Hoppa till huvudinnehåll

Konkurrens- och konsumentverkets rapport visar: Taxichaufförer vill inte köra FPA-resor

En gul taxiskylt ovanpå en bil.
En gul taxiskylt ovanpå en bil. Bild: Yle/Juho Karlsson taxi,Österbotten,Närpes,taxibilar,invalidtaxi

Ogynsamma villkor är anledningen till att många taxichaufförer inte vill ta sig an FPA-resor, enligt Konkurrens- och konsumentverkets (KKV) färska undersökning.

Omkring 2 300 taxichaufförer svarade på KKV:s undersökningen och över 60 procent av dem upplever att det inte lönar sig att köra FPA-resor.

300 taxichaufförer svarade att 0 procent av deras omsättning kommer från FPA-resor. Omkring 650 svarade att 11–30 procent av deras omsättning kommer från FPA-resor.

Diskriminering kring distribution

Enligt en del av de svarande ska de längre och mer produktiva FPA-resorna delas ut till en viss "kärngrupp" i de stora städerna. Det här leder enligt vissa till att nya taxichaufförer inte alls får några FPA-resor.

Taxichaufförer från flera regioner menar att de utsatts för diskriminering i distributionen av resor. Flera menar bland annat att taxibeställningar delats upp i olika bilar.

Ett typiskt problem som fördes framåt var att taxichaufförer som kör kunder från mindre regioner till ett stort centralsjukhus inte sedan e får några kunder från sjukhuset. I stället delas skjutsar ut till chaufförer belägna i den stora staden det är fråga om, trots att det finns en taxi från en mindre ort på plats.

En femtedel är inte intresserade av turerna

Nästan hälften av de svarande körde inte några FPA-resor överhuvudtaget då undersökningen gjordes.

Orsaken är att taxichaufförerna anser att de här turerna är ogynnsamma, bland annat för att uthyrningsföretagen kräver ett speciellt märke på mätare och betalningsterminal.

Dessutom menar chaufförerna att kommissionsavgiften är för hög.

Kelan logo ikkunassa.
Kelan logo ikkunassa. Bild: Tiina Jutila / Yle FPA,folkpensionsanstalten,pension,utkomststöd,studiestöd,utkomstskydd,arbetslöshetspenning,utkomstskydd för arbetslösa

En femtedel av de svarande meddelade att de inte alls är intresserade av att köra FPA-resor.

Syftet med undersökningen var att klargöra verksamheten hos de centrala företagen som särskilt tillhandahåller taxibeslut.

Brottsmisstankar i taxiförmedlingscentralernas uppdrag

I samband med undersökningen misstänker KKV taxiförmedlingscentraler för att bryta mot konkurrenslagen eftersom centralerna fördelar uppdrag från Folkpensionsanstalten ojämnt – alla taxibilar får inte uppdrag.

KKV har kontaktats av över 200 taxiföretagare som klagar över under vilka villkor centralerna tar med nya taxichaufförer.

Enligt myndigheterna ska en del av taxicentralerna ha vägrat ta med nya taxiföretagare, eller så har de åtminstone tvingats till diskriminerande villkor.

På grund av det här uppmanas taxicentraler som förmedlar FPA-resor att redögöra för sitt arbete.

Berner: "Samhället måste kunna lita på taxibolagen"

Trafik- och kommunikationsminister Anne Berner kommenterade undersökningen och hoppas på förändring.

– Om undersökningens misstankar om diskriminering stämmer så måste det seriöst övervägas om förmedlingscentralerna ska regleras striktare.

Kommunikationsminister Anne Berner
Kommunikationsminister Anne Berner Bild: Jarno Kuusinen / AOP Anne Berner,Kommunikationsministeriet,Centern i Finland

– Samhället och medborgarna måste kunna lita på att taxibolagen inte missbrukar sin marknadsställning, säger hon.

Läs också

Nyligen publicerat - Inrikes