Hoppa till huvudinnehåll

400 000 åkturer med sparkcykel på 11 dagar: I USA fick vi uppleva transportrevolutionen

Konfiskerade elsparkcyklar på Sixth Street i Austin under teknologikonferensen SXSW.
Konfiskerade elsparkcyklar på Sixth Street i Austin under teknologikonferensen SXSW. Bild: Marius Arnesen / NRKbeta.no (CC BY-SA 4.0) USA,Austin,Texas

Norska städer står inför det NRKBeta-redaktionen kallar den stora sparkcykelsommaren. Men vad händer egentligen i en stad när den översvämmas av elektriska sparkcyklar och andra små elektriska fordon? Vi hittade svaret i Austin, bland 15 000 sparkcyklar.

Skriven av Marius Arnesen och Ståle Grut, NRKBeta

Vi åkte till Austin under en av världens största teknologikonferenser, South by Southwest (SXSW) och fick en försmak av hurdan sommaren kan bli i norska städer när uthyrning av elektriska sparkcyklar kommer i gång.

Fotgängare och en person med elektrisk sparkcykel som korsar en gata i Austin i Texas.
Fotgängare och en person med elektrisk sparkcykel som korsar en gata i Austin i Texas. Bild: Ståle Grut / NRKbeta.no (CC BY-SA 4.0) Austin,Texas,sparkcyklar

Staden Austin är bloddopad under SXSW-konferensen. Uppemot 500 000 resenärer präglar staden på gott och ont.

En del av staden Austin i Texas fotograferad i gatunivå. I bakgrunden en stor byggnad med pelare, kupoler och spira.
En del av staden Austin i Texas fotograferad i gatunivå. I bakgrunden en stor byggnad med pelare, kupoler och spira. Bild: Marius Arnesen / NRKbeta.no (CC BY-SA 4.0) Texas,Austin

SXSW är platsen för att bli sedd bland teknologiskaparna, år 2019 i synnerhet för företag som sysslar med mikromobilitet. Åtta aktörer var i gång på alla gathörn.

En ung man står på en trottoar där många elektriska sparkcyklar står parkerade. Bilden är tagen i Austin i Texas.
En ung man står på en trottoar där många elektriska sparkcyklar står parkerade. Bilden är tagen i Austin i Texas. Bild: Ståle Grut / NRKbeta.no (CC BY-SA 4.0) Austin,Texas,sparkcyklar

Över 15 000 sparkcyklar hade lagts ut i Austin och det genomfördes under SXSW i genomsnitt 37 000 åkturer varje dag med dem.

Tiotals elektriska sparkcyklar står parkerade i Austin i Texas.
Tiotals elektriska sparkcyklar står parkerade i Austin i Texas. Bild: Ståle Grut / NRKbeta.no (CC BY-SA 4.0) sparkcyklar,Austin,Texas

Den enorma mängden sparkcyklar användes av många som transportmedel mellan bostad, föredrag och andra arrangemang. Om kvällen såg många hotellingångar ut så här:

Olika färgade elektriska sparkcyklar står parkerade i Austin i Texas.
Olika färgade elektriska sparkcyklar står parkerade i Austin i Texas. Bild: Marius Arnesen / NRKbeta.no (CC BY-SA 4.0) sparkcyklar,Austin,Texas

De skilda företagen har egna appar för att hitta, låsa upp och betala för användningen av sparkcyklarna. I Austin erbjuds allt från elektriska sparkcyklar till elcyklar, vanliga cyklar och elmopeder. Nedan ser du utbudet från en enda leverantör.

Skärmbilder av mobilapplikationer.med kartbilder över Austin i Texas.
Skärmbilder av mobilapplikationer.med kartbilder över Austin i Texas. Bild: Skärmbild Jump mobilapplikationer,Austin,Texas

Austin har traditionella stadscyklar som vi verkligen har uppskattat under tidigare besök. I konkurrens med lätt tillgängliga och billiga sparkcyklar upplevdes ändå utbudet som gammalmodigt och föråldrat. Vi såg knappt människor som använde de här cyklarna under årets SXSW.

Elcyklar står parkerade i en park i Austin i Texas. Gräset är grönt och det finns träd och man kan skymta en sjö i bakgrunden.
Elcyklar står parkerade i en park i Austin i Texas. Gräset är grönt och det finns träd och man kan skymta en sjö i bakgrunden. Bild: Marius Arnesen / NRKbeta.no (CC BY-SA 4.0) Austin,Texas,elcyklar

Elcyklarna från Jump använder 250 watts motorer som gav en snittfart på cirka 22 km/h. De elektriska sparkcyklarna hade en hastighet på under 14 km/h.

