Hoppa till huvudinnehåll

Mer än var sjunde flight till Kronoby inhiberades i mars - situationen är ohållbar för näringslivet

Kontrolltornet vid Karleby-Jakobstad flygplats.
Karleby-Kronoby flygplats. Kontrolltornet vid Karleby-Jakobstad flygplats. Bild: YLE/Ari Vihanta. Karleby-Jakobstad flygplats,Kontrolltorn,flygplatser,Kronoby,kronoby flygplats

Under mars månad har åtminstone 26 flygningar till och från Karleby-Jakobstad flygplats ställts in och inställda flyg fungerar inte för näringslivet.

- Det fungerar inte längre att diskutera, nu måste man agera, säger marknadsföringsdirektör Camilla Wikman med adress till regionens rikspolitiker.

Inställda flighter till och från Kronoby ställer till det både för regionens företag men också för fritidsresenärer.

I mars månad har man nått något av en bottennotering när 26 av 188 flighter, fler än var sjunde flygning, ställdes in.

- Det är svårt, mycket svårt när flygen inte går. Våra kunder reser inte flera dagar för att ta sig till Terjärv och våra försäljare måste ta sig ut i Europa, säger koncernchef Mikael Ahlbäck på Rani Plast.

Två inställda flighter samma vecka

För Camilla Wikman är resor en del av arbetet. Förra veckan var hon inbokad på två morgonflyg från Kronoby, på måndag och fredag. Båda inhiberades.

- Veckan var en katastrof från början till slut, säger marknadsföringsdirektör Camilla Wikman på Prevex.

Det betyder att det blir buss från Kronoby till Vasa klockan tre på natten för Wikmans del. Det blir att stiga upp klockan två på natten hemma i Såka. Sedan väntar en lång dag av affärsmöten.

- Det finns ju en mänsklighetsfaktor också. Att resa på natten och jobba på dagen, det är inte mänskligt, säger Wikman.

Mikael Ahlbäck
Mikael Ahlbäck. Mikael Ahlbäck Bild: YLE/Chanette Härus Österbotten,Terjärv,mikael ahlbäck

Samma erfarenheter har Mikael Ahlbäck.

- Busstransport till Vasa från Kronoby klockan tre för att hinna med morgonflyget är inte så trevligt, och det är inte buss hem från Helsingfors klockan tre på natten heller, säger Mikael Ahlbäck.

Det har nämligen också hänt att inställda flyg från Helsingfors ersatts med buss till Kronoby. Passagerarna kunde inte bokas in på nästa flight, för den var fullbokad.

En besvärlig månad på Finnair

Alla de inställda flygningarna är Finnairs. På flygbolaget säger man att mars varit en mycket besvärlig månad. Det beror på både vädret och tekniska problem.

Men det största problemet är personalbrist. Det rår övertidsblockad och när någon ur besättningen exempelvis insjuknar så finns det ingen extrapersonal att kalla in. Då ställs flighterna in.

Stig-Göran Forsman är vd på Kronoby flyghangar och han är väl medveten om problemet. Övertidsblockad och massjukskrivningar på Finnair har stört flygtrafiken under hösten och vintern.

Men tydligen är problemen inte lösta.

- Det är ett stort bekymmer för regionen att man inte kommer sig hit eller härifrån, säger Forsman.

Senast förra veckan förde man diskussioner med Finnair och de kommer att fortsätta. Från Kronoby flyghangars sida har man också försökt påverka genom minister Mika Lintilä som själv använder flygplatsen.

Men det är inte lätt att få Finnair eller ministeriet att lyssna.

- Det är helt klart att staten skulle måsta ta ett större ansvar för möjligheterna att ta sig till regionen.

En morgontur saknas

Forsman säger att det finns bra förbindelser, men att de är för få. Det saknas till exempel en morgontur till Kronoby. Man kan inte ta sig till regionen över en dag.

- Det är inställningen hos Finnair som ställer till problem i det här fallet, säger Forsman.

Forsman säger att det område flygplatsen betjänar har en export som är värd mellan 3,5 och 4 miljarder euro per år.

- Och vi blir behandlade på det här viset. Vi är inte alls nöjda.

Dags att agera

Ett starkt näringsliv med en stark exportindustri behöver fungerande flygförbindelser säger Camilla Wikman. Det börjar hänga på håret om man har det i dag säger Wikman.

Mikael Ahlbäck säger att det känns som om man med alla medel vill stänga Karleby-Jakobstad flygplats. Det fungerar inte heller att ha sin försäljningspersonal i Österbotten om logistiken inte fungerar.

- Vi håller på att närma oss gränsen där vi måste flytta vår försäljning. Om inte läget förbättras kan vi inte ha försäljare som bor i Terjärv, Karleby eller Jakobstad, säger Ahlbäck.

Camilla Wikman säger att problemen pågått länge och att det nu är dags att på allvar ta tag i saken. Det fungerar inte längre att diskutera, nu måste man agera.

- Och där vill jag sätta lite press på regionens rikspolitiker. Nu måste vi på riktigt börja agera i den här frågan, säger Wikman.

Läs också

Nyligen publicerat - Österbotten