Hoppa till huvudinnehåll

KSF Medias minus minskar men resultatet är fortfarande 3 miljoner back – Anna Hellerstedt: "Det är ingen hemlighet att HBL är utmanande"

Anna Hellerstedt
KSF Medias vd Anna Hellerstedt. Anna Hellerstedt Bild: YLE/Pekka Palmgren KSF Media,Anna Hellerstedt

Svenskfinlands största tidningskoncern gör fortfarande ett minus på 3 miljoner euro. Men tappet är 1,7 miljoner euro mindre än år 2017.

Uppgifterna är preliminära. KSF Medias styrelse har inte behandlat bokslutet, så det slutgiltiga resultatet är inte offentligt. Koncernen ger ut Hufvudstadsbladet, Västra Nyland, Hangötidningen, Östnyland och Loviisan Sanomat.

KSF Medias vd Anna Hellerstedt kommenterar för Svenska Yle att resultatet har blivit bättre på grund av flera faktorer. Intäkterna minskade mindre än tidigare år och också utgifterna minskade.

– Intäktstappet har minskat från tidigare år. År 2016–2017 minskade intäkterna med 7–10 procent, medan mellan år 2017–2018 tappade vi bara 3 procent, säger Hellerstedt.

Hellerstedt förklarar att inom bolaget har det också skett en förändring i vad de satsar på. Bolaget har valt att gå in för att satsa på de trogna prenumeranterna, istället för att ha kortsiktiga priskampanjer.

– Nu handlar det om att bibehålla våra trogna läsare och till det hitta nya läsare, säger Hellerstedt.

Lokaltidningarna går nästan på noll, medan HBL slukar pengar utan att hämta in vinster

Under de senaste åren har de flesta tidningarnas upplaga minskat. Under 2018 minskade upplagan i alla KSF Medias tidningar.

Hufvudstadsbladet tappade 4,8 procent av sin upplaga och har nu en upplaga på under 30 000. Lokaltidningarnas tapp var inte lika stort.

Anna Hellerstedt säger att det är en utmaning i hela branschen att tidningarnas upplaga minskar.

– Vi brukar inte egentligen inte uttala oss om hur var och en av tidningarna går, men generellt sett kan man säga att våra lokaltidningar har en väldigt tydlig profil. Där ser vi att affären är rätt nära att hålla sig självt och att gå bra.

Däremot finns utmaningarna för bolaget i Helsingfors.

– Det är ingen hemlighet att den största utmaningen finns på Hufvudstadsbladet, men även där ser vi en viss förbättring nu. Men som sagt det är ett fortsatt tufft läge, säger Hellerstedt.

Hellerstedt poängterar ändå att bolaget har starka varumärken och att annonsintäkterna har minskat mindre för KSF Media än för mediebranschen i snitt i Finland.

– Att annonsaffären utvecklas bättre än branschen i snitt säger något om styrkan i de varumärken vi har. Fokuset ligger på att arbeta nära de annonskunder vi har, säger Hellerstedt.

"Vi ser allt mera att det här är en läsaraffär"

För att bolaget ska klara sig bättre behöver de alltså bibehålla de läsarna som de har i dag samt att hitta nya. Enligt Hellerstedt är den enda tidningen som har lyckats vända trenden med minskande upplaga bland de finskspråkiga medierna är Helsingin Sanomat.

– Helsingin Sanomat gör det för att de har en fin utveckling i sin digitala prenumerationsstock och det är egentligen det som jag ser över tid också att vi behöver fokusera allt mer på, säger Hellerstedt.

Vad betyder det då för den vanliga läsaren att det inte går lika dåligt för KSF Media längre? Enligt Hellerstedt kommer de att fokusera på kvalitetsjournalistik.

– Det är viktigt att påpeka att omställningen till en hållbar position för KSF Media, inte är en quick fix, det kommer ta tid. Men det centrala är att vårt fokus ligger på läsarna och på att skapa mer kvalitetsjournalistik av den typ som våra läsare läser, och mindre av sådant som inte läses.

Artikeln rättades klockan 21:25. Tidigare stod det att tappet var 1.7miljoner mindre än i fjol. I verkligheten är tappet i fjol 1.7 miljoner mindre än år 2017. De senaste resultatssiffrorna gäller år 2018.

Läs också

Nyligen publicerat - Samhälle