Hoppa till huvudinnehåll

Lantbrukarcentralen: Fordon ska inte åka omkring halvtomma i glesbygden

Två ensamma postlådor på en sandväg
Två ensamma postlådor på en sandväg Bild: YLE/Kajsa Santonen landet

Centralförbundet för lant- och skogsbruksproducenter MTK vill att fordon som rör sig i glesbygden utnyttjas effektivare, och har därför gått med i ett projekt som ska öka samåkandet.

Enligt MTK måste något göras för att den finländska landsbygden ska hållas livskraftig i ett läge när kollektivtrafik saknas och taxitrafiken haltar.

MTK, Kyyti Group och Coreorient Oy inleder därför ett samarbete för att utveckla transporter i glesbygden - såväl persontransporter som varufrakt.

Företagen ska bland annat hjälpa kommuner att utveckla den egna men också den kommunöverskridande trafikservicen så att den blir mer ändamålsenlig.

Taxiskylt
Taxiskylt Bild: Yle/Sarah Haglund taxiskylt

Den nya lagen om transportservice ger enligt samarbetsparterna möjlighet till nya serviceformer. Man säger sig absolut inte vilja försämra redan existerande transportföretagens ställning.

- Vi behöver inte uppfinna någonting nytt, utan bara ändra på vårt sätt att tänka och ta i bruk de verktyg vi redan har. Alla som vill utveckla transporterna i glesbygden är välkomna med i samarbetsprojektet Kaikki kyytiin (Alla med), säger MTK-chefen Marko Mäki-Hakola.

Dyrt att skjutsa en människa från ställe till ställe

Det är dyrt att transportera människor - men också varor - i glesbygden. Samtidigt rör det sig en hel del fordon på vägarna, problemet är att de utnyttjas ineffektivt.

En modell har nu utvecklats där avgiftsbelagda personskjutsar kan kombineras med transporter som samhället betalar för, såsom skolskjutsar och skjutsar avsedda för äldre.

Taxorna för eventuella biljetter är inte fastslagna, utan ska enligt modellen slås fast av de berörda själva.

skolskjutsmärke
skolskjutsmärke Bild: YLE/Sofia Söderlund skolskjuts

Modellen väntas underlätta livet för glesbygdens invånare, företagare, sommargäster och turister.

Olika applikationer ska göra det möjligt för vem som helst - exempelvis en taxiföretagare - att erbjuda sig att föra ett paket någonstans.

En privatperson som är på väg till jobbet kan också erbjuda skjuts till någon som ska hoppa av vid närmaste hälsocentral. Eller så kan personen som ska till läkaren åka med skolbussen för en liten summa.

- Det är nödvändigt att man kombinerar transporter så att skjutsbehövande av olika slag färdas i samma fordon. Vi vill först rädda den finländska landsbygdens transporter, men sedan även erövra internationella marknader, säger Kyyti Groups vd Pekka Möttö.

Också taxiföretagarnas chanser att utöva yrket anses öka då det finns mer att transportera.

Därtill ska samåkandet minska på privatbilismen och därmed på trafikutsläppen - det uppger MTK som ett av sina viktigaste mål med reformen.

Läs också

Nyligen publicerat - Inrikes