Hoppa till huvudinnehåll

Klockan tickar för Valtteri Bottas: "Han har tre tävlingar på sig att knäcka Hamiltons nacke"

Lewis Hamilton och Valtteri Bottas är stallkamrater vid Mercedes.
Lewis Hamilton och Valtteri Bottas är stallkamrater vid Mercedes. Lewis Hamilton och Valtteri Bottas är stallkamrater vid Mercedes. Bild: Copyright Rex Features Ltd 2012/All Over Press Lewis Hamilton,Valtteri Bottas

Ferraris längtan efter en konstruktörstitel, Valtteri Bottas läge som parhäst till världens bästa förare och Kimi Räikkönens nya liv vid sin nygamla arbetsgivare är på tapeten när Yle Sportens podd blickar fram emot söndagens Formel 1-premiär i Melbourne.

Yle Sportens podd gästas denna vecka av F1-företagaren och motorentusiasten Tony Svartsjö samt grenkonnässören och musikläraren Robin Käldström.

Formel 1-serien i sig har långa anor och under säsongen 2019 kommer också det 1000:e loppet att äga rum i Kina, men ser man till förhandsspekulationerna verkar det mesta tala för att top tre igen är top tre, på en egen nivå.

Ifjol vann Mercedes konstruktörsmästerskapet på 655 poäng, före Ferrari på 571 poäng och Red Bull på 419 poäng.

Gapet ner till följande team, Renault, var nästan 300 poäng.

– Det kommer att vara en tudelning i år också, men jag tror personligen på att det kommer att bli ännu mer trångt om utrymme just i mittenskiktet bakom tättrion, säger Tony Svartsjö.

– Speciellt nya Alfa Romeo kommer att närma sig täten, helt utgående från den hastighet man såg vid testerna i Barcelona. Några stall tar däremot steg bakåt, där har till exempel Williams haft stora problem.

Också Robin Käldström hoppas att säsongen kan bjuda på bra racing i kampen om ströpoängen i deltävlingarna.

– Där tror jag också att de tekniska förändringarna kan spela in. Ifall de aerodynamiska justeringarna man gjort uppnår önskat resultat kommer mittenskiktet helt klart att bli jämnare, inflikar Käldström.

Max Verstappen kör Red Bull i Barcelona 2019.
Levererar de nya Honda-motorerna för Red Bull? Max Verstappen kör Red Bull i Barcelona 2019. Red Bull Racing,Formel 1

– Däremot svävar det lite frågetecken kring Red Bull. Hur håller bilen ihop, eller kanske framförallt nya motorn, när tävlingarna kör igång och det börjar handla om gasen i botten, funderar han vidare.

Frågan är huruvida Ferrari eller Mercedes räknas ligga steget före utgående från vintertesterna när tävlingarna rullar igång den 17 mars i Australien.

Ferraris teoretiska försprång?

Rapporterna från testveckorna i Barcelona skvallrar om ett teoretiskt försprång för italienska Ferrari.

– Det är precis det alla går och fundera på nu. Man vill knappast visa all sin kapacitet, gör man det är man helt enkelt lite dum i sitt agerande.

Valtteri Bottas testar i Barcelona 2019.
Bottas föser över favoritskapet på Ferrari. Valtteri Bottas testar i Barcelona 2019. Bild: Copyright Rex Features Ltd 2012/All Over Press Valtteri Bottas

– Valtteri Bottas berättade för mig i Barcelona att deras bil inte uppnår samma nivå på körglädje som ifjol, den är helt enkelt inte lika bra på det sättet. Han poängterade att det finns mycket jobb kvar och att Ferrari just nu är snabbare.

Svartsjö menar att läget sist och slutligen kan vara ett helt annat när cirkusen landar i Australien och tog ett exempel på vad Renault gjorde i Barcelona under testerna.

Stallet hade en stor samling representanter på plats från en dryckessponsor för att följa med testerna.

– Där var Nico Hülkenberg plötsligt ute på banan och slog till med nästan den snabbaste tiden på hela veckan. Det handlar sist och slutligen om vad du gör, vad är du ute efter och vad du testar. Kör du med tom tank och mjuka däck får sponsorerna det man är ute efter, belyser Svartsjö.

