Hoppa till huvudinnehåll

Vägarna i Österbotten blir allt sämre – "vårt vägnät håller på att falla sönder"

Bil på Strandvägen syns knappt i snöstormen.
Arkivbild. Strandvägen i Malax. Bil på Strandvägen syns knappt i snöstormen. Bild: Yle/Jukka Tyni väglag,vinter,snö,halka,snöstormar,Malax,strandvägen

Förra veckan kom beskedet att bara 140 kilometer vägyta kommer att förnyas i de österbottniska landskapen i år. Korsnäs är en av de kommuner som åter blir utan pengar till Strandvägen, fast kommunen är redo att själv vara med och bidra.

- Vårt vägnät håller på att falla sönder, säger kommundirektör Christina Båssar.

I de tre österbottniska landskapen finns 900 kilometer väg med beläggning som är i dåligt skick. Men bara 140 kilometer kommer att åtgärdas i sommar.

- Det var ett jättetråkigt besked, inte bara för Korsnäs utan också för många andra kommuner, säger Christina Båssar.

Båssar är oroad över Strandvägens skick. Den har redan blivit lappad under flera somrar och förra sommaren gjordes lappningar i tre olika repriser.

- Det är lapp på lapp på lapp, det finns knappast något kvar av den ursprungliga vägytan, säger Båssar.

Korsnäs kommundirektör Christina Båssar.
Christina Båssar. Korsnäs kommundirektör Christina Båssar. Bild: Yle/Joni Kyheröinen kommundirektörer,Korsnäs,christina båssar

Båssar säger att det gäller att vara alert när man kör längs Strandvägen. Den dåliga vägbanan utgör en säkerhetsrisk, det är guppigt och gropigt och framför allt i vått väglag finns det risk för att få sladd på bilen.

Egna pengar i potten

I Korsnäs har man faktiskt lagt egna pengar i potten. 150 000 euro är kommunen beredd att skjuta till om Strandvägen kommer med på åtgärdslistan. Det är ganska ovanligt att en kommun erbjuder sig att vara med och betala för beläggning på en statlig väg, säger Båssar.

- Men vad ska vi göra? Strandvägen är viktig för vår kommun, inte minst för alla dem som jobbpendlar. Vi ser ingen annan utväg än att själva skjuta till pengar.

Men inte ens det här erbjudandet tycks hjälpa. Vägverket prioriterar andra vägar framom Strandvägen menar Båssar.

- Jag tycker att det är en stor brist att man åter en gång drar ner på vägunderhållet, säger Christina Båssar.

Inget förvånande besked

På bussbolaget Wiik & Ström i Korsholm säger verkställande direktör Patric Wiik att han inte blev glad över beskedet om att man ytterligare trappar ner på asfalteringen. Men han är inte heller förvånad. Minskningen av anslag till vägunderhållet har fortgått i många år.

Wiik säger att vägarna inom Vasa stads område är i rätt så gott skick, men så fort man kommer ut på landsbygden, ut på de statliga vägarna, så är skicket direkt mycket sämre.

Det finns många vägar som behöver ny beläggning, både grus- och asfaltvägar. Bristen på underhåll gör att det bildas gropar i vägarna, vilket betyder dyrare underhåll för bussbolaget.

- De dåliga vägarna sliter på bussarnas chassin och vi hamnar att byta ut stötdämpare, stag och leder för att klara trafiken, säger Patric Wiik.

En speciell situation

En av de vägar som Wiik & Ström trafikerar är Vassorvägen. Den är en av de vägar som är i allra sämst skick just nu, säger Wiik. Men vägbanan åtgärdas inte, istället blir det nya lappningar varje år.

Buss i diket.
Arkivbild. Wiik & Ström hör till dem som drabbats av dåligt vägunderhåll då en av bolagets bussar glidit ner i diket från hal väg. Buss i diket. Bild: Yle/Filip Stén Buss,Skolbuss,väglag

Ju längre vägarna får vänta på åtgärder desto mer tar de underliggande skikten skada och reparationsskulden växer och växer enligt Anders Östergård på NTM-centralen.

Patric Wiik håller med, vägnätet blir bara sämre och sämre.

- Det är en ganska så speciell situation vi hamnat i. Vägarnas skick är ju a och o för all trafik, säger Patric Wiik.

Läs också

Nyligen publicerat - Österbotten