Hoppa till huvudinnehåll

Det smakar för jävligt, kostar pengar och får en att kräkas

Ändå betalar användarna hundratals euro för att gå på Ayahuascaceremonier

På ett kurscenter i södra Finland samlas åtta personer, kvinnor och män i olika åldrar, för att delta i något som kanske kommer att förändra deras liv. En del har gjort det förut, andra är här för första gången. Förväntningarna är höga.

- Man är inte samma människa längre efter att ha tagit ayahuasca, berättar Christoffer Frilund, 33.

Fyra gånger i livet har han själv deltagit i en ceremoni och druckit den bittra, trögflytande, bruna brygden. Det har han gjort för att få bukt med ett långvarigt amfetaminmissbruk och en svår depression till följd av en olycka för femton år sedan.

Ayahuasca lär nämligen kunna hjälpa mot depression, tvångsbeteenden och beroendeproblematik. Men det finns ett problem: Den innehåller dimetyltryptamin (DMT) - en kraftigt hallucinogen alkaloid som klassas som farlig narkotika. Därmed är brygden också olaglig i Finland.

Vad är psykedeliska droger?

Till de psykedeliska drogerna hör bland annat LSD, Psilocybin (det aktiva ämnet i magiska svampar), meskalin och DMT som finns till exempel i ayahuasca.

Psykedeliska droger är inte fysiskt beroendeframkallande och har enligt forskarna få fysiska bieffekter. De psykologiska effekterna kan däremot vara kraftiga, drogerna kan till exempel utlösa psykos hos personer med psykotiska tendenser.

Psykedeliska droger är enligt FNs psykotropkonvention från år 1971 klassade som farlig narkotika utan medicinskt värde.

Ändå har ayahuascan hittat från Amazonas till USA och Europa där den har blivit ett sorts terapeutiskt redskap för självkännedom. Den sägs ge användaren nycklar till det undermedvetna och perspektiv på jaget, ungefär som en sorts turbopsykoterapi.

Kändisar som Sting, Tori Amos, Jim Carrey och Loreen har berättat öppet om sina ayahuascaupplevelser. På några år har brygdens popularitet vuxit enormt, men ceremonierna hålls hemliga för den stora allmänheten.

"Själens vinranka” blir nyandlig business

Bastun står varm när deltagarna anländer. Det bjuds på en lätt soppa, inget stadigt, det kommer inte magarna att gilla. När mörkret har lagt sig runt huset tänds ett flertal levande ljus i den stora salen i mitten. En efter en går deltagarna upp till shamanerna och får en kopp ayahuasca.

I Finland ordnas ayahuascaceremonier ungefär varannan vecka, till och med på svenska, om så önskas. Det berättar Benny Smeds, som själv har erfarenhet av ett flertal ceremonier utomlands, och också känner till de finländska kretsarna.

Jag kommer i kontakt med honom via en ayahuascagrupp på Facebook som jag letat upp efter att ha läst en svensk artikel om fenomenet.

Det visar sig att jag har fyrtio gemensamma facebookvänner med en av administratörerna i gruppen. Här finns också flera finlandssvenska namn som klingar mer eller mindre bekant.

- Det kommer folk i alla åldrar och alla möjliga olika typer av människor. Jurister, folk med Parkinsons, kända personer, vem som helst, berättar Smeds.

Skärmdump ur en av ayahuascagrupperna. Här bjuder administratören in deltagarna till ceremoni.
Ungefär två gånger i månaden kan man delta i en ayahuascaceremoni i Finland. Här en skärmdump ur en av Facebookgrupperna. Skärmdump ur en av ayahuascagrupperna. Här bjuder administratören in deltagarna till ceremoni. Bild: Skärmdump Screenshot

Många av gruppmedlemmarna åker till länder där ayahuasca är tillåtet, till exempel Peru. Andra väljer att gå på ceremoni i Finland, trots att det är olagligt. För polisen tycks ayahuasca ändå vara obekant. Vid ingen av de elva polisinrättningarna i landet säger man sig ha hört talas om brygden.

Kanske är det för att Ayahuasca international ännu inte ordnat ceremonier i Finland?

- Vi har upp till 25 000 årliga besökare på våra ceremonier världen över och vi expanderar hela tiden, berättar Juha Peurala som är kontaktperson i Finland för organisationen Ayahuasca international.

Det är möjligen med dem ayahuascan har hittat ut från Amazonas. Bakom organisationen finns bolaget Inner mastery international SLU. Bolaget kritiseras för att slå mynt på den uråldriga traditionen, och för att låta vinstintresset gå före deltagarnas säkerhet.

