Hoppa till huvudinnehåll

Den farliga korsningen vid skolorna i Ekenäs får en rondell

Trafik i en korsning.
Korsningen vid Raseborgsvägen och Flemingsgatan i Ekenäs (arkivbild). Trafik i en korsning. Bild: YLE/Mikael Wikström Ekenäs,korsningen flemmingsgatan-raseborgsvägen

Korsningen av Raseborgsvägen och Flemingsgatan i Ekenäs ska få en rondell.

Det blev klart i går då tekniska nämnden godkände (19.3) förslaget till ny gatuplan för Ekenäs skolområde.

Gatuplanen omfattar Flemingsgatan, Ladugårdsgatan, Höijersvägen, Hedvig Sohlbergsgatan och Marknadsgatan.

Det mest centrala i gatuplanen är trafikrondellen i korsningen av Flemingsgatan och Raseborgsvägen.

Hela Flemingsgatan ska också få en gång- och cykelled. Den kommer på den västra sidan av gatan.

Helhetsplanen täcker hela planområdet, men varje sidogatan har framlagts som en skild plan.

Förslaget läggs nu fram till påseende.

Rondellen är viktig

Piia Nordström, ansvarig gatuchef i Raseborg säger att det är viktigt att den livligt trafikerade korsningen får en rondell.

- Många barn och unga tar sig via den korsningen till skolan på morgonen. Det kör också många bilar där.

- Korsningen är en olycksfälla, det är en besvärlig korsning.

Hon säger att rondellen kommer att rymmas rätt bra på det nuvarande korsningsområdet.

- I de tidigare planerna var den tilltänkta rondellen större. Den var i samma storleksklass som de som finns på landsvägarna, den här blir mycket mindre, säger Nordström.

Det betyder att höjdskillnaderna i korsningen inte påverkar konstruktionen, säger hon, och konstaterar att en större rondell skulle kräva att södra sidan av korsningen skulle höjas.

- Lutningarna i gatan har varit utmaningen.

Uppförsbacken blir kvar

Hon säger att uppförsbacken på Flemingsgatan kommer att finnas kvar och den utgör vissa utmaningar för bilisterna, särskilt på vintern.

- I dagens läge är nästan alla tvungna att stanna i korsningen, medan rondeller brukar vara smidigare.

I den nya gatuplanen finns en gång- och cykelled längs hela Flemingsgatan. Nordström säger att den är viktig med tanke på helheten.

- Den är viktig för att det finns många skolor och daghem längs Flemingsgatan. Vid gatan finns också boll- och simhallen. Här rör sig många barn till skolan eller sina hobbyer.

- Med tanke på säkerheten är en gång- och cykelled en viktig förbättring.

Enkelriktade gator

För att få trafiken att löpa bättre och smidigare i närheten av skolorna kommer en del gator att bli enkelriktade.

- Nu kommer man ned längs med Larssonsvägen till Ladugårdsgatan som blir enkelriktad mot Flemingsgatan.

- En annan rutt till skolan blir längs Hedvig Sohlbergs gata till Marknadsgatan och vidare till Höijersvägen och förbi Seminarieskolan till Flemingsgatan.

Nordström säger att det blir redigare då alla som hämtar sina barn till skolorna kör i samma riktning.

- Där finns sedan tillräckligt med rum att stanna och att lämna barnen på ett tryggt ställe.

Bredare trottoarer

På de så kallade sidogatorna kommer trottoarerna att breddas.

- Förutsättningarna för skolbarnen att cykla till skolan blir bättre.

Hon tror att byggarbetena kommer i gång under sommaren.

- Vi börjar norrifrån så att rondellen kommer först. Det här är ett stort projekt som framskrider etappvis. Det kan ta tre år innan allting är klart.

Artikeln uppdaterades med kommentarer av Piia Nordström 20.3 klockan 12.45. Hon intervjuades i radio av Veronica Montén.

Läs också

Nyligen publicerat - Västnyland