Hoppa till huvudinnehåll

Iiu Susiraja komponerar bisarra bilder med hjälp av alldagliga föremål och sin egen kropp

Iiu Susirajas fotografi Goodbye Playboy Cover.
Mycket av Iiu Susirajas konst är självporträtt i vilka hon poserar med föremål. Bilden Goodby Playboy Cover är tagen i ett hotellrum i New York. Iiu Susirajas fotografi Goodbye Playboy Cover. Bild: Iiu Susiraja Iiu Susiraja

Åbokonstnären Iiu Susirajas fotografier och videoverk lockar till samhälleliga tolkningar om normativitet, sexualitet och kroppen. För konstnären är utgångspunkten i föremålet och bildens betydelse blir tydlig först i ett senare skede.

Fotografen och videokonstnären Iiu Susiraja ställer ut verk från de senaste tio åren under rubriken Torr glädje på museet för nutidskonst Kiasma i Helsingfors.

– Den här serien är på det sättet annorlunda att jag i tio år har fotograferat hemma i naturljus och de här är tagna i studio. Och så ville jag ha mera färg i bilderna, berättar Susiraja om en av utställningens nyaste serier.

Iiu Susirajas fotografi You did not call.
Verket You Did Not Call är en del av Susirajas studioserie från 2019. Iiu Susirajas fotografi You did not call. Bild: Iiu Susiraja Iiu Susiraja

Susiraja komponerar bilder i vilka hon poserar med ett eller flera föremål - med en piltavla mellan benen, med sin pappas motorsåg i högsta hugg, med fiskögon som bröstvårtor eller med en skiftnyckel fäst i näsan. Hon släpar wc-byttor och tvättmaskiner till studion från soptippen. Hemma, eller i ett hotellrum, använder hon det som finns.

Hennes verk förmedlar absurd humor men också något mer allvarsamt.

– De här studiobilderna var också för mig ganska absurda när jag tittade på dem på min datorskärm. Först när jag hittade på titlarna blev det klart för mig vad de handlar om, säger Susiraja.

– Min utgångspunkt är i föremålet, inte i något samhälleligt budskap. Det samhälleliga spåret kommer först efteråt, kanske just i samband med titlarna.

Blottar på många plan

Iiu Susiraja förstår att betraktaren lätt kopplar ihop hennes verk med samhällsfrågor, som sexualitet, normer och kroppen, men det är inte hennes egentliga avsikt.

Iiu Susirajas fotografi Eyes.
I verket Eyes (2017) har Susiraja gröpt ur fiskens ögon. Iiu Susirajas fotografi Eyes. Bild: Iiu Susiraja Iiu Susiraja

Också de tidigare verken är laddade med symbolik och betydelser, men de känns samtidigt mer subtila och öppna än de nyare fotografierna. I videoverken handlar det om akten, det hon gör med föremålet. Till exempel sprutar hon ut ketchup ur en flaska med att klämma ihop den mellan sina bröst.

Susiraja utmanar och blottar sig på många plan.

– Jag hade inte tidigare fotograferat mig själv i underkläder men det var något jag ville prova på. I en video ville jag urinera, det tog jag som en utmaning, och så har jag haft en period då jag använder saliv i mina videor.

Iiu Susirajas verk Whipped Cream från 2012.
Mat förekommer ofta i Susirajas bilder. Bilden Whipped Cream är från 2012. Iiu Susirajas verk Whipped Cream från 2012. Bild: Iiu Susiraja Iiu Susiraja
Konstnären Iiu Susiraja.
Konstnären Iiu Susiraja. Konstnären Iiu Susiraja. Bild: Iiu Susiraja Iiu Susiraja

När jag träffar Susiraja på Kiasma har utställningen hunnit vara igång bara några dagar. Det kryllar av folk och många känner igen konstnären och vill fotografera henne.

Susiraja väljer att inte läsa det som människor skriver om henne på nätet. På museet får hon mycket uppmuntran. Bland annat en kvinna tackar Susiraja för de modiga verken och uppmuntrar henne att fortsätta på samma bana.

Det säger Susiraja att hon tänker göra.

Iiu Susirajas utställning Torr glädje på Kiasma fram till 28.7.2019.

Läs också

Nyligen publicerat - Kultur och nöje