Hoppa till huvudinnehåll

Omaolo berättar om du borde gå till läkaren - Anna testade den nya tjänsten: "Jag undrar ofta om jag är tillräckligt sjuk för ett läkarbesök"

Anna-Emilie Lindberg med mobiltelefon.
Anna Lindberg testar tjänsten Omaolo. Anna-Emilie Lindberg med mobiltelefon. Bild: Yle / Leo Gammals Borgå,kulturhuset grand

Borgå stad har nu tagit i bruk Omaolo: en ny elektronisk tjänst där du kan kolla om du kan vila hemma eller borde uppsöka läkare. Tjänsten förkortar också kön till hälsovårdaren och du kan få recept rakt till apoteket.

Borgå gick med i Omaolo-projektet 2016. I september 2018 var det dags att koppla upp Näse hälsostation och ansluta sig till de 14 andra städerna och sjukhusdistrikten som är med.

Omaolo är en del i utvecklingen av nya elektroniska tjänster för eget välbefinnande.

I praktiken går tjänsten ut på att du gör en egen bedömning av ditt hälsotillstånd och dina symptom innan du kontaktar hälsovården.

- Vi har tänkt att kunderna får snabbare behandling. De behöver inte köa så länge som patienter som inte har gjort bedömningen. Man behöver inte heller göra onödiga besök. När man fyller i bedömningen får hälsovårdaren genast all information så att de kan handla på basis av den, säger avdelningsskötare Jaana Pietiläinen.

Jaana Forslund och Jaana Pietiläinen
Jaana Forslund och Jaana Pietiläinen Jaana Forslund och Jaana Pietiläinen Bild: Yle / Leo Gammals Borgå,social- och hälsovårdsförvaltning,social- och hälsovårdstjänster,projektledare,avdelningsskötare,jaana pietiläinen

Du kan välja att bara leta information för dig själv utan inloggning, men om du loggar in med dina nätbankskoder kan du också skicka din bedömning vidare till hälsostationen.

- Om det är så att näsan rinner lite och du har ont i halsen men inte feber så får du bara instruktioner för hur du sköter dig hemma. Men om du har haft feber i flera dagar eller något annat som är mer allvarligt så skickar man det till vårdcentralen och där tar sjukskötaren emot den och ser vad som bör göras, säger projektchef Jaana Forslund.

Anna testar Omaolo

Borgåbon Anna Lindberg känner sig krasslig. Hon har varit förkyld redan ett tag och ville därför prova tjänsten och specifikt den bedömning som angår luftvägarna.

Efter att Lindberg fyllt i några personuppgifter kom det första svaret.

- Den säger att jag ska kolla om jag akut måste åka till hälovården eller om jag kan vänta en stund. Och så frågar den om jag har haft över 38 grader feber senaste dagarna och det har jag inte haft, så jag svarar nej.

Sedan följer ett antal frågor om den allmänna konditionen, om hon haft värk i huvudet eller nacken, om hon har svårt att svälja, öppna munnen eller talar grötigt.

Fortsättning följer ...

Anna-Emilie Lindberg tittar i telefonen.
Anna Lindberg fyller i Omaolo. Anna-Emilie Lindberg tittar i telefonen. Bild: Yle / Leo Gammals Borgå,kulturhuset grand

I och med att hälsovårdaren fått din bedömning på förhand förkortas också kön till hälsovårdaren som sedan kan påbörja vården snabbare.

I Borgå är tjänsten kopplad till Näse hälsostation, men Borgå sjukhus har avsikter att ansluta sig i ett senare skede.

I Näse har man testat systemet sedan september och den första riktiga patienten togs emot förra veckan, uppger Jaana Pietiläinen.

Tre sjukdomsbilder

Tjänsten täcker för tillfället tre sjukdomsbilder: problem med luftvägarna, problem i urinvägarna eller smärta i nedre ryggen.

- Om du till exempel lider av en urinvägsinfektion kan du få ett elektroniskt recept till apoteket utan att behöva ringa till vårdcentralen, säger Forslund.

Kategorierna öron, hals, axel, hosta och knä samt en allmän symptombedömning kommer med i utbudet senare i vår.

Inte möjligt att beställa läkartid

Det är ännu inte möjligt att beställa läkartid via Omaolo.

- Inte ännu, men vi funderar på att pröva det här kanske under våren eller lite senare. Vi vill först se hur projektet börjar fungera och hur invånarna hittar Omaolo.

Nationella elektroniska egenvårdstjänster, eller oda-projekt som de också kallas, hjälper samhället att spara in pengar.

- Jo, i början av oda-projekten så räknar man med att inbesparingen är 17 euro per invånare per år. Det är i första hand för att man slipper onödiga besök till vårdcentralerna, säger Jaana Forslund.

Databasen är pålitlig

Det är den finska läkarföreningen Duodecim som ansvarar för innehållet i Omaolo. När du skickar din bedömning får du ett automatsvar med en rekommendation inom några sekunder.

Rekommendationerna baserar sig på de senaste rönen inom medicin och hälsa. Enligt Forslund är databasen fullkomligt pålitlig.

- Du kan lita på svaren till 100 procent. Tjänsten klassificeras som medicinsk utrustning och det är Duodecims ansvar att allt stämmer. Den här kan du lita på, men Google kan du inte lita på.

Den information du skickar när du är inloggad sparas för tillfället i Omaolo-tjänsten, men under våren förs den över till den nationella Kanta-tjänsten.

Tjänsten finns för tillfället bara på finska. När kommer den svenska versionen?

- Vi hoppas att den kommer under våren. Men när 14 kommuner är med och alla måste gå framåt i samma takt och det finns sådana kommuner som inte tycker att svenskan är så viktig, eller inte har så många svenskspråkiga kunder, så måste vi vänta lite på att alla hinner med, säger Jaana Forslund.

Anna är klar med bedömningen

Det tar sammanlagt fem minuter för Anna Lindberg att bli klar med bedömningen. Men redan efter en handfull frågor får hon en rekommendation.

- Den säger att jag ska genast åka till jouren. Det kom ett snabbt svar och jag har suttit och funderat på det här hur länge som helst.

De avgörande frågorna verkar ha varit jakande svar på om Lindberg blir andfådd av att röra på sig samt om hon haft snuva och hosta en längre tid.

Anna-Emilie Lindberg tittar i telefonen.
Anna-Emilie Lindberg tittar i telefonen. Bild: Yle / Leo Gammals Borgå,Mobiltelefon,kulturhuset grand

Bedömningen fortsätter med frågor om bland annat medicinering, värk i ansiktet och öronen samt kroniska sjukdomar som astma eller kroniskt obstruktiv lungsjukdom.

Efter att Anna Lindberg har skickat in sin bedömning till databasen upprepas rekommendationen att genast ta kontakt med jouren. Lindberg är nöjd med tjänsten.

- Jag tycker att den var jättebra för jag sitter ofta och tänker på om jag är tillräckligt sjuk för att fara till läkaren eller om det är något som går förbi. Sedan blir det frustrerande om man har suttit länge och köat och så får man veta att man inte alls behövde komma till läkaren. Så det här var ett ganska bra svar; nu vet jag att jag borde fara till läkaren, säger Lindberg.

Tjänsten hittar du på Borgå stads webbplats eller på Omaolos egen webbplats.

Läs också

Nyligen publicerat - Östnyland