Hoppa till huvudinnehåll

“Att sätta ord på en konstupplevelse är att förminska och förringa den” - Susanne Gottberg och Jörn Donner om att kommunicera via konst

Susanne Gottberg och Jörn Donner
Susanne Gottberg och Jörn Donner Susanne Gottberg och Jörn Donner Bild: Teemu Koivisto Susanne Gottberg,Jörn Donner

Om det fanns ord för vad konsten vill förmedla skulle ju konsten vara överflödig. Så resonerar konstnärerna Susanne Gottberg och Jörn Donner i ett samtal om att beröra och beröras av konst. Det finns inga instruktioner för hur man skall uppleva en målning. Eller ens hänga den. Länge hängde Gottbergs tavla upp och ner på Donners vägg. "Så kan man ju också se på saken", konstaterade konstnärinnan då hon kom på besök.

- Som bildkonstnär laddar jag min målning med det jag behöver kommunicera, men som jag saknar både ord och mottagare för. Att någon kan uppfatta detta, beröras och ta emot det, det är fascinerande och stort. Det är min motivation till att överhuvudtaget måla.

Så uttrycker sig bildkonstnären Susanne Gottberg då hon samtalar med Jörn Donner vid hans bord på Norra Kajen i Helsingfors.

Att Donner är den, eller en av de ”någon”, som Gottbergs konst kommunicerar med, står klart då man ser sig omkring. Rummet bakom dem fortsätter, och fortsätter, och fortsätter in i ett stort, monokromt verk ”Mot en helhetsbild”, signerat Susanne Gottberg.

Målningen ingick i Gottbergs debututställning på Galerie Kaj Forsblom. Året var 1989.

Susanne Gottbergs "Mot en helhetsbild"
Susanne Gottbergs "Mot en helhetsbild" Susanne Gottbergs "Mot en helhetsbild" Bild: Teemu Koivisto Susanne Gottberg

Detalj ur "Mot en helhetsbild"
Detalj ur "Mot en helhetsbild" Detalj ur "Mot en helhetsbild" Bild: Teemu Koivisto Susanne Gottberg

Känslan av att nå en annan

Att Jörn Donner valde att gå och se utställningen hade större betydelse för Gottberg än han kanske förstått.

- Då var jag så ung och så otroligt osäker. Jag var osäker på om jag överhuvudtaget borde vara där, om jag alls skulle göra konst. Och så kommer Jörn Donner in och det var ju stort att han överhuvudtaget steg in och sen att han köpte det här verket, det var en enorm bekräftelse för mig, berättar Gottberg nu.

Susanne Gottberg
Susanne Gottberg Susanne Gottberg Bild: Teemu Koivisto Susanne Gottberg

Med den bekräftelsen släppte, eller åtminstone lindrades, osäkerheten. Gottberg vågade hoppas;

Det kanske går, det kanske lyckas.

Med lyckas avser hon inte primärt att lyckas sälja. Utan att lyckas med det som är drivkraften i hennes skapande; att lyckas nå fram till en annan människa.

Den där känslan av att någonting upptäcks i målningen, nånting man har laddat den med uppfattas av den andra. Att det dessutom, den gången, var en människa som jag själv ser upp till och en väldigt känd person som kunde ta emot mitt uttryck, det var ju en dubbel bekräftelse.

Intuitionen styr

Jörn Donner flippad bild
Jörn Donner flippad bild Bild: Teemu Koivisto Jörn Donner

Donner sitter bredvid och lyssnar. Nickar, och höjer lite förvånat på ögonbrynen. På frågan om vad han såg och fascinerades av i Gottbergs verk, då han 1989 steg in i galleriet på Bulevarden, svarar han lite undvikande.

- Nå jag är ju ingen konstanalytiker, jag reagerar bara rent intuitivt. Vad jag tycker om så tycker jag om och det är det hela. Sen kan man ju sitta här och fundera vad det innebär och vad det är för emotionella spår som kommer av en tavla. Men det kan ju vara högst olika. Skifta dag för dag.

Att kommunikationen mellan konstägare och konstverk lever och skiftar, bekräftas av att Donner också äger konst som han helt enkelt tröttnat på. Som blivit stum eller rent av besvärande. Dem plockar han ner från sina väggar.

- Men Susanne har jag inte tröttnat på.

Hus och glas

Sammanlagt har Donner drygt tio målningar av Gottberg fördelade på olika hem.

