Hoppa till huvudinnehåll

Biogasbussarna i Vasa har likadan konstruktion som olycksbussen i Stockholm – "Ytterst sällsynt att bussar kör i för låga tunnlar"

Vasa lokaltrafiks biogasbuss tankar vid Stormossens tankningsstation.
Vasa lokaltrafiks biogasbuss tankar vid Stormossens tankningsstation. Bild: Yle/Anna Kurtén Vasa,Biogasbussar,biogasanläggning

På söndag morgon exploderade gastankarna på en buss i Stockholm när bussen var på väg in i en för låg tunnel. Biogasbussarna i Vasa har också gastankarna på taket och det finns också broar som är för låga för dem.

Wasabus vd, Patric Wiik, påpekar att de broar i Vasa som är för låga för bussarna inte finns på busslinjerna och bussarna ska inte heller köra under dem på väg till tankningen.

- Bussarna ska hålla sig till linjenätet och när de kör till Stormossen för att tanka kör de längs riksåttan. Man kan ju inte planera en busslinje med för låga broar.

Chaufförerna medvetna om höjderna

Enligt Wiik vet busschaufförerna om de ställen som är för låga för bussarna.

- På instrumentbrädan inne i bussen finns höjdmärken på hur hög bussen är. Oftast är gastankarna bra skyddade när de är ovanpå taket eftersom det sällan kommer en kollision uppifrån. I Stockholm verkar det ha varit frågan om ett mänskligt misstag, säger Wiik.

Det är nog ytterst sällsynt att bussar kör i för låga tunnlar. Våra bussar har inte varit med om det under mina 22 år här.

De tre gastankarna är placerade på taket under en ungefär halv meter hög skyddskåpa. Bussarna är knappt 3,5 meter höga, inklusive gastankar. Wiik berättar att underfarten vid resecentret och viadukten i Vasa är 4,2 meter hög, men att det finns lägre broar och underfarter i Vasa.

- Bland annat underfarten under omfartsvägen i Stenhaga är låg och bron över motorvägen nära besiktningskontoret är låg.

Efter söndagens olycka i Stockholm kommer Wasabus att ytterligare betona bussarnas höjd för chaufförerna.

- Det är nog ytterst sällsynt att bussar kör i för låga tunnlar. Våra bussar har inte varit med om det under mina 22 år här.

Säkerhetsventiler tömmer tankarna

Om en biogasbuss skulle börja brinna finns det säkerhetsventiler som gör att gastankarna töms.

- Då sprutar gasen rakt upp. I allmänhet är det bäst att tömma ut gasen rakt upp eftersom ingenting är i vägen där.

Biogasbuss på hållplatsen vid torget i Vasa.
Biogasbuss på hållplatsen vid torget i Vasa. Bild: Yle/Joni Kyheröinen Torget i vasa,buss

Överlag kräver biogasbussar lite fler försiktighetsåtgärder än dieselbussar.

- När bussen är på verkstad får den bara servas av vissa montörer och i verkstaden har gasbussarna flaggband runt för att det är en gasbuss med en liten explosionsrisk.

All service på Wasabus biogasbussar sköts av leverantören.

- När biogasbussarna är inne i garaget ska gaskranarna vara stängda, så att eventuella läckage inte uppstår. Tankningsterminalen vid Stormossen är inhägnad och inga andra bussar får köra där.

Biogasbussarna har trafikerat i Vasa i ungefär två år.

- Vi har varit nöjda med bussarna, säger Wiik.

Läs också

Nyligen publicerat - Österbotten