Hoppa till huvudinnehåll

Torrt i (whisky)glaset inför olympiska spelen - halverad produktion vid millennieskiftet märks nu

En flaska 50-årig japansk whiskey som såldes för 202 500 euro.
En flaska 50-årig japansk whiskey som såldes för 202 500 euro. Bild: ALEX HOFFORD whisky,Japan

OS-sommaren 2020 riskerar att bli en torrlagd historia, åtminstone för den som vill ha japansk whisky i glaset.

Samtidigt som Japan som bäst förbereder sig inför invasionen av tävlande, ledare, media och besökare finns det en grupp som redan nu vet att det hela kommer att sluta i fiasko.

Japans producenter av whisky har nästan slut i tunnorna och ingen möjlighet att fylla dem på nytt innan de törstiga utlänningarna väller in.

– Det kommer att ta uppemot tio år innan vi kan möta efterfrågan, varnar Suntorys verkställande direktör Takeshi Niinami och tillägger att företagets stora utmaning är att övertyga kunderna att deras väntan kommer att vara värd besväret.

Varje detalj i produktionsledet viktig

De stora kopparpannorna reser sig mot taket i destilleriet i Yamazaki, ungefär halvvägs mellan Kyoto och Osaka.

Fyra-fem meter höga speglar de det varma ljuset i spritfabrikens inre.

Bild från en whiskyfestival i Sydafrika.
Bild från en whiskyfestival i Sydafrika. Bild: EPA/NIC BOTHMA whiskyglas

Det är i den här lokalen som världens bästa whisky - Yamazaki 12-year Sherry Cask- har sitt ursprung. Det är en whisky som enligt recensionerna är “rund som en biljardboll”.

Den unge mannen som visar runt betonar att man i Japan tillverkar whisky på samma sätt som i resten av världen. Erkännandena de senaste åren beror möjligen på att japaner är väldigt noga med varje detalj i produktionsledet.

– Receptets sammansättning är hemlig, ursäktar han när jag ber honom utveckla orsakerna bakom den japanska whiskyns exempellösa framgångar de senaste åren.

Kan det vara att mixen på ingredienserna är annorlunda? Eller kanske klimatet. Yamazaki med sina närmast tropiska somrar borde inte vara idealiskt för en dryck som ursprungligen utvecklades i Skottland.

– Klimatet är viktigt, men närheten till havet är kanske ännu viktigare - luften som blåser in från Osakabukten och Stilla Havet för med sig salt som ger en speciell smak åt whiskyn, säger han.

Japansk whisky - historia i sammandrag

  • Den då 24-årige Masataka Taketsuru kan sägas vara anfadern till japansk whisky. 1918 reste han till Glasgow i Skottland för att lära sig göra whisky. Hans livshistoria har odödliggjorts av det japanska TV-bolaget NHK i dramadokumentären
    Massan (2014).
  • Här berättas historien om den ambitiöse ynglingen som kom hem från Skottland med ung skotsk hustru och grundade ett eget whiskymärke.
    Han arbetade först för företaget Kotobukiya, som senare skulle byta namn till Suntory och ligger bakom märket Yamazaki.
  • Taketsuru ville dock bli sin egen och med lånade pengar byggde han sitt första destilleri i Yoichi på den japanska nordön Hokkaido. Till en början skrattade folk åt Masataka och hans märkliga utländska sprit, men tiderna skulle komma att ändras.
  • Efter sju sorger och åtta bedrövelser lyckade Masataka få till en whisky han var nöjd med.
    Året var 1940 och strax därefter gick Japan till attack mot den amerikanska flottbasen Pearl Harbor på Hawaii och förklarade krig mot USA.
  • Japan försattes i blockad och Masatakas företag fick problem med att importera råvaror till det nyöppnade destilleriet. Det dröjde till efter kriget innan produktionen kunde återupptas på allvar.

Whiskyn sopar rent i smaktävlingar

Yamazaki är Suntorys hjärta och whiskyn härifrån har sopat rent i smaktävlingar de senaste åren.

Efter sekler av skotsk dominans har destillerierna från whiskyns hemland sett sig akterseglade av en japansk uppstickare.

Häpnadsväckande som det må ha varit, var det ingen överraskning för de insatta. Precis som japanska biltillverkare en gång i tiden lärde sig konsten att bygga bilar av amerikaner och européer, har man nu tagit till sig och förfinat tillverkningen av whisky.

– Vi lärde oss göra whisky av skottarna, men här i Japan har vi skapat något eget, något som skiljer sig från ursprungskonceptet, säger Suntorys Mike Miyamoto och håller fram egenskaper som mjukhet och följsamhet.

Inte länge sedan omvärlden fnös åt japansk whisky

Miyamoto är långvägare i företaget och var med också under de mörka åren då omvärlden fnös åt japansk whisky och japanerna själva helst höll sig till öl, sake och sötsliskiga drinkar.

Whisky var något som gamla gubbar drack.

En banderoll med texten Tokyo 2020.
En banderoll med texten Tokyo 2020. Bild: KIMIMASA MAYAMA Japan,olympiska spelen

Runt millennieskiftet var efterfrågan så låg att jättar som Suntory och Nikka halverade sin produktion av whisky. Det är frukterna av det beslutet som gör sig påminda nu, nästan tjugo år senare.

Årgångswhisky har en produktionscykel som inte lämpar sig för nyckfullhet.

När Bill Murray, eller Bob som hans rollkaraktär heter i filmen Lost in Translation (2003), kommer till Tokyo för att spela in en reklamfilm för japansk whisky blev det lite av startpunkten för den boom vi ser nu.

Under åren som följde testade de japanska producenterna att sälja färdigblandade drinkar som Highball - whisky och soda. Draget visade sig framgångsrikt och fick till och med kvinnor att börja dricka whisky, något som dessförinnan betraktats som i stort sett omöjligt.

Dilemmat nu för de japanska fabrikanterna är att hajpen gjort att whiskytunnorna börjar eka tomma. I butikerna är det ransonering och priset på särskilt eftertraktade sorter har fördubblats på kort tid.

Nyligen såldes en 50-årig japansk whisky för 260 000 euro på en auktion i Hongkong - det högsta pris som någonsin betalats för en flaska whisky.

Under de senaste åren har flera mindre whiskyfabrikanter kommit med. Frågan är om de kommer att kunna dra nytta av den japanska whiskyns popularitet eller om trenden hinner vända innan de har sina produkter ute på marknaden.

Jon Thunqvist

Läs också

Nyligen publicerat - Utrikes