Tavla av Susanne Gottberg
Tavla av Susanne Gottberg Bild: Teemu Koivisto Susanne Gottberg

Tavla2 av Susanne Gottberg
Tavla2 av Susanne Gottberg Bild: Teemu Koivisto Susanne Gottberg

Tavla3 av Susanne Gottberg
Tavla3 av Susanne Gottberg Bild: Teemu Koivisto Susanne Gottberg

- I många år målade du ju landskap och hus, trappor och broar. Det är av dem jag har. Men nu har du lämnat de tomma husen bakom dig, påpekar Donner.

- På ytan kan det se så ut, medger Gottberg. Ändå handlar det om samma sak, hävdar hon. På sätt och vi målar jag nog ännu hus, men jag gör det i lite annan form. Jag gör det i form av glas. Men det är nog fortfarande det där tomma rummet och nånting man kan stiga in i jag målar.

Susanne Gottberg och Jörn Donner
Susanne Gottberg och Jörn Donner Susanne Gottberg och Jörn Donner Bild: Teemu Koivisto Susanne Gottberg,Jörn Donner
När jag ser på Susannes verk ger jag blanka fan i vad hon har tänkt då hon målat
― Jörn Donner

Dialog

Både Gottberg och Donner hävdar att det inte finns några instruktioner till hur vi ska läsa och uppleva en målning. Eller ens hänga den. Länge hängde Gottbergs tavla upp och ner på Donners vägg, tills konstnärinnan kom på besök och finkänsligt påpekade att så kan man ju också se på saken.

- När jag ser på Susannes verk ger jag blanka fan i vad hon har tänkt då hon målat. Det enda viktiga är vad tavlan tänkt, avfärdar Donner alla försök till att definiera budskap.

Gottberg håller fullständigt med.

- Jag tycker inte om den där teoretiseringen av konst att man inringar den på olika sätt. Det räcker att något i tavlan tilltalat den andra. Sätter man ord på det och bestämmer man det så förminskar man ju det också.

Susanne Gottberg
Susanne Gottberg Susanne Gottberg Bild: Teemu Koivisto Susanne Gottberg

- Det enda väsentliga är ju att det uppstår en dialog, att någonting går fram och tas emot av den andra. Det som målningen är laddad med är ju närvaron av tillvaron, livet, av hur det känns att finnas till. Att det går att kommunicera detta med en annan, det är lika fascinerande var gång det bekräftas. Antingen i form av att nån bara stannar upp inför en målning, eller att den vill ta hem den med sig, vilket är ju ännu större.

Susanne Gottbergs bro
Susanne Gottbergs bro Bild: Teemu Koivisto Susanne Gottberg

Susanne Gottbergs bro i Donners hem
Susanne Gottbergs bro i Donners hem Bild: Teemu Koivisto Susanne Gottberg,Jörn Donner
Medan jag målar upplever jag väldigt starkt att jag för en dialog med den här målningen― Susanne Gottberg

Jag förmedlar

Dialogen som bron, bryggan, trappan, huset, rummet, glaset – vilket uttryck målningen än antagit – inbjuder till, uppstår redan under själva processen.

- Medan jag målar upplever jag väldigt starkt att jag för en dialog med den här målningen. Den blir som den andra, levande mänskan som jag kommunicerar till.

Susanne Gottbergs födelsedagsgåva till Jörn Donner
Susanne Gottbergs födelsedagsgåva till Jörn Donner Susanne Gottbergs födelsedagsgåva till Jörn Donner Bild: Teemu Koivisto Susanne Gottberg

- I något skede frigör den sig från mig. Även om det är jag som skapar den känner jag mig som en förmedlare. Jag tar emot någonting som jag förmedlar till den här målningen. Det är liksom inte så viktigt att det är jag som har gjort den, men samtidigt är det ju det, för jag inser ju att pga. att jag finns här och gör nånting så uppstår och konkretiseras saker, som sen kan gå vidare i form av en målning.

Bryta en ensamhet

Som konstnär med ordet framom bilden som sitt medium, känner Donner igen sig i Gottbergs beskrivning av skapandets process och drivkraft?

- Tja, jag är ingen ordanalytiker lika lite som jag är konstanalytiker. Men till valda delar håller jag med Susanne, jo. Att skapa är ett sätt att föra en dialog, ett sätt att bryta en ensamhet.

- Precis, nickar Gottberg.

Och utan desto mer förklaringar är det fullt begripligt att dessa två konstnärer talar till varandra genom sina verk mer än här och nu, vid bordet.

Läs också

Nyligen publicerat - Kultur och nöje