Priserna på deras ayahuascahelger ligger mellan 600 och 1500 euro. Övriga ceremonier som marknadsförs på Facebook kostar runt 300 euro per helg.

Banisteriopsis caapi - en snart utrotad lian

Ayahuascans laglighet är en omtvistad och ganska luddig historia. Att inneha växterna den består av skilt för sig är nämligen tillåtet, men så fort man kokat ihop brygden blir den olaglig. Ayahuasca International menar att deras ayahuasca har så låga halter DMT att den är laglig, men trots det har några av deras ceremonier i Sverige stoppats av polisen.

I Amazonas har ursprungsbefolkningar i tusentals år druckit Ayahuasca för att komma i kontakt med andevärlden och bota sjuka. Den kallas själens, eller dödens vinranka, och intas ceremoniellt tillsammans med en shaman.

I dag har Ayahuascaturismen i Peru vuxit sig så stor att en av huvudingredienserna, lianen Banisteriopsis caapi håller på att utrotas där. Den splittrar också stammar. En del anser att traditionerna kring brygden ska bevaras inom ursprungskulturen, medan andra ser möjligheter att göra pengar på dem.

“Ayahuascan har blivit ett spektakel för västerlänningar som törstar efter andlighet, eller bara vill trippa” sägs det till exempel i en brasiliansk tidningsartikel. Ändå är det själva ayahuascaceremonin ingen “picnic” som användarna beskriver det.

Spyor, diarré och psykoser - la purga

Deltagarna sitter på madrasser i en cirkel i rummet. I mitten sitter shamanerna, en man och en kvinna, och sjunger traditionella sånger, ikaros. Många blundar och vaggar kroppen till musiken. De har önskat varandra en lycklig resa och väntar på att äventyret ska börja. En efter en börjar deltagarna kräkas och spotta. Många skakar och svettas, en del kvider för nu har de börjat se saker för sitt inre som de helst skulle slippa se.

- Alla har en spyhink bredvid sin madrass och i hinken finns plastpåsar som man ska föra ut till en soptunna bredvid toaletterna efter att man spytt.

Det berättar “Marianne”, en finlandssvensk kvinna som närmar sig sextio och har deltagit i ayahuascaceremonier tre gånger i sitt liv, med tio års mellanrum. Våldsamma kräkningar, svettning, kramper och diarré är vanliga bieffekter av brygden. I amazonas kallas kroppens reaktion för “la purga”, ungefär “rensningen”.

- Det är meningen att man ska spy, det är allt det dåliga som kommer ut, säger Christoffer.

Marianne har deltagit i ceremonierna mest för underhållningens skull, för att få ett äventyr, men också för att “inventera i sitt inre”.

Västerlänningar tror att ayahuascan ska ge dem svar på hur de blir framgångsrika― Shaman från Peru

Memento mori

Efter en stund kommer hallucinationerna som många beskriver som det värsta de varit med om. Deltagarna återupplever traumatiska händelser ur sitt liv i ultrarapid, eller får mardrömslika scenarier uppspelade för sin inre syn. De möter sina rädslor.

Det är den här delen av “trippen” som sägs vara terapeutisk. Det är inte ovanligt att till exempel se sig själv dö under ett rus av ayahuasca. Något som för många leder till stora livsförändringar efteråt. “Den som har sett sig själv dö, vill inte leva ett ofullständigt liv”, som en användare beskriver det.

Den som dras med svår beroendeproblematik kan få se glimtar av vart det kan leda.

- Jag såg hur min egen mamma vände mig ryggen och försvann ur mitt liv som ett resultat av mitt drogmissbruk, berättar Christoffer.

Jag har fått kontakt med både Marianne och Christoffer via facebookgrupperna och de vill båda gärna berätta om sina upplevelser. Eftersom ayahuasca är olagligt i Finland väljer Marianne att vara anonym. Christoffer säger att han inte har något att dölja, ceremonierna han har besökt har ordnats i Danmark.

Själva trippen är det lätta, det är arbetet med insikterna efteråt som är svårt.― Christoffer Frilund

Inga quick fixes inom psykiatrin

Den allmänna inställningen till ayahuasca som terapeutiskt redskap är, bland psykiatrer i Finland, ytterst skeptisk.

- Vi talar om illegala ämnen som påverkar vårt psyke väldigt kraftigt. Vi kan inte utesluta att de skulle orsaka psykoser, säger Kristian Wahlbeck, psykiater och forskarprofessor.

