Lallukka som den fula ankungen och hennes mamma. Bild: Yle/Pontus Nyqvist teaterkonst,föreställningar (kulturella alster),skådespel,skådespelare,Den fula ankungen

Daghemsbarnen bänkar sig på stolsraderna framför scenen på Vimma i Åbo.

Snart börjar Teater Kojans föreställning av Den fula ankungen, som baserar sig på H.C. Andersens välkända bok.

På scenen står Ida Törnroos som spelar den fula ankungen, medan Kaisa Lallukka gestaltar ankungens mamma.

- Vi har egentligen aldrig haft ett manus utan vi har jobbat scen för scen och tema för tema, svarar Ida Törnroos på frågan om hur det var att överföra berättelsen från bokform till teaterscenen.

- På så sätt har det blivit vår stil på den och vad vi vill lyfta fram i berättelsen, fortsätter hon.

Törnroos berättar att de valde att sätta upp pjäsen som en saga, vilket gör det lättare för de två skådespelarna att hoppa in i flera olika roller.

Törnroos och Lallukka spelar nämligen alla roller i föreställningen.

- Vi använder små attribut för att visa till publiken vem vi är. Och sen försöker vi förstärka det med kroppen och en tydlig röst, säger Törnroos.

Ankungens mamma med ett av sina ägg.
Ankungarnas mamma med sitt femte ägg som är misstänkt mycket större än de övriga äggen. Ankungens mamma med ett av sina ägg. Bild: Yle/Pontus Nyqvist skådespelare,skådespel,teaterkonst,föreställningar (kulturella alster),Den fula ankungen

En interaktiv föreställning

Teater Kojan är en teatergrupp som riktar sig speciellt till barn, och Törnroos och Lallukka införlivar också dem i föreställningen.

Ibland hörs spontana utrop från publiken, medan skådespelarna ibland vänder sig direkt till de unga tittarna och ställer frågor, som till exempel vilken färg den fula ankungen har.

- Bruuun, hörs det i en kör från tittarna.

Enligt Törnroos är Teater Kojan förberedda på att barnen kommenterar det som händer på scenen.

- Vi vill egentligen också att det ska komma fram. De är ju barn och det är roligt att utmana dem som står på scen och svara på det som man egentligen inte borde svara på. Det är ju en del av det, säger Törnroos.

Förutom föreställningar ordnas kurser och verkstäder

Teater Kojan grundades år 2016 av Ida Törnroos, Kaisa Lallukka, Axel Hanses och Simon Strömsund.

De är bosatta i Åboland, men turnerar runt hela Finland. Törnroos är dramainstruktör och har gått scenkonstubildningen i Vasa, som nuförtiden finns i Jakobstad.

- Utbildningen har kanske två pelare som den står på. Det är den konstnärliga skådespelardelen och den dramapedagogiska delen. Tack vare att vi har dem båda så söker man sig kanske ofta till att jobba med barnteater eller jobba med drama där pedagogiken har en stor roll, säger Törnroos.

Förutom Den fula ankungen finns även Vem ska trösta knyttet och Den lille prinsen på repertoaren.

Vanligtvis har de premiär i februari och turnerar sedan efter det fram till jul. Föreställningarna ges både på svenska och finska.

- Första året hade vi kanske 60 föreställningar, och sedan har mängden ökat efter det. Nu har vi omkring hundra föreställningar om året, säger Törnroos.

Förutom turnerandet ordnar Teater Kojan verkstäder och kurser för människor i alla åldrar.

De erbjuder både färdiga paket men det är också möjligt att skräddarsy kurserna enligt vad grupperna vill jobba på.

- En workshop är sex timmar lång, säger Törnroos.

Kaisa Lallukka och Ida Törnroos poserar i "ägget".
Kaisa Lallukka och Ida Törnroos. Kaisa Lallukka och Ida Törnroos poserar i "ägget". Bild: Yle/Pontus Nyqvist skådespelare,skådespel,teaterkonst,föreställningar (kulturella alster),Den fula ankungen

Traditonell hjältesaga med modern twist

Den fula ankungen baserar sig på H.C. Andersen bok, som handlar om en svanunge som ovetandes om det växer upp tillsammans med en ankfamilj och anses därmed av de andra familjemedlemmarna vara ful och oduglig.

I slutet av Andersens klassiska berättelse växer den fula ankungen upp till den vackra svan som hon egentligen är och blir accepterad av de andra.

Teater Kojan har däremot valt att ta en annan riktning än boken i sin föreställning, och lagt fokus på att gestalta hur den fula ankungen hittar sig själv och sitt mod och vågar vara den hon är.

- Så att det inte ska handlar om att man är ful och att man blir mobbad för att man är ful, och sedan när man blir vacker så är allt ok. För då handlar det ju mycket om att du inte själv kan påverka din situation och vi har ju velat ta upp det här att du är din egen byggmästare för ditt eget liv och för vem du är, säger Törnroos.

Hoppas bli ett större gäng

Teater Kojan kommer i framtiden att också erbjuda verkstäder och kurser.

Nästa projekt planeras bli en ungdomspjäs.

- Jag tror att den kommer vi också mera att skriva själv, och inte utgående från en färdig historia. Det är inte ännu fastspikat men det finns åtminstone där i framtiden, säger Törnroos.

- Sedan hoppas vi ju förstås på att kunna bli ett större gäng. Vi är nu fem stycken som jobbar från och till med det här och vi hoppas på att kunna få många olika expertiser in i gruppen och många olika personligheter som kan bidra med sitt kunnande, säger Törnroos.

Läs också

Nyligen publicerat - Åboland