En man och en kvinna i Austin i Texas åker sparkcykel i riktning högerut på bilden.
En man och en kvinna i Austin i Texas åker sparkcykel i riktning högerut på bilden. Bild: Martin Gundersen / NRKbeta.no (CC BY-SA 4.0) sparkcyklar,Austin,Texas

Austin har en viss infrastruktur i form av cykelvägar, men de här sparkcyklarna utgör den första upplevelsen för en del av att använda andra fordon är bil i trafiken. Det är inte alltid tryggt. Få använder hjälm.

En gata i Austin i Texas. I förgrunden till vänster parkerade elsparkcyklar. På gatan står en person med sin sparkcykel. I bakgrunden en kvinna på en sparkcykel, bilar och människor.
En gata i Austin i Texas. I förgrunden till vänster parkerade elsparkcyklar. På gatan står en person med sin sparkcykel. I bakgrunden en kvinna på en sparkcykel, bilar och människor. Bild: Marius Arnesen / NRKbeta.no (CC BY-SA 4.0) Austin,Texas,sparkcyklar

Dessutom har det upprättats en rad permanenta förbudszoner i staden och en del gator stängdes för trafik under konferensen.

Staket med en varningsskylt för personer på sparkcykel och cyklister.
Staket med en varningsskylt för personer på sparkcykel och cyklister. Bild: Ståle Grut / NRKbeta.no (CC BY-SA 4.0) Austin,Texas,gatuskyltar,staket

Amerikansk trafikkultur avviker en del från den norska motsvarigheten och skyltar som påminner bilförarna om att de inte längre är ensamma i trafiken hittade man på flera ställen i staden.

I förgrunden en blå buss på en gata i Austin i Texas. I hakgrunden höghus.
I förgrunden en blå buss på en gata i Austin i Texas. I hakgrunden höghus. Bild: Marius Arnesen / NRKbeta.no (CC BY-SA 4.0) Austin,Texas

Under en tidpunkt under konferensen fick polisen nog av folk som olovligt körde på den tillfälliga gågatan “6th street”. De samlade alla konfiskerade sparkcyklar i en stor hög mitt på gatan.

En hög med elektriska sparkcyklar på en gata i Austin i Texas. En polis fotograferar med mobiltelefon.
En hög med elektriska sparkcyklar på en gata i Austin i Texas. En polis fotograferar med mobiltelefon. Bild: Marius Arnesen / NRKbeta.no (CC BY-SA 4.0) sparkcyklar,Austin,Texas

Trots 400 000 genomförda åkturer behandlades bara 12 personer för skador som folk råkade ut för när de körde med de här fordonen under SXSW.

I februari inträffade ett av de första dödsfallen i USA på en sådan sparkcykel då en student på en lime-cykel blev påkörd av en Uberförare.

En man i glasögon och med en sparkcykel står i en korsning på en gata i Austin i Texas. Framför honom ses en bil. Bakom honom bilar och en kvinna på sparkcykel.
En man i glasögon och med en sparkcykel står i en korsning på en gata i Austin i Texas. Framför honom ses en bil. Bakom honom bilar och en kvinna på sparkcykel. Bild: Marius Arnesen / NRKbeta.no (CC BY-SA 4.0) Austin,Texas

Ofta kan man se sparkcyklar som slängts bort eller som har förstörts. Att vandalisera sparkcyklar har blivit närmast en trend i USA, något som NRKBeta rapporterat om tidigare.

Bilar på en gata i Austin i Texas. I fögrunden en elektrisk sparkcykel som slängts på marken.
Bilar på en gata i Austin i Texas. I fögrunden en elektrisk sparkcykel som slängts på marken. Bild: Ståle Grut / NRKbeta.no (CC BY-SA 4.0) Austin,Texas

En mycket synlig del av sparkcykelmaskineriet är människorna som laddar fordonen.

En pickup lastad med en mängd elskotrar, under natten i Austin i Texas.
En pickup lastad med en mängd elskotrar, under natten i Austin i Texas. Bild: Ståle Grut / NRKbeta.no (CC BY-SA 4.0) Austin,Texas,bilar,Pickup

Sparkcyklarna laddas om natten och en del operatörer stänger därför tjänsten någon gång under kvällen. Under morgontimmarna placeras fordonen ut igen.

Parkerade elektriska sparkcyklar på en trottoar i Austin i Texas.
Parkerade elektriska sparkcyklar på en trottoar i Austin i Texas. Bild: Ståle Grut / NRKbeta.no (CC BY-SA 4.0) Austin,Texas

I Austin är pickuper en vanlig syn och används tillsammans med lastbilar till att frakta sparkcyklar.

