Hoppa till huvudinnehåll

Efter flygkatastrofen - Kina och Etiopien stoppar avgångar med plantypen

Ethiopian Airlines olycksplan Boeing 737 MAX var av samma typ som störtade i Indonesien i oktober
Ethiopian Airlines olycksplan Boeing 737 MAX var av samma typ som störtade i Indonesien i oktober Ethiopian Airlines olycksplan Boeing 737 MAX var av samma typ som störtade i Indonesien i oktober Bild: EPA-EFE/STR Kina,Boeing 777

Både Kina och Etiopien stoppar alla flygningar med passagerarplan av typen Boeing 737 MAX. Det var ett plan av samma typ som störtade i Etiopien på söndag med 157 personer ombord.

Ett etiopiskt plan av typen 737 MAX 8 störtade kort efter att ha lyft från flygplatsen i Addis Abeba och alla ombord omkom.

Gårdagens olycka var redan den andra som har drabbat den här plantypen på kort tid.

I oktober störtade ett Indonesiskt inrikesflyg endast 13 minuter efter start från Jakarta och alla 189 personer omkom.

- Ethiopian Airlines har från och med i går beslutat att stoppa sina B-737-8 MAX tills vidare på grund av den tragiska olyckan som drabbade ET 302, säger Afrikas största flygbolag i ett uttalande.

Ethiopian Airlines har ännu kvar fyra 737 MAX 8 plan och bolaget väntar på leverans av ytterligare 25 sådana passagerarplan.

Den kinesiska luftfartsstyrelsen säger att man kommer att meddela landets flygbolag när flygförbudet hävs efter konsultationer med Boeing och den amerikanska luftfartsstyrelsen.

Kinesiska flygbolag har 96 plan av den här typen, men nu ska många flygningar med dessa plan ersättas med plan av typen 737-800.

- Med tanke på att nya plan av typen 737-8 var delaktiga i två olyckor som inträffade kort efter start så har de vissa likheter, säger Kinas luftfartsstyrelse i sitt uttalande.

Inga 737 MAX-plan var i luften då Kina fattade beslutet om flygförbudet. Kinesiska myndigheter understryker att beslutet fattades i enlighet med principen om nolltolerans då det gäller flygsäkerhet.

Skrämmande likheter

Både olyckan i Indonesien och gårdagens olyckan i Etiopien utreds som bäst och amerikanska myndigheter hjälper till i bägge utredningar.

En anonym flygsäkerhetsexpert understryker i en intervju för AFP att likheterna mellan olyckorna är skrämmande

- Det är samma plan. Olyckan i Etiopien inträffade liksom i Indonesien, kort efter start och piloterna gav signaler om att de upplevde problem och sedan störtade planen.

Boeing har inte gett något officiellt uttalande om Kinas beslut medan amerikanska myndigheter säger att de inte känner till vilken information Kina stöder sitt beslut på.

USA har i det här skedet inga planer på att följa Kinas exempel eftersom amerikanska 737 MAX plan inte har haft några problem.

Det norska flygbolaget Norwegian har totalt femton stycken plan av typen Boeing 737 MAX 8 och en del av planen används i trafiken till och från Helsingfors Vanda.

På Twitter meddelar det norska flygbolaget att alla deras Boeing 737 MAX plan används som normalt.

Hoppa över Twitterpostning


"Alla våra Boeing 737 MAX flygplan används som normalt. Vi för diskussioner med Boeing och följer deras order och rekommendationer. Våra passagerares säkerhet är och kommer att förbli vår högsta prioritet. "

Även Fiji kommer att tillåta flygningar med dessa plan eftersom myndigheterna där säger sig ha fullt förtroende för deras säkerhet.

Caymanöarna har däremot följt Kinas exempel och stoppat flygningar med Cayman Airways två plan av den här typen.

Indonesien och Singapore Airlines säger att man tills vidare tillåter flygningar medan man överväger att införa flygförbud om ny information gör det nödvändigt.

De så kallade svarta lådorna har hittats

Olycksplanets färdskrivare - de så kallade svarta lådorna - har hittats

Utredarna har hittat den apparat som innehåller samtal som har förts ombord och den digitala färdskrivaren som innehåller data om flygningen.

Källor: AFP, Reuters, BBC

Läs också

Nyligen publicerat - Utrikes