Nico Hülkenberg vid vintertesterna i Barcelona 2019.
Bäst fart på Hülkenberg när sponsorerna fanns på läktaren. Nico Hülkenberg vid vintertesterna i Barcelona 2019. Bild: Copyright Rex Features Ltd 2012/All Over Press Nico Hülkenberg

– Ingen vill ännu visa vad de går för. Melbourne är en bra bana som riktningsvisare för hela säsongen. Den är svår då det kommer till omkörningar, det var otroligt få regelrätta omkörningar under tävlingen 2018. Jag tror vi kan sia ganska mycket om säsongen redan utgående från det första loppet, säger Käldström.

Ferraris tur?

I kampen om VM-titeln för konstruktörer är Ferrari mer sugna än någonsin att trumfa de femfaldiga mästarna Mercedes.

Ferrari har inte vunnit titeln på tio år. Innan den senaste torra perioden vann man åtta titlar på just tio år, åren 1999-2008.

Inom Ferrari har man dessutom genomfört ett tronskifte inom ledningen och ett regelrätt förarbyte för att ta upp kampen på allvar.

– Ferrari hade helt enkelt ett sämre år ifjol. Nu vid testerna har man frontat en slogan med budskapet "Mission Win: now" hos stallet, så det är solklart att det krävs resultat. Vi snackar nog "grande catastrophe" om de inte snart börjat lyckas, säger Svartsjö.

Tony Svartsjö tillsammas med Ferrari-chefen Mattia Binotto i Barcelona.
Tony Svartsjö tillsammans med den hårt pressade stallchefen Mattia Binotto. Tony Svartsjö tillsammas med Ferrari-chefen Mattia Binotto i Barcelona. Bild: Privat. Mattia Binotto,tony svartsjö

Svartsjö rullar en del av ansvaret för fjolårets tillkortakommanden på Sebastian Vettel som förare, något föraren själv också godtagit.

Robin Käldström tror inte att läget för Vettel ändrat i och med att han nu sparras av en helt annan typ av förare än vad Kimi Räikkönen var ifjol.

– Vi får se hur man löser det inom stallet. Jag tror inte kampen inom stallet blir så stor. Vettel är oerhört bra i kvalet och har rutinen som behövs. Leclerc kommer att finnas med i täten men han levererar inte på samma jämna nivå över en längre tid.

Inför säsongen 2019 är det bara Mercedes och Haas som fortsätter med exakt samma förarduo vid ratten, och uppsättningen med förare innehåller flera spännande, nya namn.

– Jag tycker enbart att det är positivt att man rör om i kortleken, säger Käldström.

– Hade någon sagt för 20 år sedan att läget skulle vara så här skulle folk ha frågat sig vad det här är för barnträdgård, noterar Svartsjö.

Stort medieintresse för Max Verstappen i Barcelona 2019.
Vad hade säsongen 2018 varit utan "Mad Max" Verstappen? Stort medieintresse för Max Verstappen i Barcelona 2019. Bild: Copyright Rex Features Ltd 2012/All Over Press Max Verstappen

– Det är välkommet! Till exempel George Russell vid Williams blir spännande att se. Och vad skulle fjolåret ha varit utan Max Verstappen, på riktigt? Han visade nog stake under säsongen, "Mad Max" kunde man förvänta sig vad som helst av. Så skall det vara också i Formel 1, inte bara köra i kö och ta en elegant och stilig omkörning.

– Det är rebellerna vi vill se, slår Svartsjö fast.

Kimi och Valtteri – det blåvita hoppet

VM-serien i Formel 1 har under flera år varit en blåvit angelägenhet med flera förare involverade.

Också i år kör två finländare ikapp, Kimi Räikkönen för Alfa Romeo och Valtteri Bottas för Mercedes.

– Så länge Lewis Hamilton finns där och gör resultat är Valtteri alltid nummer två, det är bara ett faktum. Hamiltons nacke måste brytas om det skall bli något och därför blir säsongsstarten otroligt viktig, säger Svartsjö.

Han påpekar att Bottas för tillfället slår Hamilton i Azerbajdzjan, Österrike och Ryssland, men att det behövs tio banor till där finländaren kan rå på världsmästaren.

Valtteri Bottas och Lewis Hamilton står på prispallen
Hård kamp inom stallet, Bottas vs Hamilton. Valtteri Bottas och Lewis Hamilton står på prispallen Bild: Pixathlon/REX/All Over Press Formel 1,Valtteri Bottas,Lewis Hamilton

Robin Käldström tror också att konstellationerna mycket beror på hur det hela rullar igång i årets serie.

