Hoppa till huvudinnehåll

Piloter varnade för problem med Boeing 737 Max 8

Vy från cockpit vid landning på Umeå flygplats
Arkivbild Vy från cockpit vid landning på Umeå flygplats Bild: Yle/Roger Källman landning

Två piloter i USA säger nu att det har förekommit incidenter ombord på flygplan av modellen Boeing 737 Max 8.

Det var ett flygplan av den modellen som störtade i Etiopien i söndags. Två piloter i USA säger nu att kombinationen mellan autopilot och manuell styrning har varit knepig på den planmodellen.

Enligt nyhetsbyrån AP säger piloterna att de har varit med om situationer då flygplanen har störtdykt strax efter att autopiloten kopplats in. Piloterna har ändå lyckats räta upp planen genom att slå av autopiloten.

Enligt AP skickades piloternas rapport anonymt in redan i fjol till en databas som upprätthålls av Nasa. Det är oklart om det ledde till några åtgärder.

Många länder runt om i världen har infört flygförbud för Boeing 737 Max efter den ödesdigra kraschen i Etiopien.

Luftfartsmyndigheterna i USA tillåter däremot fortfarande flygningar med Boeing 737 Max.

Vad är stall?

Stall är en engelsk flygterm för överstegring vilket leder till svårigheter att manövrera ett flygplan.

Om ett flygplan befinner sig i "stall "betyder det att planet har nått en vinkel som är för brant i förhållande till lyftkraften.

Anti-stall-systemet är ett system som försöker korrigera sådana situationer.

Preliminära utredningar granskar anti-stall-funktionens roll i kraschen i Indonesien i höstas

Ett av Lion Airs Boeing 737 Max-plan störtade i oktober 2018 i Indonesien. I preliminära indonesiska utredningar har man tittat på den roll planets nya automatiska "anti-stall-teknologi" haft i kraschen som skedde strax efter avfärd från Jakarta.

Det finns uppgifter om att piloterna skulle ha kämpat med upprepade kommandon om att sänka planets nos.

Det så kallade anti-stall-systemet MCAS aktiveras enbart om autopiloten är frånkopplad.

Ytterligare en pilot har klagat på att Boeing inte hade förklarat för piloterna vilka förändringar som gjorts i planets automationssystem. Manualerna sägs ha varit oriktiga och bristfälliga.

Luftfartsmyndigheter i USA har inte rapporterat om oegentligheter
i anti-stall-teknologin.

Ethiopian Airlines: Piloten på olycksplanet hade fått tillåtelse att vända tillbaka

Asrat Begashaw, talesman för Ethiopian Airlines, säger till nyhetsbyrån Reuters att piloten på olycksplanet i söndags hade meddelat att det hade uppstått "problem med flygkontrollen".

Piloten hade bett om att få återvända till Addis Abeba. Enligt talesmannen hade piloten fått tillstånd att återvända.

Det här uppges ha skett samtidigt som planet försvann från radarn.

De svarta lådorna till Europa för analys

En representant för Ethiopian Airlines sade i dag att de så kallade svarta lådorna efter det störtade Boeingplanet kommer att sändas till Europa för analys. Det är inte klart vilket land lådorna skickas till.

Tidigare meddelades det att Etiopien inte har den utrustning som behövs för att analysera de svarta lådorna. De svarta lådorna innehåller teknisk färdbeskrivning och samtal som fördes ombord innan planet störtade.

Källor: AP, NE, Reuters, CNN

(Artikeln uppdaterades kl. 14.50 med uppgiften om att piloten hade bett om att få återvända. Ny uppdatering kl. 15.35 med uppgifter om de svarta lådorna.)

Läs också

Nyligen publicerat - Utrikes