Hoppa till huvudinnehåll

Ändringarna i kollektivtrafiken syns hos de östnyländska bilskolorna

En ung kvinnas händer vid ratten på en bil med en äldre mans händer som gestikulerar från passagerarsätet.
Arkivbild. En ung kvinnas händer vid ratten på en bil med en äldre mans händer som gestikulerar från passagerarsätet. Bild: Mostphotos Trafikskola,körundervisning,körkort,bilar,Driving School,instructor

Enligt bilskollärare vill allt färre östnyländska unga gå i bilskola. Samtidigt ansöker flera om att få köra bil med specialtillstånd redan som 17-åringar.

Enligt bilskollärare Johan Hurmerinta har antalet ungdomar som tar B-körkort minskat de senaste åren.

Han driver Borgånejdens bilskola, Lovisa bilskola och Sibbo bilskola.

- Det är en nedåtlutande trend med många faktorer som inverkar, säger Hurmerinta.

För det första har årskullarna som fyllt 18 de senaste åren varit ganska små.

Den nya körkortslagen har gjort det mycket lättare att köra hemma med föräldrarna― Miko Högström

Tidsbrist är en annan faktor som inverkar. Både skolarbete och hobbyer tar upp mycket av de ungas tid.

Överlag säger Hurmerinta att det inte är lika populärt som förut för ungdomar att ta körkort.

- Vi pratar om en så kallad Stockholmstrend eller Helsingforstrend. De unga tror att de klarar sig med allmänna färdmedel, säger Hurmerinta.

Hemundervisning populärare

Miko Högström från Högström & Högström Borgå Bilskola har å andra sidan inte märkt av några större förändringar i elevmängden de senaste åren.

Efter att körkortslagen ändrades förra sommaren har han dock lagt märke till att allt fler unga väljer hemundervisning i stället för att gå på lektioner i bilskolans regi.

- Den nya körkortslagen har gjort det mycket lättare att köra hemma med föräldrarna, konstaterar Högström.

Vit triangel på röd bil
Arkivbild. Vit triangel på röd bil Bild: YLE/Rolf Granqvist körkort,bilskolor,körundervisning,bilar,Varningstriangle (Trafik),förarutbildning

Föräldern behöver inte längre avlägga ett teoriprov för att få påbörja undervisningen. Bilen behöver inte heller längre besiktigas efter att man installerat den extra bromspedalen på lärarens sida.

- Dessutom får man nu börja öva redan då eleven fyllt 16 år, påpekar Högström.

Många behöver egen bil

Högström har alltså inte märkt av något minskat intresse för att ta körkort, medan Hurmerinta upplever att bilkörande inte är lika populärt bland unga i dag som tidigare.

I praktiken kan det ändå vara svårt att ta sig någon vart med allmänna färdmedel i östra Nyland, särskilt efter att flera av bussturerna från Lovisa dragits in.

Vid jul hade jag min första 17-åriga elev och samtidigt en 88-årig elev― Johan Hurmerinta

Enligt Hurmerinta märks det i att en del vuxna kommer in för att ta körkort, samt i att allt flera unga ansöker om specialtillstånd för att kunna ta körkort redan som 17-åringar.

- Det går inte bussar, så när ungdomarna ska till hobbyer eller praktik har de svårt att ta sig dit, säger Hurmerinta.

Blivit lättare

Tidigare har det varit ytterst sällsynt att få körkort innan man har fyllt 18 år. Den nya körkortslagen gjorde det mycket lättare.

- Jag har undervisat flera 17-åringar som har fått körkort med specialtillstånd från Traficom. Vid jul hade jag min första 17-åriga elev och samtidigt en 88-årig elev, säger Johan Hurmerinta.

Lähikuva ajokortista, jonka takapuolella näkyy eri ajokorttiluokat.
Arkivbild. Lähikuva ajokortista, jonka takapuolella näkyy eri ajokorttiluokat. körkort,bilskolor,trafik

Han berättar att han nyligen hört att över 3100 ansökningar om specialtillstånd står i kö.

- Så jag vet inte hur lätt det är att få tillstånd i fortsättningen, säger Hurmerinta.

Också Miko Högström från Borgå bilskola har hört att det finns relativt stort intresse för att ansöka om att få ta körkort tidigare.

- Vi har två eller tre elever just nu som har fått lov att ta körkort som 17-åringar, säger han.

Stort intresse för lätta bilar

I höst sker en till stor förändring då det ska bli möjligt för 15 år fyllda unga att köra så kallade lätta bilar. En lätt bil är en personbil med en topphastighet på högst 60 kilometer i timmen. För att få köra en sådan behövs bara mopedkort eller liknande.

Hurmerinta tycker att idén låter intressant, men säger att bilskoleföretagarna inte ännu vet så mycket om vad det skulle betyda i praktiken.

- Men bättre är de här än mopedbilarna, för de här bilarna har luftkuddar, abs-bromsar och luftkonditionering. Enligt statistiken är mopedbilarna farligast att köra med, säger Hurmerinta.

En blå mopedbil och en blå moped står på en parkeringsplats i centrala Borgå.
Arkivbild. I fortsättningen kan alternativet till moped och mopedbil vara att köra en personbil med en topphastighet på 60 kilometer i timmen. En blå mopedbil och en blå moped står på en parkeringsplats i centrala Borgå. Bild: Yle/Erica Vasama Mopedbil,moped

Högström håller med om att personbilar är tryggare än mopedbilar när det gäller förarens säkerhet. Å andra sidan är en personbil tyngre och kan göra mer skada på omgivningen.

Enligt både Hurmerinta och Högström har nyheten väckt stort intresse bland östnyländska ungdomar.

- Ungdomarna frågar hemskt mycket om det, säger Hurmerinta.

Färre lektioner

Johan Hurmerinta oroar sig över att antalet obligatoriska teori- och körlektioner för att ta b-körkort minskade rejält efter att körkortslagen förnyades förra sommaren.

Då det tidigare krävdes 19 teoritimmar och 18 körtimmar behöver bilskoleeleverna nu bara gå på 4 teoritimmar och 10 körlektioner.

- Från och med den 1 juli 2018 är jag orolig över trafiksäkerheten, säger Hurmerinta.

En orsak till lagändringen var att bilskoleundervisningen ansågs för dyr och man ville få den billigare.

- Priset för att gå i bilskolan har sjunkit med 30 till 40 procent medan avgifterna för att göra teoriprovet och körprovet har höjts med 39 procent, säger Hurmerinta.

Svårare klara kör- och teoriprov

Det är inte bilskolorna själva som utför teori- och körproven.

Efter att ha gått de obligatoriska kurserna i bilskolan ska man ansöka om körkortstillstånd av Transport- och kommunikationsverket Traficom och sedan boka tid för kör- eller teoriprov hos Traficoms tjänsteleverantör Ajovarma.

Från och med den 1 juli 2018 är jag orolig över trafiksäkerheten― Johan Hurmerinta

Enligt Hurmerinta måste allt fler unga nu ta om körprovet flera gånger.

- De bedömer hårdare och underkänner lättare. Tidigare har många klarat teori- och körprovet på första försöket. Nu ska ungdomarna studera mera på egen hand, vilket tiden inte räcker till eftersom de har så mycket annat jobb med skola och hobbyer. Det blir som en ond cirkel, säger Hurmerinta.

Han anser att till exempel teoriprovet för att få mopedkort har blivit mycket svårare, med 70 frågor i stället för de tidigare 25.

Läs också

Nyligen publicerat - Östnyland