Hoppa till huvudinnehåll

Soulsångerskan Charlotta Kerbs hittar känslan genom meditation: Man måste gräva mycket i sig själv inom soulen

Sångaren Charlotta Kerbs.
Sångaren Charlotta Kerbs. Bild: Yle/Markus Bergfors Österbotten,sångerskor,vår musik

Det pratas ofta om att musik ska ha själ och hjärta, men vad betyder egentligen och hur får man det? Det är något som jazz- och soulsångaren Charlotta Kerbs ofta funderar på och hon använder bland annat transcendental meditation för att få fram känslan i musiken.

Charlotta Kerbs vill träffas på musikcaféet After Eight i Jakobstad. En viktig plats för henne, där hon bland annat hade ett av sina första uppträdanden när hon var kring 12 år gammal.

- Ett tryggt och fint ställe att alltid återvända till, som att komma tillbaka till rötterna.

Eftersom vi träffas strax före lunch börjar caféet småningom fyllas med folk och vi söker oss till ett lugnare rum i det gamla gula trähuset.

Och det är just sökandet efter lugn som har varit viktigt för Kerbs de senaste åren. Ett lugn som behövs för att få kontakt med sig själv, vilket är väsentligt när man håller på med en genre som soul, berättar Kerbs.

- Som själva begreppet antyder – soul eller själ. Texterna är inte alltid så djupa och avancerade. Det är typ: ”My man left me and I’m sitting alone and crying again”. Det är enkel lyrik men rymmer mycket hjärta och smärta och stora känslor. För mig är det kärnan i soulmusiken, säger Kerbs.

Texterna är inte alltid så jättedjupa och avancerade: ”My man left me and I’m sitting alone and crying again”. Det är enkel lyrik men rymmer mycket hjärta och smärta och stora känslor

Kerbs berättar att hon fascineras av soulen just för att man måste gräva mycket i sig själv för att hitta den rätta känslan.

- Vissa kanske föds med en sådan öppenhet och kontakt till sig själv. Andra måste kanske jobba mer med det. Jag har själv till exempel hållit på med transcendental meditation. Och det har varit ett viktigt verktyg för mig i mitt musicerande.

Meditation
Meditationen hjälper Kerbs att vara närvarande i musiken. Meditation Bild: Comstock svängrum

Meditation ett viktigt verktyg för Kerbs i musiken

Tjugo minuter, två gånger om dagen sätter Kerbs sig ner, sluter ögonen och börjar upprepa sitt personliga mantra som hon blev tilldelad på en kurs några år tidigare. Ett mantra hon vill hålla för sig själv.

- Det är ett ord på sanskrit. Betydelsen är inte så viktig utan jag ser det mer som ett ljud eller vibration som jag fäster tankarna vid som blir ett hjälpmedel för att lugna ner de här stressiga tankarna. Jag har utövat det här i några år och det har haft stor inverkan på både mitt vardagliga liv och mitt musicerande.

Jag kan till exempel hantera nervositet och stress på ett mycket bättre sätt. Och det är värdefullt när man musicerar att bara kunna njuta av att vara där i stunden och skapa tillsammans med sina medmusikanter och publiken

- Jag kan till exempel hantera nervositet och stress på ett mycket bättre sätt. Och det är värdefullt när man musicerar att bara kunna njuta av att vara där i stunden och skapa tillsammans med sina medmusikanter och publiken.

Många järn i elden: "Ibland skulle jag behöva en sekreterare"

Att Charlotta Kerbs strävar efter att hitta lugn i vardagen kan man förstå när man ser mängden olika projekt hon är engagerad i.

Ena kvällen kan hon sjunga stillsamma texter av Zacharias Topelius i traditionell folkmusiktappning med trion Topeliusvägen, för att följande kväll spela afrikansk funk på en svettig jazzklubb med Afrojazz Quintet.