Han tillägger att det inom psykiatrin inte finns några ”quick fixes” utan att det är de små stegen som i längden leder till bättring. Han påpekar också att man inte har forskat i långtidseffekterna av ayahuasca ännu.

Man vet också att ayahuascan kan vara livsfarlig i kombination med SSRI-mediciner och det finns också rapporter om dödsfall i samband med ayahuascaceremonier i Sydamerika.

När det blir bra så blir det plötsligt väldigt bra med en gång― "Marianne"

I den forskning som görs med ayahuasca utesluts personer med någon form av psykisk sjukdom, högt blodtryck, problem med hjärtat - och också sådana som inte har ett starkt socialt stödnät, berättar Debora Gonzalez, ayahuascaforskare från universitetet i Madrid.

Ayahuascans psykologiska effekter kan vara långvariga och behovet av att få bearbeta upplevelsen är ofta starkt hos deltagarna. Eller som Christoffer beskriver det:

- Själva trippen är det lätta, det är arbetet med insikterna efteråt som är svårt.

Själv säger han att han dragit ner på sitt amfetaminmissbruk med 95 procent efter den första ayahuascaceremonin han deltog i i fjol. Med depressionen är det fortfarande si och så.

Omnipotent kraftkvinna i trapets

I rummet hörs gråt och skrik. Någon hulkar paniskt och shamanerna eller en hjälpare går fram och håller en hand på personens axlar. Gråten sprider sig från deltagare till deltagare. Men plötsligt blir det tyst och någon börjar skratta. Snart sprider sig också skrattet.

- När det blir bra så blir det plötsligt väldigt bra med en gång, säger Marianne.

Hon beskriver hur hon befinner sig i ett himmelshögt cirkustält med mörkblåa valv och hur hon ser sig själv som en omnipotent kraftkvinna som svingar sig i trapetser i taket. Det är en bild Marianne försöker påminna sig själv om när livet känns tungt och vardagligt.

Många vittnar också om en närhet till naturen, och det är inte alldeles ovanligt att folk som deltagit i ceremonier valt att börja äta vegetariskt efteråt.

- På en sekund var det som om någon skulle ha skjutit mig med kärlek i överflöd. Om jag kunde så skulle jag dela ut den känslan åt varenda en, berättar Christoffer.

Han beskriver också ett flertal insikter han kommit till under sina ceremonier. Först och främst att förbättra relationen till sin mamma, men också att han borde börja teckna mera, och att han ska reda ut ett gräl med en gammal kompis som han stått nära.

DMT och nära-döden-upplevelser

Dimetyltriptamin (DMT) finns naturligt i människokroppen i små mängder. Forskarna är oense om vilken funktion det egentligen har.

DMT i stora mängder, som en dos ayahuasca, lär framkalla tillstånd som påminner om dem som personer som haft nära-döden-upplevelser beskriver. Att livet passerar revy framför ens ögon, att man träffar änglar eller utomjordingar och att man ser “ljuset i tunneln”.

En del upplever det som i sammanhanget kallas för ego-död. Man är vaken, men all uppfattning om jaget, identiteten försvinner.

- Man upphör att existera, eller man är helt enkelt bara allting, säger Christoffer.

Forskare har föreslagit att det som händer precis före döden, men också när vi drömmer djupt är att hjärnan frigör större mängder DMT. Det är bara teorier och inget som kanske någonsin går att bevisa.

DMT har också kallats för “the spirit molecule”, fritt översatt “den andliga molekylen”.

Att rena själen

Ayahuasca International ordnar inte ceremonier i Finland, men Juha Peurala planerar att reda ut juridiken och få ordning på tillstånden ännu i år.

Han nekar till att organisationen skulle vara oförsiktig med deltagarnas säkerhet och säger att de alltid gör noggranna förhandsintervjuer med alla som besöker ceremonierna.

En fristående, i Finland verksam shaman från Peru är ändå kritisk.

- Västerlänningar tror att Ayahuascan ska ge dem svar på hur de blir framgångsrika eller vem de ska gifta sig med - det är helt fel - ayahuasca handlar om att rena själen, säger han. Han menar också att ayahuascan i hans hemtrakter är mycket svagare än den som delas ut på ceremonier utanför Amazonas.

På kurscentret i Esbo spelar och sjunger shamanerna hela natten. När solen tittar in genom de stora fönstren vaknar deltagarna en efter en - några är fulla med nya insikter och tillförsikt, andra snarast förvirrade. Hallucinationerna och nattens äventyr ligger kvar i luften.