Hoppa till huvudinnehåll

Bästa internethelheten förde Lyceiparkens elever till finalen i Ung Företagsamhet: ”Vi vill visa att vi är från Borgå och att vi är stolta över det”

Eleverna Christian Örså, Vera Örså och Jonatan Holmström.
Eleverna Christian Örså, Vera Örså och Jonatan Holmström. Eleverna Christian Örså, Vera Örså och Jonatan Holmström. Bild: Yle/Mikael Kokkola Ung företagsamhet,företagsamhet,Borgå,Christian Örså, Vera Örså, Jonatan Holmström

Också lemonadförsäljningen har gått bra för företaget Oh Yes Drinks UF. Nu ska eleverna ännu finslipa argumenten och presentationen för finalen i början av maj.

Vid den bärbara datorn sitter tre nöjda skolelever, Christian Örså, Vera Örså och Jonatan Holmström, och diggar sina hemsidor. Deras digitala marknadsföring är den bästa i Finland bland alla UF-företag.

Hemsidan har ett ljust och lätt anslag och bilderna på flaskorna är fina.

- Vi ville göra den här webbsidan ganska enkel, modern och minimalistisk. Samma tema upprepas hela vägen, till exempel i vår logo, säger Christian Örså. Det mesta går i vitt och svart.

Det är hans syster Vera Örså som svarar för webbdesignen.

- Vi vill att Gamla stan och Borgå ska finnas med på alla bilder. Vi vill visa att vi är från Borgå och att vi är stolta över det, säger hon.

Dataskärm med instagrambilder.
Dataskärm med instagrambilder. Bild: Yle/Mikael Kokkola Ung företagsamhet,företagsamhet,Borgå,datorer,bärbara datorer,lyceiparkens skola

- De flesta tycker att våra sidor är bra och det tycker vi också, säger Jonatan Holmström.

Den goda placeringen kom inte som en överraskning för trion.

- Visst var det roligt att vinna och på det sättet nå finalen, men inte för att låta kaxig, så var vi inte väldigt överraskade, säger Christian Örså. Vi har bekantat oss med de andra UF-företagens sidor och hur de sköter eller inte sköter om kontakten på sociala medier.

- Vi har nog klart varit bättre än de flesta på sociala medier, säger Vera Örså.

Oh Yes Drinks håller sig framme och synliga på Facebook, Instagram och Snapchat.

Artikeln forsätter efter bilden.
Skip Instagram post

- Vi är jätteaktiva på sociala medier, säger Jonatan Holmström, och tar en bild av Yle Östnyland i intervjutagen för en möjlig some-postning.

I dagarna ska de lansera en ny lemonadsmak.

- Nu till våren ska vi introducera blåbärslemonaden. Den har också en liten smak av druvor. Vi har valt att satsa på lite annorlunda smaker i vårt sortiment, berättar Christian Örså.

Från förr hör jordgubbe, rabarber och päron till lemonadutbudet. Under julen bjöds det också på kolsyrad julglögg.

Bild på lemonadflaskor.
Bild på lemonadflaskor. Bild: Yle/Mikael Kokkola Ung företagsamhet,företagsamhet,datorer,lyceiparkens skola

Försäljningsmässigt går det bra för UF-företaget. De har sålt omkring 600 flaskor med lemonad så här långt.

I början av maj är det finaldags för de bästa UF-företagen i Finland. Finalen hålls i Helsingfors.

- Vi ska ännu fixa lite mera reklamutrustning till vår stand och öva på den pitch vi ska hålla, Jonatan Holmström.

Läs också

Nyligen publicerat - Östnyland