Hoppa till huvudinnehåll

Nu förbjuds Boeing 737 MAX 8 i hela Europa - Många flygbolag stoppar alla flygningar med olycksmodellen

Tre av Shanghai Airlines Boeing 737 Max-plan på flygfältet i Shanghai 11.3.2019
Tre av Shanghai Airlines Boeing 737 MAX 8-plan på flygfältet i Shanghai 11.3.2019 Tre av Shanghai Airlines Boeing 737 Max-plan på flygfältet i Shanghai 11.3.2019 Bild: AFP / Lehtikuva Boeing 737 MAX,Boeing,flygplan,flygfält,Shanghai Pudong International Airport,Shanghai

I dag kom det besked från Storbritannien om att Boeing 737 MAX 8-flygplan inte får använda brittiskt luftrum. Också flygbolaget Norwegian meddelar att dess flygplansmodeller Boeing 737 MAX 8-plan stannar på marken.

Strax efter att luftfartsmyndigheterna i Storbritannien (CAA) meddelat att flygplan av modellen Boeing 737 MAX 8 inte släpps in i brittiskt luftrum kom Norwegian med sitt besked om att flygbolagets plan av modellen Boeing 737 MAX 8 stannar kvar på marken.

Det handlar om en försiktighetsåtgärd, uppger CAA.

Bolaget Norwegians aktie föll genast efter det att Storbritannien beslutat att inte låta Boeing 737 MAX 8-flygplan använda brittiskt luftrum.

Det nya beskedet kom trots att Norwegian tidigare i dag hade meddelat att bolagets 15 Boeing 737 MAX 8-plan kommer att flyga som vanligt. Enligt Norwegian fattade man beslutet på rekommendation av de europeiska luftfartsmyndigheterna.

Också researrangören TUI stoppar sina plan.

Under tisdagskvällen kom ett besked om att flygplan av olycksmodellen tillsvidare förbjuds i europeiskt luftrum. Beslutet fattades av Europeiska luftfartsmyndigheterna efter att flera europeiska länder fattat beslut om att förbjuda flygplansmodellen.

Även Australien vidtar försiktighetsåtgärder

Också Australien har sällat sig till de länder som utfärdar ett temporärt flygförbud för passagerarplan av typen Boeing 737 MAX 8.

- Vi vill gå igenom eventuella riskfaktorer och säkerställa att det är tryggt att använda Boeing 737 MAX 8-planen, säger den australiska myndigheten för luftfartstrygghet i ett uttalande.

Australiens åtgärder gäller Singapore Airlines Ltd:s Silk Air och Fiji Airways. Inget australiskt bolag använder sig för tillfället av Boeing 737 MAX 8.

Det var den modellen som i söndags störtade i Etiopien. Alla 157 personer ombord omkom.

Vissa likheter med kraschen i Indonesien - men inga bevis

I oktober 2018 inträffade en liknande olycka i Indonesien. Då störtade ett av det indonesiska flygbolaget Lion Airs flygplan i havet och 189 personer omkom.

Båda olyckor inträffade kort efter start då piloterna meddelade om problem.

Experter påpekar dock att likheterna mellan de båda olyckorna inte innebär att det finns avgörande bevis för att olycksorsaken var den samma i båda fallen.

Flygexperter som nyhetsbyrån AP har talat med konstaterar att det är bara flygdata och bandupptagningar från det kraschade etiopiska planet som kan peka på orsaken till kraschen i Etiopien.

Många länder väntar på utredningsresultat

Många länder väntar nu på de olycksutredningar som pågår efter plankraschen i Etiopien i söndags. Länderna inväntar resultat innan plantypen tillåts flyga igen.

Brasilien, Caymanöarna, Kina, Etiopien, Indonesien, Mexiko, Argentina, Singapore och Sydkorea hör till de länder som har utfärdat eller kommer att utfärda temporärt flygförbud för plantypen Boeing 737 MAX 8.

I till exempel USA har 737 MAX 8-planen inte haft några problem, och flygplansmodellen hålls där i trafik.

Flygbolaget Boeing
Flygbolaget Boeing Bild: AFP / Lehtikuva Boeing,flygplan,flygfält,flygbolag

Manuell styrning ska matchas med autopilot

Flygplansmodellen 737 MAX 8 är annorlunda än tidigare 737-modeller.

Planets motor är placerad en aning mer på framdelen av planet och en aning högre i relation till vingen i jämförelse med tidigare versioner av modellen. Det här påverkar planets balans.

I november 2018 - efter olyckan i Indonesien - beskyllde amerikanska piloter Boeing för att inte ha berättat om alla flygegenskaper hos den nya flygplanstypen Boeing 737 MAX 8.

En ny motortyp hade förändrat planens flygegenskaper och Boeing införde ett nytt automatiskt så kallat MCAS-system.

Enligt piloterna hade de inte utbildats i MCAS-systemet som är avsett att förhindra att planet plötsligt förlorar höjd.

Systemet innebär att att piloten inte ska kunna lyfta planet i en allt för brant vinkel. Om vinkeln blir för brant förlorar vingarna bärkraft.

MCAS-Systemet pressar automatiskt ner planets nos i en sådan situation.

Enligt Boeings instruktioner ska piloten manövrera planet manuellt om MCAS-systemet fungerar felaktigt.

Boeings mjukvara förbättras inom kort

Flygplanstillverkaren Boeing har bekräftat att mjukvaran i modellen 737 MAX 8 kommer att uppdateras inom de närmaste veckorna. Boeing hänvisar inte till kraschen i Etiopien.

Boeing har sedan kraschen i Indonesien i fjol arbetat på en förbättring av programvaran.

Boeing meddelade om åtgärden strax efter att USA:s luftfartsmyndighet (Federal Aviation Administration FAA) krävt att planerna nu snabbt förverkligas.

Förbättringarna är enligt FAA kopplade bland annat till nya manualer om förändringar i de automatiserade systemen.

Boeing 737 MAX 8 har varit i kommersiellt bruk sedan år 2017.

Källor: AP, AFP, BBC, Reuters

Läs också

Nyligen publicerat - Utrikes