- Ibland skulle jag behöva en sekreterare eller manager, skrattar Kerbs. Men det är väldigt roligt och jag känner mig rik och tacksam att jag har möjligheten att hålla på med så många stilar.

- Och det är också en nödvändighet. Jag är heltidsmusiker på frilansbasis och då gäller det att hålla igång med många olika projekt så man har jobb så det räcker. Men jag har den stora förmånen att bara få jobba med olika hjärteprojekt som jag brinner för.

Charlotta Kerbs.
Charlotta Kerbs trivs i retrosoulen som blandar 60-tals soul med moderna influenser. Charlotta Kerbs. Bild: Philip Kerbs musik,Österbotten,vår musik

Stora röster fascinerat sedan barnsben

Kerbs har många olika projekt inom många olika genren, men det är jazzen och soulen som ligger henne närmast om hjärtat. Och den kärleken började genom en fascination för stora röster.

- Jag började lyssna på Aretha Franklin tidigt, och i tidiga tonåren var det Destinys child och Beyonce och sen blev det Janis Joplin och mer experimentella expressiva röster.

- Jag har alltid fascinerats av starka röster och av improvisation och frihet i musik. Jag inspireras av de som kan tänja gränser, experimentera och vara fria i musiken. Därför trivs jag bra i soul/jazzfältet för det är stilar och forum där man kan tänja gränserna, vara fri och får improvisera mycket.

Ungdomsporträtt av Aretha Franklin med studiomikrofon
Aretha Franklin, som gick bort i augusti, var en stor inspirationskälla för Kerbs. Ungdomsporträtt av Aretha Franklin med studiomikrofon Bild: Atlantic Records Aretha Franklin

Sångteknik kan både vara ett hjälpmedel och hinder

Kerbs har studerat till musikpedagog vid Novia med sång som huvudinstrument och förutom att hon har känsla i rösten, hör man också att hon är tekniskt väldigt kunnig.

- Jag är tillika lite av en tekniknörd också. Jag tycker det är roligt att utforska min egen röst och vad som är möjligt att göra med hjälp av tekniken.

När man har långa spelningar, ibland ofta sent och rösten ska också hålla i kanske fyra set en kväll. Då är det också viktigt att man har tekniken i skick så att ens instrument håller för jobbet

En del brukar säga att teknik kan komma i vägen för känslan, hur ser du på det?

- Det handlar om en balans där. Jag hade ett skede när jag körde fast i teknikträsket och det blev snarare ett hinder än ett hjälpmedel. Man börjar tänka för mycket på det och blir perfektionist. Men nu har jag hittat balansen och tekniken är mer ett hjälpmedel för mig att uppnå de tolkningar jag vill göra med min musik.

Charlotta Kerbs tillsammans med blåsorkester.
Kerbs spelar i många olika konstellationer. Charlotta Kerbs tillsammans med blåsorkester. Bild: Philip Kerbs musik,Österbotten,vår musik

Att ha en bra sångteknik är också viktigt när man sjunger så mycket som Kerbs gör.

- När man har långa spelningar, ibland ofta sent och rösten ska också hålla i kanske fyra set en kväll. Då är det också viktigt att man har tekniken i skick så att ens instrument håller för jobbet.

Förutom att hon är en flitigt anlitad sångerska är Kerbs också låtskrivare. För bara ett par veckor sedan släppte hon en egenskriven låt för antirasism-projeket Hyväpuhe där hon sjunger tillsammans med artisten Es-ow Diato.

- Jag inspireras av vad som händer i min omgivning och det har ju varit ett antal olika strömningar ett tag, som jag tänkt lite extra mycket på och som upprört mig lite. Till exempel en sak som jag tänkte på när jag gjorde låten för Hyväpuhe-projektet att det känns som att hela klimatet i vårt samhälle skulle behöva mer tolerans och positivet i vardagen.

Under våren kommer Kerbs släppa ett album med gruppen Afrojazz quintet och hon jobbar också på en EP under eget namn.

Läs också

Nyligen publicerat - Kultur och nöje