– Jag skulle säga att det måste hända något under de tre första tävlingarna, en klar signal. Man räknar ofta med att ifall en förare vinner de tre första loppen att är det en stark indikation och att det blir en stor sannolikhet att de blir ett mästerskap.

– Ifall Hamilton har ett tillräckligt försprång i mitten av april efter Kina väljer Mercedes snabbt sida, helt av taktiska orsaker.

Svartsjö tror inte att det inför säsongen finns ett uttalat kontrakt kring rollerna mellan Hamilton och Bottas.

– Men vi kan väl säga så här: Det är mycket lättare för Lewis Hamilton att vinna världsmästerskapet.

Räikkönen gillar läget

Redan när Kimi Räikkönen gick från Ferrari till Sauber var Tony Svartsjös reaktion positiv. Nu som Alfa Romeo-förare litar Svartsjö på att finländaren får njuta av tävlandet igen.

– Kimi är den typen som aldrig gör något han inte vill göra. Han verkar både lugnare och öppnare i allt han gör, också med medierna. Han är inte längre i något koppel. Han får köra för att han vill göra det och för att han älskar det, menar Svartsjö.

Kimi Räikkönen.
Kimi Räikkönen + Alfa Romeo = sant. Kimi Räikkönen. Bild: xpbimages.com / All Over Press Kimi Räikkönen

Käldström påpekade att läget just nu är som skräddarsytt för Räikkönens personlighet, men ville ändå höja ett resultatmässigt varningsfinger inför 2019.

– Jag tvivlar inte på att det kan hända saker där, han är ändå så otroligt bra på att framförallt utveckla bilar. Han bidrar med väldigt mycket input för stallet. Jag tror faktiskt att det kan ge podiumplaceringar redan i år.

Också Tony Svartsjö tror på placeringar på podiet för det nya stallet.

När gästerna efter avslutad diskussion och de sedvanliga tre snabba frågorna ännu tippar världsmästare bland både förare och stall blir det blandat godis.

– Mercedes och Lewis Hamilton, säger Tony Svartsjö.

– Ferrari och Sebastian Vettel, menar Robin Käldström.

Robin Käldström gästade Yle Sportens podd i mars 2019.
Robin Käldström gästade Yle Sportens podd. Robin Käldström gästade Yle Sportens podd i mars 2019. Bild: Yle/AnttiKoivukangas Formel 1,robin käldström

– Ferrari och Lewis Hamilton, det blir en märklig soppa i slutet på säsongen, förutspår Antti Koivukangas avslutningsvis.

Vad handlar det om?

Yle Sportens podd: Koivukangas & Vuojärvi föddes i januari 2018 i Pyeongchang och produceras av redaktionen. Det är främst Antti Koivukangas och Christian Vuojärvi som håller i snacket.

Vissa veckor medverkar dessutom en gäst – antingen från redaktionens egna led eller från andra håll av idrottsvärlden.

Du kan skicka feedback, frågor och eventuella förslag på diskussionsämnen till antingen Antti Koivukangas eller Chriso Vuojärvi.

Poddens utgivningsdag är måndag och den finns tillgänglig på Yle Arenan, iTunes och också på Spotify.

Tidigare avsnitt (1–61)

Läs mera:

Matti Heikkinen halkar efter i herrstafetten.

Glenn Lindholm: Sex punkter som ska hindra Finland från att halka efter ytterligare – skid-VM i Seefeld bröt den positiva trenden

Noggrannhet, social samvaro, teknik och taktik. Där några punkter som man inom den finländska längdåkningen måste bli bättre på för att i fortsättningen kunna utmana Sverige och Norge i stortävlingar, skriver Yle Sportens skidexpert Glenn Lindholm.

Läs mera:

Krista Pärmäkoski.

Finländarna måste börja hitta rätt i "valladjungeln", slår Glenn Lindholm fast – annars blir också nästa skid-VM ett blåvitt magplask

Finländarnas form var inte den bästa möjliga inför skid-VM i Seefeld, men upprepade vallamissar gjorde inte heller framför allt damåkarnas uppgift lättare. Frågar man expertkommentator Glenn Lindholm är det den mellaneuropeiska snön som spelade serviceteamet ett spratt.

Läs också

Nyligen publicerat - Sport