Hoppa till huvudinnehåll

Elgitarr, trumpet eller solosång – pop och jazz-linjen i Östnyland försöker klara sig i hobbykonkurrensen

Närbild på en trumpet. I bakgrunden synns en pojke som spelar.
Alec Still. Närbild på en trumpet. I bakgrunden synns en pojke som spelar. Bild: Yle/Lone Widestam Borgå,musik,trumpet,fingrarna,Alec Still

Nu kan allt fler östnyländska unga haka på pop- och jazzlinjen vid Borgånejdens musikinstitut. Samtidigt tävlar musikhobbyn med en massiv mängd andra fritidssysselsättningar.

Alec Still har precis avslutat sin trumpetlektion när vi träffas. Han har spelat trumpet halva sitt liv, sedan han var åtta år gammal.

- Jag har lektion en gång i veckan och övar när jag vill, eller när mamma säger att jag ska öva. Så blir det nästan alltid, konstaterar Still med ett skratt.

Närbild på fingrar som rör sig på en trumpets tangenter.
Fingerfärdighet är ett måste för en bra trumpetspelare. Närbild på fingrar som rör sig på en trumpets tangenter. Bild: Yle/Lone Widestam Borgå,musik,trumpet,fingrarna,Alec Still

Just nu övar han inför ett nivåprov där han ska visa upp hur långt han kommit i sina trumpetstudier.

Förutom att spela trumpet har Still gått på pop- och jazzlinjen en tid.

- Det var ganska naturligt, säger han.

En stor del av trumpetmusiken hör nämligen till just de genrerna.

Storsatsning

Det är exceptionellt att ett musikinstitut satsar så stort på pop- och jazzundervisning som man gjort vid Borgånejdens musikinstitut.

Populärmusik har vid sidan av klassisk musikutbildning redan länge erbjudits i Borgå, men för två år sedan utvidgades undervisningen också till Lovisa och Sibbo.

- I Lovisa började undervisningen växa i och med att det kommit mer pop och jazz-undervisning främst i elgitarr, band, trummor och olika blåsinstrument, säger Pia Lindvall som är sångpedagog med inriktning på pop och jazz vid Borgånejdens musikinstitut.

Hennes uppgift skiljer sig en aning från en sångpedagog. Hon förklarar att tonbildningarna är annorlunda och att det inte ska låta klassiskt.

Band som uppträder.
Musikinstitutets pop och jazz-elever uppträdde på musikmässan i Konstfabriken 2016. Band som uppträder. Bild: Mia Koponen musik,konserter,borgånejdens musikinstitut

Enligt Maire Aakko, som är biträdande rektor på Borgå musikinstitut, har allt fler musikintresserade hittat till musikinstitutet. Och det har tillfört fler elever då man kan studera populärmusik i hela Östnyland.

Samtidigt är det allt svårare att konkurrera med alla andra hobbyer som finns att välja mellan.

Musikinstitutet har över 1 000 elever och största delen väljer den klassiska musikutbildningen. 100 av dem studerar på pop och jazzlinjen.

År 2017 skrev tidningen Östnyland att 150 elever studerade pop och jazz vid musikinstitutet.

Musiken konkurrerar med andra hobbier

När Alec Still gick på pop och jazz-linjen så spelade han trumpet i ett big band och hade musikteorilektioner inriktade på pop och jazz.

Efter en tid stod Still inför samma utmaning som många andra unga: hur ska man hinna med alla fritidssysselsättningar?

Tillsammans med trumpetlektionerna och andra hobbyer blev schemat lite väl späckat och Still valde att hoppa av pop och jazz-undervisningen.

- Jag satsar på orientering; det är det jag vill fortsätta med i livet, säger han.

En leende kvinna sitter vid ett piano och tittar in i kameran.
Sångpedagogen Pia Lindvall. En leende kvinna sitter vid ett piano och tittar in i kameran. Bild: Yle/Lone Widestam Borgå,musik,piano,sångpedagoger,Pia Lindvall

Att musiken konkurrerar med en massa annat är något som Pia Lindvall känner igen.

Intresset för pop- och jazzlinjen har varit lite blandat, enligt Lindvall.

- Det händer så mycket överallt; det finns mycket fritidsintressen och sysselsättningar. Ibland har vi riktigt bra med elever och emellanåt skulle vi ha plats för lite flera.

Bland annat har skolorna bra musikundervisning och ordnar stora konserter, vilket Lindvall ser som en positiv sak.

Beatles, Bach och Lady Gaga

Pia Lindvall hoppas att de som upptäcker sitt musikintresse i skolan skulle hitta vidare till musikinstitutet för att utveckla sina kunskaper ytterligare.

- Då får de en grundkunskap i sina instrument och mera redskap till att kunna göra sådan musik som de gillar, säger Lindvall.

Lindvall skulle gärna se fler instrumentalister inom pop och jazzundervisningen.

- Så skulle vi få ihop flera band.

Ungdomar som uppträder på konsert.
Pop och jazz-linjens sångelever uppträdde på Konstfabriken 2016. Ungdomar som uppträder på konsert. Bild: Mia Koponen musik,konserter,borgånejdens musikinstitut

På pop och jazz-linjen får eleverna lära sig olika stilar, både popmusik från i dag och popmusik från 50- och 60-talen.

- Vi jobbar mycket både med sådan musik som eleverna själva vill spela och sådan som hör till historien, säger Lindvall.

Eleverna kan välja till exempel sång, elgitarr, bas, saxofon eller trummor som huvudämne och dessutom spela i band. Att lära sig mer om pop- och jazzmusik genom teorilektioner hör också till.

För alla åldrar

Dagens popmusik är populärast bland eleverna. Att uppträda är det de brukar gilla mest.

Både unga och vuxna kan lära sig spela och sjunga.

- Vi har ett vuxenband med vuxna människor, det är ganska roligt. Också i instrumentlära har vi vuxna, säger Pia Lindvall.

En flicka spelar gitarr.
En av eleverna på gitarrbandets övning. En flicka spelar gitarr. Bild: Yle/Lone Widestam Borgå,musik,gitarr,pop och jazz-linjen

Elever inom den grundläggande musikundervisningen väljs via ett inträdesprov på våren. I den förberedande undervisningen kan man delta utan inträdesprov.

Det går också att ta med sig en kompis och tillsammans boka in sig för en pröva på-timme.

Läs också

Nyligen publicerat - Östnyland