Hoppa till huvudinnehåll

Långkvist: Utvecklingen går i rasande takt – Kimi Räikkönen har goda chanser att köra om pallplaceringar i Alfa Romeo

Kimi Räikkönen
Kimi Räikkönen Bild: XPB Images Formel 1,Kimi Räikkönen

Kimi Räikkönen kommer att få en rolig tid i sitt nya stall Alfa Romeo. Stallet som tidigare gick under namnet Sauber har gjort enorma framsteg och blir att räkna med i mittfältskampen den här säsongen, skriver Yle Sportens Carl-Magnus Långkvist.

För idrottsromantikerna är det ju hur festligt som helst. Den förlorade sonen är tillbaka där det hela en gång började. Cynikerna menar å sin sida att ingen vinner på att en ex-världsmästare som närmar sig 40 år kör runt i en medelmåttig bil då unga förmågor kunde få chansen i stället.

Så varför är då Räikkönen i Alfa Romeo? För att han själv vill det. För att det att köra bil fortfarande är det roligaste han vet. Och för att stallet vinner på det.

– Jag är väldigt glad över vart jag ska och jag ville ha nya utmaningar, sade Räikkönen i höstas då det blev klart att han inte skulle stanna i Ferrari.

Vad är då bättre än att ha den mest populära föraren i sitt led. En tekniskt kunnig förare som på alla plan kan hjälpa stallet framåt. För det är precis det som stallet behöver.

En förare som vet vilka inställningar som krävs för att maximera farten och hållbarheten. En förare som vet vad han pratar om då det kommer till detaljer. En förare som respekteras av alla.

Tittar man på förarmarknaden så finns det inte speciellt många sådana tillgängliga.

Kimi Räikkönen talar med Saubers personal.
Kimi Räikkönen. Kimi Räikkönen talar med Saubers personal. Bild: xpbimages.com / All Over Press Kimi Räikkönen,Sauber

Ekonomin är i skick och bilen konkurrenskraftig

Sällan har intresset varit så stort kring det schweiziska stallet inför en säsong. Visst, samarbetet med Alfa Romeo och Charles Leclerc bidrog till en viss hajp redan för ett år sedan, men det är småpotatis jämfört med nu.

Alfa Romeo kommer att bli det stora utropstecknet den här säsongen och ett av de bästa stallen i mittfältet bakom de tre stora Mercedes, Ferrari och Red Bull. Redan förra säsongen var Sauber där och nosade på placeringarna sex, sju och åtta.

Nu tror jag att det kommer bli vardag.

Stallet har fått ordning på ekonomin igen och det har lett till att man anställt kunnig personal. Att Alfa Romeo gick in som huvudsponsor och att namnet Sauber försvann ska också enligt medieuppgifter gett stallet ytterligare runt tio miljoner euro.

Kimi Räikkönen.
Kimi Räikkönen. Bild: xpbimages.com / All Over Press Kimi Räikkönen

Under vintern har man jobbat stenhårt i fabriken för att få en konkurrenskraftig bil. Även om försäsongstesterna inte berättar hela sanningen så har man gått framåt enormt på alla områden och C38 som årets bil kallas är både snabbare och mer tillförlitlig än tidigare modeller.

I och med de nya reglerna har Alfa Romeo också satsat på en mer extrem framvinge än hos många andra stall. Om det kommer att ge stallet en rejäl skjuts uppåt i resultatlistan får vi snart veta.

– Vi kan konstatera redan nu att våra tider så här långt matchar våra förväntningar utifrån vad vi gjort under vintern. Men hur långt det kommer att räcka? Ingen aning. Ingen vet hur starka de andra är i det här skedet, sade Räikkönen i samband med den andra testveckan i Barcelona.

Det har han ju så klart rätt i men vi ska också komma ihåg att Sauber redan i slutet av förra säsongen valde att satsa allt krut på att börja utveckla årets bli. Det gör också många andra stall men det är sällan man gör så stora framsteg och så snabbt.

Alla som sett dokumentärserien Grand Prix Driver vet också hur snett det kan gå om arbetet under vintern inte går som planerat. McLarens samarbete med Honda misslyckades totalt men några liknande problem har inte hörts från Schweiz.

Tvärtom.

Alfa Romeo kan vara väldigt nöjda med det man presterade under testerna där inga större missöden skedde. Speciellt under den första testveckan såg man mycket starkare ut än vad jag trodde man skulle göra.

