Hoppa till huvudinnehåll

Förbundspennan: Skogsmulle åldras men hänger ännu med

Eva-Lotta Backman.
Eva-Lotta Backman. Bild: FSI / Jeanette Harf Finlands Svenska Idrott,Eva-Lotta Backman

I slutet av 1970-talet kom Skogsmulle till Finland för att stanna. Skogsmulle är en verksamhet för barn i daghem och förskolor. I år fyller verksamheten alltså 40 år i Finland.

Skogsmulle är en unik och mångsidig form av utomhuspedagogik för småbarn. Det vuxna Skogsmullebarnet minns med glädje tillbaka på sina Skogsmulleutfärder och de upplevelser som det fått vara med om i verksamheten.

Verksamheten är så mycket mer än några stunder ute i naturen. Forskning visar att barnet i verksamheten växer som individ, blir självständigare, van att ta ansvar och lär sig fungera i grupp.

I skogsmulleverksamheten får barnet med alla sinnen uppleva naturen och omgivningen. Även motoriken, fantasiförmågan och skaparglädjen tränas. Ledaren behöver inte vara utbildad fältbiolog, viktigare är att det är en trygg vuxen som trivs ute i naturen med barnen.

Vägkosten en viktig del av verksamheten

De första Skogsmullebarnen i Finland är redan vuxna och idag är det deras barn som får uppleva Skogsmulleverksamheten. När jag frågar föräldrarna vad de kommer ihåg från sina Skogsmullestunder är svaret ofta vägkostpausen.

En viktig del i verksamheten har alltid varit att äta vägkost i skogen. Vägen till skogen och aktiviteterna tar tid och energi, vilket leder till både hungriga och trötta barn. Genom att få en bit mat i sig, får de vila och ny energi så att även hemvägen blir rolig.

I verksamheten bär alla barn sin egen ryggsäck, med sin egen vägkost. För att bli självständig, måste man träna på att hålla reda på sina saker.

I ryggsäcken kommer vägkosten lätt med ut till skogen och barnen kan också ha händerna fria för att kunna leka och röra sig i naturen. Vägkostpausen skapar samhörighet mellan barnen, och i naturen finns inga tidskrav utan enbart lugn och ro.

Lyssna på ljudet i skogen

I verksamheten finns allt, med fina ord kan vi kalla det för mindfullness, workshopar, artkunskap och motorikträning.

I barnmun kallar vi det för att lyssna på ljudet i skogen en stund, jämför och sortera, diskutera, fantisera och analysera, hoppa och springa samt balansera på sten och stock. Men framför allt gör vi det på barnens nivå, utgående från deras intresse och resurser.

Idag kan vi fint dela in verksamheten i pedagogiska lådor, med olika syften och mål. I naturen utgår ändå verksamheten från barnets intresse just då.

Då barnen vill ha svar på något, är de intresserade och från verksamheten tar de med sig många oförglömliga upplevelser och minnen.

Allt från att trampa ner i diket och få vatten i stöveln och ha kalla fingrar i skogen till att upptäcka vårens första blomma, smaka på blåbär direkt från buskarna eller bara sitta stilla i en glänta och njuta av solen.

Snart smälter snön och grupperna kan gå ut i naturen för att fånga alla fina naturintryck och uppleva hur naturen ändras mellan de olika årstiderna.

Eva-Lotta Backman
motionschef, Finland Svenska Idrott

Läs också

Nyligen publicerat - Sport