Hoppa till huvudinnehåll

Den fruktansvärda bussolyckan i Konginkangas: 15 år har gått men vägarna har inte blivit bättre

Vägavsnittet där bussolyckan skedde.
Olycksvägen är i lika dåligt skick som för 15 år sedan. Vägavsnittet där bussolyckan skedde. Bild: Niko Mannonen/Yle Konginkangas,Bussolyckan i Äänekoski

Hela Finland tystnade för 15 år sedan då sorgebudet om den förödande bussolyckan vid Konginkangas nådde fram till folket. I olyckan omkom 23 personer och 15 personer skadades.

Olyckan den 19 mars 2004 på riksväg fyra 20 kilometer norr om Äänekoski är den allvarligaste vägtrafikolyckan i vårt land.

Klockan 02.08 fick resan för en busslast med unga skidturister ett brutalt slut: bussen krockade med en långtradare med släp som lastats med väldiga pappersbalar.

Minuten innan hade stämningen i bussen varit på topp - man var ju på väg för att skida till en vintersportort i norr.

Svenska Yles utsände skrev så här på 10-årsdagen av storolyckan:

Sun Buses står det målat på bussen. Väskor, tossor, bänkar och skidutrustning ligger huller om buller. Blodspår här och där. Jag gör en beskrivning på band och medan jag pratar i mikrofonen så hör jag ringsignaler inne i bussen under de 800 kilo tunga pappersrullarna. Det var anhöriga som in i det sista försökte få kontakt med sina nära och kära.

Helikopterbild från olycksplatsen där buss och långtradare krockade.
Helikopterbild från olycksplatsen där buss och långtradare krockade. Bild: Olycksutredningscentralen Konginkangas,bussolycka

Många av offren var unga.

Familjer miste sina barn, skadade överlevande tonåringar fick se sina drömmar och framtidsplaner gå i kras.

Studentexamen byttes ut mot gåövningar på rehabiliteringsavdelning, hjärnskador satte stopp för karriärer och tonåringar tvingades börja slåss för ersättningar och pension, såsom Yle Uutiset skriver.

Många av de räddningsarbetare som tillkallades till olycksplatsen har sagt att de aldrig riktigt repat sig.

Efter olyckan utlystes landssorg i Finland.

Pappersbalarna vällde in i bussen

Det visade sig i olycksutredningen att långtradaren kommit in i en kurva med för hög hastighet.

Det stora fordonet fick sladd i blixthalkan och släpet, som kom ut bredvid dragbilen, frontalkrockade med den mötande bussens framgavel.

De 780 kilogram tunga pappersbalarna rullade in i bussen framifrån ända till bussens bakre sittplatser - i sitthöjd, såsom nyhetsbyråer uttryckte saken i de första rapporterna.

Också bussen körde för fort, men långtradaren ansågs ändå ha orsakat olyckan.

Sedan började rättsprocessen, och den höll på i flera år i olika instanser.

Tingsrätten i Äänekoski dömde långtradarchauffören till tre månaders villkorligt fängelse för dödsvållande, vållande av personskada samt äventyrande av trafiksäkerheten.

Konginkankaan onnettomuuspaikalta kuvaa bussista Yle Uutisissa
Konginkankaan onnettomuuspaikalta kuvaa bussista Yle Uutisissa Bild: Yle kuvanauha Bussolyckan i Äänekoski,Konginkangas,busstrafik,trafikolyckor

Hovrätten bibehöll domen - man ansåg att chauffören borde ha varit medveten om halkan.

Transportbolaget Transpoint dömdes att betala 10 000 euro samfundsskatt för brott mot arbetssäkerheten.

Många förbättringar har planerats, men ...

Händelserna i Konginkangas har till en viss del förbättrat trafiksäkerheten i Finland. Till exempel har akutsjukvården och räddningsarbetet utvecklats radikalt.

Men inte tillräckligt, slog Trafikskyddet fast tio år efter olyckan.

Vid olycksplatsen har inte ett enda givet löfte förverkligats, trots att planer på hur riksväg fyra kunde förbättras började göras upp genast efter olyckan.

Mitträcken syns just ingenstans

Olycksutredningscentralen förordade mitträcke på olycksvägen eftersom ett sådant i praktiken förhindrar frontalkrockar.

Faktum är: 15 år senare finns inget mitträcke och vägen är i lika dåligt skick som före olyckan.

På riksnivå har lite fler mitträcken byggts, men inte i den utsträckning som då utlovades.

Efter olyckan dokumenterades påtagliga vägojämnheter på körbanan vid olycksplatsen - och ojämnheter finns där fortfarande.

Inte heller rekommendationerna om vinterdäck och hastigheter har förverkligats. Bestämmelser om ansvarsfrågor kring fordonets lastning och körtider har dock genomförts.

- Det är fråga om helt reda pengar. Några alldeles, alldeles små saker har visserligen gjorts: ny vägbelägging har lagts, trafikmärken har hållits i skick och gropar har fyllts. Det som man väntat på har man inte kunnat förverkliga, säger Jukka Lehtinen som är chef för närings-, trafik- och miljöcentralen i Mellersta Finland.

Och det gäller inte bara riksväg 4 - tjänstemännen vid NTM-centralerna och i Transport- och kommunikationsverket följer med oro med läget.

Turen kommer aldrig till vissa vägar

Anslagen för att upprätthålla vägnätet har varit för små i många år och vägarnas skick har försämrats, lyder budskapet.

Gropar i vägen på Henriksdalsvägen i Kristinestad.
Vägarna är i uselt skick på många håll. Gropar i vägen på Henriksdalsvägen i Kristinestad. Bild: Yle/Juho Karlsson gropar,vägar,Vägunderhåll,Kristinestad,Österbotten,henriksdal

Av de 5 000 vägkilometer som Mellersta Finlands NTM-central administrerar är det endast 64 kilometer som får ny beläggning i år.
Det är mindre än en tredjedel jämfört med år 2016.

Vid NTM-centralerna konstaterar man att det aldrig blir de stillsammare vägavsnittens tur att få ny beläggning då livligt trafikerade vägar måste asfalteras med 5-10 års mellanrum.

Någon finansiering för projektet för riksväg 4, som beräknas kosta 30 miljoner euro, finns inte. Riksdagen har tills vidare inte beviljat pengar för det.

Särskilt yrkeschaufförer kritiserar det faktum att vägens bärighet härstammar från 1960-talet, men mängden trafik har ökat kraftigt.

Trafiken vid olycksplatsen har exempelvis ökat med 65 procent mellan år 2004 och 2018.

Inga framsteg har heller gjorts med belysningen längs med vägarna.

Vägunderhåll och reparationer borde göras för 2,5 miljarder euro i Finland, och kurvan över behov är stigande.

Läs också

Nyligen publicerat - Inrikes