Kimi Räikkönen i depån
Årets blir är snabbare och mer konkurrenskraftig än tidigare modeller. Kimi Räikkönen i depån Bild: Copyright Rex Features Ltd 2012/All Over Press Formel 1,Kimi Räikkönen,Alfa Romeo

Pallpacering blir svårt men det är inte omöjligt

Under sin sista säsong i Ferrari visade Kimi Räikkönen upp en otrolig jämnhet. Tolv gånger på pallen i de 17 lopp som han genomförde med segern i Austin som pricken över i:et.

I Alfa Romeo kommer Räikkönen inte att kämpa om segrar och triumfen i Austin blir troligen hans sista. Men har han tagit sin sista pallplacering? Det är jag inte helt säker på.

Om utvecklingen fortsätter lär Alfa ligga där bakom de tre stora och vara redo att hugga då chansen kommer. Det krävs troligtvis att några förare i toppstallen bryter eller har en riktigt dålig dag men det händer ju också med jämna mellanrum.

Det kommer att bli intressant att se vad Alfa Romeo kan göra i de första tävlingarna i Australien, Bahrain och Kina. Några poäng här och där är bra, en bil bland de fem bästa är rena rama VM-guldet.

Blir starten bra kan man bygga vidare på det då den första stora uppdateringen lär komma i samband med Spaniens GP i maj. Efter den tävlingen tror jag att Alfa Romeo kommer att ligga i framkant av mittfältet.

Ska vi säga en pallplacering för Räikkönen senast i Ryssland? Ja, varför inte.

Kimi Räikkönen på banan
Kimi Räikkönen på banan Bild: imago/HochZwei/ All Over Press Formel 1,Kimi Räikkönen

Det är klart att det blir svårt men absolut inte omöjligt. Renault, Haas, Toro Rosso kanske också McLaren kommer även att kriga om samma placeringar. Men det är också stall som hade fler problem än Alfa under försäsongstesterna.

Framför allt Renault tyckte jag såg snabba ut under testerna men har också stor press på sig den här säsongen. På Renaults huvudkontor vill man börja se resultat om satsningen på formel 1 ska fortsätta.

Jag tvivlar på att Haas och Toro Rosso håller i det långa loppet. McLaren kommer säkert att göra bättre resultat än i fjol men jag är fortfarande skeptisk till att man fått ordning på alla problem.

Hos Alfa finns ingen press och vi ska komma ihåg att Sauber för några år sedan hörde till de sämsta i fältet. Jag påstår inte att Alfa blir ett nytt Brawn men att vi nu pratar om det övre mittfältet visar vilken hisnande resa man har gjort. Och den kommer inte att ta slut här.

Räikkönen banar väg för en ny Schumacher

Kimi Räikkönen är det självklara affischnamnet i Alfa Romeo även om han själv inte vill se det så. Ferrari har via sitt juniorprogram placerat Antonio Giovinazzi i Alfa Romeo men jag är tveksam till om man ser en framtida världsmästare eller ens toppförare i italienaren.

Inget illa om Giovinazzi men inför den här säsongen har han bara kört två F1-tävlingar så det är alldeles självklart att han kommer att få stå i skuggan av sin stallkamrat.

Kimi Räikkönen och Antonio Giovinazzi står framför bilen
Räikkönen och Antonio Giovinazzi är stallkamrater den här säsongen. Kimi Räikkönen och Antonio Giovinazzi står framför bilen Bild: Copyright Rex Features Ltd 2012/All Over Press Formel 1,Alfa Romeo,Kimi Räikkönen,Antonio Giovinazzi

Räikkönen har ett tvåårigt kontrakt med Alfa Romeo. Om han kommer att köra två säsonger eller bra en återstår att se. Den dagen han går i pension är det ingen högoddsare att hans ersättare heter Schumacher. Mick Schumacher.

Det är via Alfa Romeo som han ska gå för att sedan ta steget in i Ferrari. Hos Alfa ska han lära sig att köra en formel 1-bil och få en känsla av hur det är att fajtas på allvar. Kimi Räikkönen är också en del i den här processen, han ska hjälpa till att skapa ett konkurrenskraftigt stall.

Därför är det bättre för Alfa Romeo att Räikkönen kör för stallet än ett oskrivet kort bredvid Antonio Giovinazzi.

Läs också

Nyligen publicerat - Sport