Hoppa till huvudinnehåll

Utbildare anser att finska sjömän är välförberedda inför krissituationer: "Att stanna i hamn är ett mycket svårt beslut"

Kryssningsfartyget Viking Sky utanför den norska kusten den 23 mars 2019.
Kryssningsfartyget Viking Sky utanför den norska kusten den 23 mars 2019. Kryssningsfartyget Viking Sky utanför den norska kusten den 23 mars 2019. Bild: EPA-EFE/Odd Roar Lange kryssningsfartyg,Norge,Viking Sky

Övningar inför krissituationer är en viktig bit inom sjöfartsutbildningen.

Det säger platschef Per-Olof Karlsson vid sjöfartsutbildningen Aboa Mare i Åbo. Aboa Mare utbildar bland annat sjökaptener.

- Vi har specialkurser för det här ändamålet och vi övar regelbundet med personal från rederier och våra myndigheter.

En kommandobrygga med många skärmar
Arkivbild på simulator på Aboa Mare i Åbo. En kommandobrygga med många skärmar Bild: Yle/Nina Bergman Kommandobrygga,auriga

Frågan om krisberedskapen aktualiserades efter helgens händelser, då kryssningsfartyget Viking Sky fick motorstopp i hård sjögång utanför den norska västkusten.

Alla fartygets motorer utom en slutade fungera och en del av passagerarna evakuerades med hjälp av helikoptrar.

"Den första prioriteten är att rädda människoliv"

Enligt Per-Olof Karlsson är den finska besättningen väl förberedd inför möjliga krissituationer och det är något som man övar inför regelbundet.

- I dagens läge borde man vara förberedd särskilt på den här typen av fartyg med många passagerare. Den första prioriteten är att rädda människoliv, säger Karlsson.

Enligt Karlsson lär sig eleverna om hur man hanterar krissituationer både genom teori och med hjälp av praktiska övningar.

Per-Olof Karlsson i halvbild med skägg, glasögon och mörk kavaj.
Per-Olof Karlsson. Per-Olof Karlsson i halvbild med skägg, glasögon och mörk kavaj. Bild: Yle/Marie Söderman sjöfartsutbildning

- För att kunna jobba som befälhavare så behövs tiotals år av erfarenhet och kunskap. Lösningen finns inte på den teoretiska sidan, men jag upplever att vi ger bra färdigheter som man sedan kan bygga på ute till sjöss.

Beslut om evakuering är alltid svårt

Under söndagen lyckades man få igång två av Viking Skyes motorer och fartyget kunde slutligen lägga till vid kajen i Molde på söndagseftermiddagen.

Flera passagerare skadades i samband med krissituationen ombord.

Beslutet om att evakuera ett fartyg är alltid svårt, säger Karlsson.

- Det är befälhavaren som tillsammans med rederier och myndigheter kommer fram till att riskerna är så stora att man ska evakuera.

Regelbundna övningar gällande krissituationer

Säkerhetsfrågor är något som rederierna ska ha beredskap för och det här är något som man övar inför regelbundet, säger Karlsson.

- Det finns flera rutiner som kopplas på direkt då något katastrofalt börjar hända. Det är väldigt inövat, särskilt på kryssningsfartyg.

Nordiska befälhavare högt uppskattade

Stresstålighet är en viktig egenskap för en befälhavare och därför är alla som studerar till sjökapten inte lämpliga för posten.

Finska och nordiska befälhavare är högt uppskattade runt om i världen, bland annat tack vare ett starkt säkerhetstänk, säger Karlsson.

Den befälhavare som jobbade på Viking Sky har prisats för sin insats under krissituationen.

Samtidigt har också en del kritik framförts gällande varför fartyget åkte ut i dåligt väder. Att stanna i hamn är ändå ett svårt beslut, säger Karlsson.

Det att det stormar är heller inte i sig ett ovanligt fenomen på området, fortsätter han.

- Det är lätt att vara efterklok. Trycket från rederiet och passagerarna är säkert hårt. Befälhavaren är väldigt ensam i de här frågorna. Det är ett väldigt stort och svårt beslut att inte åka, det ska vara frågan om extrema förhållanden.

Läs också

Nyligen publicerat - Åboland