Hoppa till huvudinnehåll

Svenska Jacob Mühlrad gick från dyslektiker som inte kunde noter till kompositören som nu tar musikvärlden med storm: “Jag tillägnar musiken mitt liv”

Bild på kompositören Jacob Mühlrad.
Jacob Mühlrad har fått ta emot en rad priser och utmärkelser för sitt skapande. Nu är hans kalender uppbokad till år 2024. Bild på kompositören Jacob Mühlrad. Bild: Elisabeth Ohlson Wallin Jacob Mühlrad

När Jacob Mühlrad började med musik lärde han sig spela stycken utantill eftersom han inte kunde läsa noter. Nu framförs hans verk på några av de bästa scenerna i Stockholm, London och New York.

– Jag har dyslexi och har svårt att läsa och skriva. Det betyder att jag också har haft svårt att läsa och skriva noter, säger 27-åriga Mühlrad som i dag kallas en av världens mest lovande kompositörer.

Mühlrad fann musiken som 14-15 åring då hans pappa ställde en gammal synt i hans rum.

– Då började jag plinka lite på synten. Jag tog ut några verk på gehör, säger Mühlrad som minns att han då lärde sig spela verk av bland andra Chopin, Beethoven och Bach.

Bild på kompositören Jacob Mühlrad.
Jacob Mühlrad Bild på kompositören Jacob Mühlrad. Bild: Pierre Björk Jacob Mühlrad

Det blev flera år av musicerande på det här sättet innan han kom till en vändpunkt och insåg att han måste lära sig noter. Tillfället kom i samband med att han skulle uppträda på en glöggfest i Stockholm och fick en total blackout mitt i ett stycke.

– Det var både en av de bästa och värsta kvällarna i mitt liv. För att rädda hela situationen kände jag mig mest bekväm med att spela något jag själv skapat. Eftersom jag inte kunde noter då kan jag inte kalla det en komposition men det var en improvisation.

Efter uppträdandet kom den svenska kända tonsättaren Sven-David Sandström fram och gav Mühlrad sitt visitkort.

– Det var hela början på min kompositionskarriär.

Den kvällen föddes också den scenskräck som Mühlrad fortfarande lider av.

– Min scenskräck och jag kommer inte så bra överens. Trots att jag inte längre framför min egen musik är jag ändå rädd när det är premiärer, säger Mühlrad.

Beroende av noterna

När Mühlrad träffade Sandström fick han också ett ultimatum - endera lär han sig noter och har då en chans att börja skriva egen musik. Annars kan han glömma att kunna komponera symfonier.

– Man kan inte gå runt och lära hundra personer exakt hur de ska spela. De måste veta det, och då vet de det genom noterna. Precis som arkitekten ritar en abstraktion av en byggnad så gör en kompositör en abstraktion av musiken. Musikerna är exekutörerna, de som bygger skyskrapan och ger verket liv.

Mühlrad landade på Gotlands tonsättarskola där många svenska och internationella tonsättare gått före honom.

Där ägnade han tolv timmar om dagen åt att lära sig noter och få ner de musikaliska idéerna han hade på papper.

– Jag kunde inte så mycket om musik förutom det jag spelat på gehör. Jag fick börja om. Från att ha spelat Chopin fick jag lära mig skriva Lilla Snigel på noter. Det var tufft att gå tillbaka, backa och gå den rätta vägen stegvis.

– Att gå från att inte kunna noter alls till att sedan skriva ett 32-stämmigt körverk tar sin tid. Det finns inga genvägar.

Precis som arkitekten ritar en abstraktion av en byggnad så gör en kompositör en abstraktion av musiken. Musikerna är exekutörerna, de som bygger skyskrapan och ger verket liv― säger Jacob Mühlrad

“Älskar hiphop”

Mühlrad uppskattar att modern klassisk musik går att kombinera med andra musikgenrer, särskilt då han själv lyssnar mycket på hiphop. Mühlrad är också medkompositör till rapparen Silvana Imams album Naturkraft från 2016.

– Jag älskar hiphop. Jag tror det meditativa och repetitiva som finns i hiphopen finns också i min musik.

Silvana Imam och Jacob Mühlrad i en studio i Berlin.
Mühlrad var med och komponerade Silvana Imams album "Naturkraft". Här syns han och Silvana Imam i en studio i Berlin. Silvana Imam och Jacob Mühlrad i en studio i Berlin. Bild: Fabian Brennecke Silvana Imam,Jacob Mühlrad

Ritualer och ceremonier inspirerar

Mühlrad hämtar mycket av sin inspiration från judiska ritualer och ceremonier vilket syns i hans verk. Hans morföräldrar och farfar är också alla överlevare av Förintelsen vilket varit närvarande under hela hans uppväxt och därför påverkat honom på oändligt många sätt.

För en vecka sedan hade Mühlrads körverk Time premiär på Riddarhuset i Helsingfors och verket har inspirerats av metaforen om Babelns torn.

– Det handlar om tornet som människor höll på att bygga upp till Gud. Människornas försök höll på att lyckas men då gjorde Gud någonting väldigt elakt. Han skapade språkförbistringar, han skapar helt enkelt alla världens olika språk för att kapa kommunikationen människor emellan.

Bild på kompositören Jacob Mühlrad.
Jacob Mühlrad Bild på kompositören Jacob Mühlrad. Bild: Andre Garcia Jacob Mühlrad

Idén i verket är att samla alla världens språk i ett ord, vilket blev ordet tid. I verket sjunger kören tid på 27 olika språk.

– Verket är en sambeställning av Sveriges Radiokör, Tapiola kammarkör, WDR Rundfunkchor och Capella SF i San Franscisco. Det är fyra olika modersmål och det är väldigt spännande att höra körer med olika modersmål tolkar de här språken och hur de färgar verket, säger Mühlrad.

Min scenskräck och jag kommer inte så bra överens. Trots att jag inte längre framför min egen musik är jag ändå rädd när det är premiärer― säger Jacob Mühlrad

Verket inleds också av en psalm om Kung David som handlar om hur man vet om Gud verkligen existerar.

– Den tycker jag är vacker för det är så jag ser på konsten också. I psalmen sägs att eftersom att stjärnorna, solen och månen är på plats varje dag vet vi att Gud existerar. I den här ekonomistiska tiden vi lever i då vi talar om ifall vi behöver konsten och musiken ges de ett existensberättigande eftersom konst och musik existerar.

“Alltid varit extremist”

Mühlrad beskriver sig själv som en slags extremist. Något han tror att han alltid varit.

Som liten var han väldigt religiös och ville bli rabbi. När han fann musiken överlappade musiken religionen.

På ett sätt känns det som om jag inte valde modern klassisk musik utan den valde mig― säger Jacob Mühlrad

Att han kallar sig extremist beror på att han kände igen sig i ordets egentliga betydelse vilken är en person som tar en idé eller tanke till sin spets.

– Ordet är ju väldigt laddat, särskilt i en religiös kontext. Men inom konsten är det ett bra karaktärsdrag. Det är ofta det som krävs för att skapa ett bra eller åtmistone ett intressant verk.

Nu är Mühlrads kalender uppbokad till år 2024. I juni framförs Time i Köln och Aachen. Han håller på och skriver på en bok och komponerar också världens längsta symfoniverk.

– På ett sätt känns det som om jag inte valde modern klassisk musik utan den valde mig. Jag har alltid varit intresserad av musik och vad musik kan vara och omdefiniera musik och vara med om hur den kan utvecklas och omdefinieras. Konstmusiken är rätt forum för att ställa frågor och också få svar på de frågorna.

Läs också

Nyligen publicerat - Kultur och nöje