Hoppa till huvudinnehåll

M/s Viking Skys åländska kapten till Iltalehti: Det var nog en allvarlig situation

Utredningar har kommit i gång och spekulationer likaså om vad som fick kryssningsfartyget Viking Sky att gå ut i det oväder som rådde på lördagen på den norska västkusten. Motorfelen förbryllar också.

Som känt slogs Viking Sky maskiner ut vid Hustadvika utanför Møre og Romsdal, och skeppet var nära att driva på grund tills besättningen fick ut ankaren.

Cirka 500 av de över 1 370 ombordvarande måste evakueras.

Vågorna uppmätte stundvis över 15 meter och filmklipp visar hur möbler, passagerare och inventarier rutschar omkring i salongerna.

Kaptenen: Det kunde ha gått värre

Kaptenen ombord, ålänningen Bengt-Owe Gustafsson, säger till Iltalehti - som kanske som enda tidning lyckats få tag på honom - att det kunde ha gått mycket, mycket värre.

- Jag är glad över att ingen skadades riktigt allvarligt. Visserligen inträffade några benbrott, men det blev inte så allvarligt som det kunde ha blivit, säger Gustafsson.

Han berättar hur maskiner slogs ut och hur fartyget kom på drift.

- Det kom också vatten in från sidan, säger Gustafsson.

Storkatastrof nära?

Ingredienserna för en storkatastrof fanns alltså, och i Norge utreds haveriet av såväl polisen, sjöfartsdirektoratet som haverikommissionen.

Också representanter för amerikanska och brittiska haverikommissioner deltar i arbetet.

Utredningarna började på måndagen med besök ombord på Viking Sky, som nu ligger tryggt vid kaj i Molde, dit hon bogserades efter den dygnslånga sjönöden.

Utredarna vill ha svar på frågan vad som hände då motorerna slogs ut och fartyget höll på att drivas på grund med 1 373 personer ombord.

Hurtigruten stannade vid kaj - men inte Viking Sky

Två lotsar befann sig på bryggan på Viking Sky då kaptenen beslöt ta sig över det ökända havsområdet Hustadvika mellan Molde och Kristiansund trots stormen och den svåra sjögången.

Till NRK säger lotsålderman Emil Heggelund att det aldrig var tal om att låta bli att gå ut, trots att befälet på Hurtigrutens fartyg beslöt att stanna kvar vid kaj.

Heggelund hade två egna lotsar ombord på Viking Sky på lördagen.

- Jag vet inte hur man resonerade på Hurtigruten. Men vi ska minnas att Viking Sky är ett nytt havsgående fartyg på 203 meter, som är byggt i enlighet med högsta tänkbara standard. Det finns ingenting som säger att överfarten inte skulle vara trygg, säger han.

Läs mera:

Utbildare anser att finska sjömän är välförberedda inför krissituationer: "Att stanna i hamn är ett mycket svårt beslut"

Den finska besättningen är väl förberedd inför möjliga krissituationer ombord på fartyg och det är något som man övar inför regelbundet.
Det säger man vid sjöfartsutbildningen i Åbo. Frågan aktualiserades efter att kryssningsfartyget Viking Sky fick motorstopp i hård sjögång utanför den norska västkusten.


Läs också

Nyligen publicerat - Utrikes