Hoppa till huvudinnehåll

Finsk Norwegian-pilot: Vi fick veta om MCAS-systemet först efter olyckan i Indonesien

Flygkapten Hanri Airava
Henri Airava pekar ut sensorerna intill förarkabinen. Flygkapten Hanri Airava Bild: Yle / Marko Tammi Norwegian Air Shuttle

Det tog tid innan man vid flygbolaget Norwegian fick kännedom om egenskaperna hos de nya Boeing 737-planen.

Först efter olyckan i Indonesien skickade tillverkaren ut information om det nya nödsystemet MCAS, berättar flygkapten Henri Airava för Yle.

Mjukvarusystemet MCAS, eller Maneuvering Characteristics Augmentation System, är avsett att göra flygplanen lättare att manövrera.

Men enligt Henri Airava berättade Boeing inte om systemet förrän efter olyckan den 29 oktober i fjol, där en fabriksny 737 Max 8 från indonesiska Lion Air störtade i Javasjön. Alla de 189 ombordvarande miste livet.

- I det skedet fick Norwegian för första gången information från tillverkaren om saken, och så fick också vi piloter veta om det. Efter det har bolaget preciserat sina instruktioner, säger Airava till Morgonettan i Yle Radio 1.

MCAS är avsett att hålla flygplanet stabilt genom att höja bakdelen och sänka nosen. Men att två förödande olyckor med Boeing 737 Max 8 inträffat på kort tid har väckt misstankar om ett fel på systemet.

I USA har åtminstone fyra piloter rapporterat om problem med flygplansmodellen, då nosen överraskande sjunkit strax efter start.

Norwegian har 18 plan av typen Boeing 737 Max 8, av vilka de första levererades sommaren 2017. Enligt Airava har man inte märkt av några problem med dem.

Efter den andra storolyckan i Etiopien den 10 mars är dock plantypen tills vidare belagd med flygförbud i hela Europa.

Ingen stor skillnad mellan modellerna

Det finns misstankar att olyckorna vållats av att piloterna inte känt till MCAS-systemet, och inte fått tillräckligt utbildning att flyga de nya planen.

Boeing säger att programvaran på 737 Max-planen nu dateras upp, och att piloterna ska utbildas i att använda det.

Själv har Airava flugit med de nya Boeing-planen sedan december 2017. Han ser inga större skillnader om man jämför med äldre modeller från samma tillverkare.

- Det finns små skillnader vad gäller känslighet, men i praktiken beter sig planet likadant, säger han.

Innan plantypen togs i bruk övade piloterna i simulator för att lära känna dess egenskaper.

- Vi har fått direktiv för hur vi ska göra om planets nos ändrar vinkel utan kommando. Det påminner om en situation där det blivit fel på MCAS-systemet. Nog har vi alla fått simulatorutbildning för en sådan situation, säger Airava i Yles intervju.

Det här är en översättning / bearbetning av Johanna Östmans artikel för Yle Uutiset.

Läs också

Nyligen publicerat - Inrikes