Hoppa till huvudinnehåll

Veikkaus monopol gynnar inte problemspelarna - spelandet ensam hemma på nätet har ökat

Nätspelande flicka
Nätspelande flicka Bild: Veikkaus eurojackpot

Det behövs effektivare åtgärder mot spelberoende, både förebyggande och andra åtgärder, fastslås i den enkät, som Social- och hälsovårdsministeriet låtit göra. De som har spelproblem sitter allt djupare i sitt beroende men antalet män som spelar på risknivå har blivit färre.

Avsikten med enkäten är att syna läget efter fusionen mellan Fintoto, RAY och Veikkaus för två år sedan. Utgångspunkten var att minska penningspelens skadeverkningar, något EU också givit grönt ljus för.

- Det var nog optimistiskt att tänka sig att något skulle förändras. Spelandet har samma kulturella och sociala funktion för finländarna ändå, säger forskningsdirektör Matilda Hellman.

Hon påpekar att de politiska instrumenten, att reglera tillgängligheten, är viktigt.

- Den har inte reglerats avsevärt i och med fusionen av Fintoto, RAY och Veikkaus till ett enda bolag, fortsätter hon.

Forskningsdirektör Matilda Hellman vid Helsingfors universitet.
Matilda Hellman är forskningsdirektör vid Helsingfors universitet. Forskningsdirektör Matilda Hellman vid Helsingfors universitet. Bild: privat Direktör,spelberoende,Forskningsdirektör,Matilda Hellman

Spelandet ensam hemma ökar

Trots ljusglimten, att antalet män med penningspelproblem har minskat, finns det andra orosmoment.

- För dem som har allvarliga spelproblem verkar läget ha tillspetsats och blivit värre, konstateras i enkäten. Det bekräftas också i Peluuri, en tjänst som erbjuder hjälp vid spelproblem.

Enkäten visar också att spel via internet, hemma och ensam har ökat.

Matilda Hellman säger att det är svårt att bedöma hur ett monopol fungerar när det är så ungt. Det är svårt att jämföra med till exempel alkoholmonopolet Alko, som snart har 90 år på nacken.

- Vi har hög spelkonsumtion i Finland. Hur vi gör med det här politiskt har börjat uppmärksammas nu. Vi är endast i startgroparna, när det gäller den stora spelpolitiska diskussionen, säger hon.

Ett gäng på sina mobiler/plattor.
Ett gäng på sina mobiler/plattor. Bild: Marcos del Mazo / Pacific Press / Barcroft Media/ All Over Press Pokémon Go,Pokémon-anime,smarttelefon

Reklamen kring penningreklam delar åsikter

Ur enkäten framgår också att omkring var tredje svarande, eller 27 procent upplevde att reklamen av penningspel var för riklig. Deras antal ökade med tio procent på ett år. Majoriteten, 62 procent, var nöjda med mängden reklam.

16 procent av de som svarade på enkäten ansåg att spelreklamen fick dem att spela mera, medan 65 procent ansåg att den inte påverkade deras spelande.

Många i Svenskfinland beroende av intäkterna

Penningspelen har tydligt två ansikten. Rekreation och nöje samt måttlig användning hos de flesta. Allvarliga spelproblem hos andra.

- Många organisationer i Svenskfinland är också beroende av bidrag från Veikkaus, intäkter eller vinster som bolaget delar ut.

- Intäkterna är jätteviktiga, flera miljoner kanaliseras till finlandssvenska ändamål, till svaga, marginaliserade grupper men också andra, behjärtansvärda ändamål, betonar Matilda Hellman.

Hon säger att tilltron till Veikkaus som bolag är stark i Finland medan tillgängligheten - att det är lätt att spela - får kritik.

- Det finns bland annat ett nytt medborgarinitiativ på nätet som har för avsikt att få bort spelautomaterna från butikerna och bensinmackarna.

Hon säger att vi först nu börjar förstå vidden av spelpolitiken och dess betydelse för vårt samhälle, för tredje sektorn, för vår välfärd.

Enkäten har genomförts på uppdrag av Social- och hälsovårdsministeriet. Den besvarades av 2 624 personer över 18 år från Nyland, Birkaland och Kymmenedalen. Den genomfördes av Institutet för hälsa och välfärd, THL, i samarbete med Statistikcentralen,, Spelkliniken och Helsingfors Universitet.

Läs också

Nyligen publicerat - Inrikes