Hoppa till huvudinnehåll

Filmrecension: Alla vet – Javier Bardem och Penélope Cruz sätter duken i brand i välberättad dramathriller

Laura och Paco på gatan i en liten by utanför Madrid.
Före stormen. Penelope Cruz och Javier Bardem spelar huvudrollerna i Asghar Farhadis underbart underhållande dramathriller om hemligheter och lögner. Laura och Paco på gatan i en liten by utanför Madrid. Bild: Finnkino Everybody Knows,Javier Bardem,Penélope Cruz

Ett storslaget bröllop. Ett brott. En kamp mot klockan. Asgar Farhadi levererar spännande story i snygg förpackning. Vad händer när man måste avslöja hemligheter från det förflutna för att överleva i nuet?

Det finns egentligen inga andra möjligheter att inleda denna recension än att konstatera att den iranske manusförfattaren och regissören Asghar Farhadi är en strålande berättare.

En av de allra bästa. Punkt.

Med små medel lyckas han gång efter annan skapa perspektivförskjutningar och fokuspunkter som gör att hans berättande känns nytt och fräscht.

Sitt stora internationella genombrott Nader & Simin (2011) inledde han så snyggt att man aldrig glömmer det – med kameran vänd så att åskådaren intar dess position.

Huvudrollsinnehavarna – ett par som ligger i skilsmässa – talar därmed direkt till åskådaren.

Bérénice Bejo ja Tahar Rahim elokuvassa Menneisyys.
The Past. Kom ett par år efter Oscarvinnaren Nader & Simin. Bérénice Bejo ja Tahar Rahim elokuvassa Menneisyys. Asghar Farhadi,filmer,Bérénice Bejo,Det förflutna,Tahar Rahim

I The Past (2013) finns en fantastisk scen där huvudpersonerna för en avgörande diskussion bakom glasdörrarna på ett flygfält. Vi ser dem, men vi hör inte ett ord.

Och vi sitter som fängslade.

I den nya filmen Todos lo saben - Alla vet kastar han tidigt sin lasso över oss och sedan drar han långsamt åt snaran.

Det är omöjligt att inte vara nyfiken på och intresserad av varje bild, varje scen, varje dialog.

För i en film av Farhadi finns inga onödiga transportsträckor, ingen utfyllnad. Här betyder allt något.

Och vilket grepp kunde väl vara mera lämpat för en thriller som långsamt avslöjar mer och mer om de inblandade?

Ett bröllop, ett brott

Det börjar med bröllopsyra i en liten spansk by. Inramningen är pittoresk, människorna vackra och känslorna starka.

Lagom till festen anländer Laura (Penélope Cruz) med sina två barn; lilla Diego (Iván Chavero) och tonåriga Irene (Carla Campra).

Huvudpersonerna Laura, Irene, Paco och Felipe ser glada ut när de möts på gatan i filmen Alla vet.
Glad fyrväppling. Laura (Cruz) med dottern Irene (Campra) möter Felipe (Castellanos) och dennes farbror Paco (Bardem). Huvudpersonerna Laura, Irene, Paco och Felipe ser glada ut när de möts på gatan i filmen Alla vet. Bild: Finnkino Penélope Cruz,Everybody Knows,Javier Bardem,Sergio Castellanos,Carla Campra

Laura bor sedan länge i Buenos Aires med sin make Alejandro (Ricardo Darin) som denna gång valt att stanna hemma.

Det innebär ingalunda att Laura lämnas ensam år sitt öde – nej, hon omges av släkt och vänner och avlägsna bekanta.

Inte heller barnen har tråkigt. Den svårtyglade och livsbejakande dottern Irene fräser redan samma dag iväg på moped tillsammans med den lokala snyggingen Felipe (Sergio Castellanos).

Killens farbror heter Paco (Javier Bardem) och även han ingår i Lauras gamla umgängeskrets.

När festen väl börjar trissas stämningen upp. Det är glädje, sång och dans i allt hetsigare tempo. Tills elektriciteten plötsligt slocknar.

Festglada bröllopsgäster i filmen Alla vet.
Kärlek i mörkret. Bröllopsgästerna låter in elelavbrottet störa. Inte till en början. Festglada bröllopsgäster i filmen Alla vet. Bild: Finnkino Everybody Knows

I samma veva visar det sig att Irene inte längre finns på sitt rum. Kvar ligger bara en hög med tidningsurklipp som handlar om ett gammalt kidnappningsfall.

I samma ögonblick övergår festyran i en gastkramande känsla av panik. Var är Irene?

Bardem och Cruz äger!

Det är uppenbart att en film av det här slaget kunde ha fallit platt om inte skådespelarna varit rätt för sina roller.

Men redan när Cruz Laura stiger ur bilen vet man att hon har koll på situationen. Och när hon möter Bardems Paco anar man att här finns mycket att hämta.

Och då handlar det inte om att de som skådespelare gjorde ett starkt intryck tillsammans redan i Bigas Lunas Jamon, Jamon 1992. Eller om att de idag är ett av filmvärldens mest omtalade par.

Nej, de besitter helt enkelt - var för sig - den unika form av karisma som får duken att gnistra.

Penelope Cruz som Laura sitter ensam på en säng.
En mammas mardröm. Laura kommer alldeles just att inse vidden av katastrofen. Penelope Cruz som Laura sitter ensam på en säng. Bild: Finnkino Everybody Knows,Penélope Cruz

Denna gång får Cruz leva ut ångest och desperation så att det både syns och hörs. Hon förvandlas till något av ett visuellt avgrundsvrål där hon försöker överleva från den ena timmen till den andra.

Bardem spelar i sin tur med det lilla registret. Utan större åthävor genomlever hans Paco en mängd olika känslor samtidigt som han försöker agera rationellt.

Men vare sig han lyssnar, kör traktor eller kastar en förflugen blick åt något håll sitter man som förhäxad och undrar vad just detta ögonblick kan innebära för filmens fortsatta förlopp.

Så mycket bättre

I många andra regissörers händer kunde Todos lo saben ha blivit ett melodrama kryddat med lite spänning, men under Farhadis ledning blir summan av filmen mycket större än sina beståndsdelar.

Mamma LAura håller om dottern Irene.
Mor och dotter. Hemligheter och lögner. Mamma LAura håller om dottern Irene. Bild: Finnkino Everybody Knows,Penélope Cruz

Filmen får en att fundera över hur livet blir som det blir och vilka uppoffringar man är beredd att göra för att rädda den man älskar, har älskat eller eventuellt kommer att älska.

Och det bästa är att detta är en film man kan rekommendera för vilken vuxenpublik som helst och vara säker på att alla får ut något av den.

Den är som ett klassiskt Hollywooddrama – men på spanska.

En thriller – men utan gruvliga detaljer.

En kärleksfilm – men utan att bli smörig.

Kort sagt: se den!

Läs också

Nyligen publicerat - Kultur och nöje