Hoppa till huvudinnehåll

Elsparkcykeln blev en hit i Stockholm - men cyklisterna är irriterade på de nya åkdonen och folk parkerar dem hur som helst

En glad kvinna åker ett elrullbräde på en gata. På bilden är också texten "hälsningar från korren".
En glad kvinna åker ett elrullbräde på en gata. På bilden är också texten "hälsningar från korren". Bild: Yle Sverige,trafik,linda söderlund

Förra hösten intog elsparkcyklarna Stockholms gator. De är lätta och roliga att köra med, men trafikvettet är det si och så med, skriver Svenska Yles Nordenkorrespondent Linda Söderlund. Häng med på en åktur i Stockholm!

Att hyra en elsparkcykel är lätt som en plätt: man laddar ner en app, registrerar sig och söker upp närmaste elsparkcykel via en karta i appen. Sedan låser man upp elsparkcykeln med en QR-kod och så är det bara att köra.

Först sparkar jag fart lite tafatt några gånger, men sedan inser jag att elsparkcykeln är stadig och att det bara är att trycka in gasen. Svischhh! Snabbt är jag uppe i nästan 20 kilometer i timmen, det är topphastigheten för de här åkdonen.

I Sverige har elsparkcyklarna på kort tid blivit en riktig hit. Det finns minst fyra företag som hyr ut elsparkcyklar i Stockholm, Göteborg, Malmö och Lund.

En elsparkcykel står parkerad mitt på trottoaren.
Företagen samlar in elsparkcyklarna under natten och laddar dem. En elsparkcykel står parkerad mitt på trottoaren. Bild: Yle/Linda Söderlund sparkcyklar,VOI

I Finland kom de första elsparkcyklarna ut på Helsingfors gator i måndags. Det är ett svenskt företag som vill se om finländarna blir lika hänförda av det nya sättet att röra sig på gatorna som svenskarna.

Senare i år ska också Helsingforsregionens trafik göra ett försök med elsparkcyklar i Nordsjö.

Jag kör först på lugna Brännkyrkagatan på Södermalm. Det går bra ända tills jag kommer till kullerstenarna. Då får jag stiga av och leda elsparkcykeln. Strax efter kommer också en brant nedförsbacke och då får jag också gå.

Elsparkcyklarna parkeras mitt på trottoaren

Företagen kallar det här nya sättet att förflytta sig korta sträckor för micromobility. Förespråkarna ser också att elsparkcyklarna kan vara ett sätt att minska på antalet bilar i städerna.

Jag kör ut på cykelbanan på livligt trafikerade Hornsgatan och gasar på. Det är mitt på dagen och det är inte så många andra cyklister i farten. Bilarna och bussarna brummar förbi. Det går bra, men jag känner mig inte lika trygg som då jag cyklar.

Fyra elsparkcyklar parkerade på trottoaren intill ett övergångsställe.
Elsparkcyklarna har inga egna ställ, utan företagen placerar ut dem på olika platser i stan och användarna får parkera dem var som helst. Fyra elsparkcyklar parkerade på trottoaren intill ett övergångsställe. Bild: Yle/Linda Söderlund sparkcyklar,Elfordon

Elsparkcyklarna står parkerade hipp som happ i stan. På morgonen har ett av företagen ställt upp fyra i rad på trottoaren, nästan framför övergångsstället, och jag tvingas gå runt dem. Det irriterar mig.

Folk ställer också sina privata cyklar lite hur som helst, men av någon anledning känns det inte lika provocerande. I insändarspalterna skriver folk att det ser rörigt ut i stadsbilden med elsparkcyklar som parkeras mitt på trottoaren.

Trafiksäkerheten nonchaleras

Det som folk ändå retar sig mest på är hur och framförallt var folk kör med elsparkcyklarna. Några kryssar farligt mellan fotgängarna på trottoaren, andra kör våghalsigt ute på körbanan mellan bilarna - och de allra flesta kör på cykelbanorna. Och det tycker förstås inte cyklisterna om.

Jag känner mig lite löjlig när jag susar fram och tänker att det är tur att ingen jag känner ser mig

Speciellt i cykelstaden Köpenhamn har cyklisterna ondgjort sig över de nya elløbehjulene. Elsparkcyklarna följer inte samma rytm som cykelklungorna i rusningstid och det uppstår lätt farliga situationer då de kommer med hård fart bakifrån.

Jag kör utan hjälm. Det gör i princip alla andra i Stockholm också. Hjälmen borde man ta med hemifrån, men en av poängerna är att man ska kunna använda elsparkcykeln spontant, utan förhandsplanering, och då har man förstås inte med sig någon hjälm.

Madrid förbjöd elsparkcyklarna och Köpenhamn skärper kraven

Köpenhamns stad försöker få bukt med de problem elsparkcyklarna skapar och har bland annat skärpt kraven för uthyrningsföretagen. Uthyrning får bara ske på vissa bestämda platser och endast av de företag som har fått tillstånd.

I Madrid förbjöd staden elsparkcyklarna förra året, eftersom staden ansåg att företagen inte hade gjort tillräckligt för att lära folk hur och var de får köra.

Jaa, det är roligt att köra elsparkcykel! Jag känner mig ändå lite löjlig när jag susar fram och tänker att det är tur att ingen jag känner ser mig.

Då jag har kört klart parkerar jag elsparkcykeln snyggt på trottoaren och checkar ut med appen. Jag får ett kvitto som visar att jag har kört 10 minuter och att resan kostar mig 42 kronor, ungefär 4 euro.

Jag tycker att det är ganska dyrt för en så kort åktur. Men visst, i sommar då det är varmt ska jag unna mig några turer - bara för att det är kul.

Läs också

Nyligen publicerat - Utrikes