Hoppa till huvudinnehåll

John Lundvik är femte mannen i rad som Sverige skickar till Eurovisionen – Melloexpert: Killarna får häftigare scenshower än tjejerna

Vinnaren av Melodifestivalen 2019 John Lundvik poserar med pokal och blommor
John Lundvik är den femte mannen i rad som får representera Sverige i Eurovision. Vinnaren av Melodifestivalen 2019 John Lundvik poserar med pokal och blommor Bild: Claudio Bresciani/TT/AOP/EPA John Lundvik,Melodifestivalen 2019

När John Lundvik i lördags vann Melodifestivalens final blev det femte gången i rad som en manlig artist tar hem spelet om att få representera Sverige i Eurovision Song Contest.

Före honom segrade Benjamin Ingrosso (2018), Robin Bengtsson (2017), Frans (2016) och Måns Zelmerlöv (2015). Den senaste kvinnliga vinnaren var Sanna Nielsen med låten Undo år 2014.

- Faktum är att det är flera år sedan vi haft någon kvinna bland topp tre, så visst är den manliga dominansen kraftig i Melodifestivalen.

Det säger Hanna Fahl, som i egenskap av kulturredaktör på svenska dagstidningen Dagens Nyheter följt med Melodifestivalen under de senaste åtta åren.

Kvinnorna borde få fräckare nummer

Varför har det då blivit på detta viset? Hanna Fahl har funderat mycket på saken.

- Det är svårt att ge ett entydigt svar. Det går knappast heller att säga att det är fel låt som vunnit de senaste åren, säger Fahl.

Snarast måste man kanske titta litet tidigare i processen för att hitta svar på frågan. Vilken typ av låtar ges åt de kvinnliga artisterna och hur tänker man kring scenshower, räknar Fahl upp.

Benjamin Ingrosso.
Benjamin Ingrosso vann Melodifestivalen år 2018. Benjamin Ingrosso. Bild: EBU / Andreas Putting Eurovision Song Contest 2018,Eurovision Song Contest,Eurovision,Benjamin Ingrosso

Hon menar också att killarna tycks få de mera häftiga numren. Alltså där det ingår något tekniskt rafflande som fångar publikens intresse.

Rullband, lysrör och streckgubbar går hem

- Ta Robin Bengtsson med sina rullband, Benjamin Ingrosso som dansade i sin lysrörscirkel och Måns Zelmerlöw som vann med sin streckgubbe-projektion. Dessutom har vinnarna de senaste åren varit slipade poplåtar, säger Fahl.

Robin Bengtsson framför sitt nummer på Eurovisionsscenen.
Robin Bengtsson och rullbandet representerade Sverige år 2017. Robin Bengtsson framför sitt nummer på Eurovisionsscenen. Bild: EBU / Thomas Hanses Robin Bengtsson,Eurovision Song Contest 2017,Eurovision Song Contest,eurovision 2017

Kvinnorna har i stället haft mera personligt färgade låtar, scenshower som haft ett annat fokus. Inte direkt några fräcka poplåtar.

Fahl vill inte direkt säga att publiken har större förväntningar på de kvinnliga artisterna, att deras låtar måste vara så mycket bättre för att nå ända fram. Istället drar hon paralleller till andra musikprogram.

- Titta bara på Idol till exempel. Där har bara killar vunnit de senaste åren. Kanske är det så att det är flickorna som helt enkelt röstar på sina favoriter i så mycket större skala.

I Melodifestivalens final tävlade i år sex låtar som framfördes av en eller flera män, fem låtar som framfördes av en kvinna och en duett mellan en man och en kvinna. Det fanns alltså ändå kvinliga artisters bidrag att välja från.

Annat var det år 2013 då Louise Hoffsten var den enda kvinnan i finalen.

Sanna Nielsen sjunger med violonister i bakgrunden.
Sanna Nielsen är den senaste kvinna som vunnit Melodifestivalen. Året var 2014. Sanna Nielsen sjunger med violonister i bakgrunden. Bild: Niklas Rosström / The Perfect Monday Group Yle Fem,Sanna Nielsen,avsnitt 6

Folkkära Sanna gick hela vägen efter hårt jobb

När Sanna Nielsen vann för fem år sedan hade hon under lång tid jobbat in sig till en stor och säker plats i det svenska folkets hjärtan.

Svenskarna tycktes resonera som att det var hennes tur att vinna då.

- Dessutom var ju Undo en bra låt. Men nu kommer de här fräcka killarna på löpande band och slår snabbt igenom med en tuff show, säger Hanna Fahl.

Mera tricks och teknik till kvinnorna

Ser hon några tecken på att SVT och organisationen bakom Mello skulle reflektera över herrarnas långa segerparad? För att kanske få en ändring till stånd.

- Jag tror nog att de försöker, trots att det ser ut som det gör.

Men kanske borde industrin satsa tidigare i kedjan genom att ge kvinnorna en annan typ av låtar. Med mera tricks, häftighet och teknik.

Måns Zelmerlöw på Eurovisionsscenen.
Måns Zelmerlöv in action. Måns Zelmerlöw på Eurovisionsscenen. Bild: EBU / Thomas Hanses heroes

Men i övrigt tycker nog Hanna Fahl att kvinnorna syns och hörs i popvärlden. Nästan så att en del av de mest framgångsrika som Robyn och Tove Lo rentav dominerar över de manliga artisterna.

- Däremot är läget sämre i steget bakom, det vill säga låtskrivarna och producenterna. Där är det riktigt mansdominerat, säger Fahl.

Trots allt - en bra låt är en bra låt

Men hur som helst - vinnaren ska ju vara en bra låt! Det håller hon med om och säger att de fem senaste årens vinnarlåtar har varit de bästa i tävlingen.

- Ingen skugga ska falla över dem, avslutar Fahl.

En man ger en trofe till en annan man
Robin Bengtsson räcker över sångfågeln till Benjamin Ingrosso. En man ger en trofe till en annan man Bild: (c) Pelle T Nilsson/Stella Pictures/All Over Press Melodifestivalen,Benjamin Ingrosso,Robin Bengtsson

Läs också

Nyligen publicerat - Kultur och nöje