Sparkcyklars samlas in i Austin.
Sparkcyklars samlas in i Austin. Bild: Anders Hofseth / NRKbeta.no (CC BY-SA 4.0) sparkcyklar,Austin

De som samlar in och laddar de här fordonen kallas “juicers” och vi har sett många exempel på djärva sätt att frakta flera sparkcyklar samtidigt.

Elektriska sparkcyklar transporteras med pickup i Austin i Texas.
Elektriska sparkcyklar transporteras med pickup i Austin i Texas. Bild: Marius Arnesen / NRKbeta.no (CC BY-SA 4.0) Austin,Texas,sparkcyklar

Tidigare i månaden använde tidningen Vide begreppet turf wars för att beskriva situationer där juicers hotar andra som försöker samla in fordon på deras område. Begreppet kommer från narkotikabranschen där olika aktörer försöker kontrollera handeln inom “sina” områden.

Bild av en artikel om dem som laddar sparkcyklar.
Bild av en artikel om dem som laddar sparkcyklar. Bild: Juice sparkcyklar,Austin

Det finns fortfarande många frågetecken kring elektriska sparkcyklar, ekonomin inom branschen och inte minst hållbarheten för den här transportmetoden. Ett av de mest överraskande avslöjandena kring det här är livstiden för en sparkcykel.

Sparkcyklar ligger på en trottoar i Austin i Texas.
Sparkcyklar ligger på en trottoar i Austin i Texas. Bild: Ståle Grut / NRKbeta.no (CC BY-SA 4.0) Austin,Texas,sparkcyklar

Webbplatsen Quartz gjorde en undersökning i staden Louisville i Kentucky. På basis av öppen data från bolaget Bird slog Quartz fast att den genomsnittliga livslängden för sparkcyklarna var 28 dagar.

Detalj av en sparkcykel i Austin.
Detalj av en sparkcykel i Austin. Bild: Marius Arnesen / NRKbeta.no (CC BY-SA 4.0) sparkcyklar,Austin

Varje sparkcykel klarade i genomsnitt 92 åkturer och körde i snitt 263 kilometer innan de skrotades. Quartz räknade också ut att Bird, på basis av de här siffrorna, tappar kring 293 dollar per sparkcykel inom loppet av dess livstid, något som motsvarar 263 euro.

Personer med sparkcyklar på en trottoar i Austin.
Personer med sparkcyklar på en trottoar i Austin. sparkcyklar,människor,Austin

En av frågorna vi ställde oss flera gånger inom loppet av vistelsen var vad den här transportmetoden egentligen ersätter. Är det promenader, kollektivtrafik, taxiresor eller bilresor?

Person åker med sparkcykel på en cykelväg i Austin.
Person åker med sparkcykel på en cykelväg i Austin. Bild: Marius Arnesen / NRKbeta.no (CC BY-SA 4.0) sparkcyklar,Austin

Vår slutsats är att sparkcyklarna under en konferens som SXSW i hög grad ersätter promenader.

Kvinna på sparkcykel på en gata i Austin.
Kvinna på sparkcykel på en gata i Austin. Bild: Martin Gundersen / NRKbeta.no (CC BY-SA 4.0) sparkcyklar

Vi gick betydligt mindre under årets konferens, men använde sparkcykel cirka 35 gånger var och upplevde att staden blivit mycket mindre som en följd av det nya utbudet.

Två  parkerade sparkcyklar på en trottoar i Austin.
Två parkerade sparkcyklar på en trottoar i Austin. Bild: Marius Arnesen / NRKbeta.no (CC BY-SA 4.0) sparkcyklar,Austin

Hur det här kommer att fungera i de norska städer där utbudet kommer att finnas är svårt att säga. Det är flera faktorer som spelar in här. Allt från väder, utbud av kollektivtrafik, topografi, pris, tillgänglighet och inte minst reglering kommer att ha mycket att säga till om hur Kari och Ola Nordmann kommer att använda det här utbudet som kommer att dyka upp i norska städer framöver.

Sparkcyklar på en snötäckt trottoar
Sparkcyklar på en snötäckt trottoar Bild: Ståle Grut / NRKbeta sparkcyklar

Det enda som är säkert är att utbudet kommer att vara i något mindre skala än i Austin under SXSW - trots att 11 aktörer vill erbjuda uthyrning av sparkcyklar i Oslo.

Elektriska sparkcyklar på en trottoar i Austin.
Elektriska sparkcyklar på en trottoar i Austin. Bild: Marius Arnesen / NRKbeta.no (CC BY-SA 4.0) sparkcyklar

Artikeln är en översättning av NRKBetas artikel 400 000 turer på sparkesykkel på 11 dager. I USA fikk vi kjenne transport-revolusjonen på kroppen. Orginalet hittar du här.

Svensk översättning och bearbetning för Svenska Yle av Lars Gustafsson.

Läs också

Nyligen publicerat - Utrikes