Hoppa till huvudinnehåll

Nytt bolag tar över FPA-skjutsarna i Nyland: "Även om vi har förberett oss väl kan det uppstå problem i början"

Närbild av taxiljus på taket
Planerna är att omkring 3 000 dagliga FPA-resor ska skötas av chaufförer som förbinder sig till att köra alla av den typens uppdrag. Närbild av taxiljus på taket Bild: Yle/Nella Nuora taxi

I dag på måndag tar taxibolaget Menevä Ab över FPA-resorna i hela Nyland. Bolaget var ensamt om att lämna in ett anbud i samband med konkurrensutsättningen.

I början av januari sa vd Tuomo Halminen att bolaget inte hade tillräckligt många bilar för att täcka behovet.

I det skedet behövde bolaget åtminstone 200 bilar till för att kunna nå upp till den miniminivå som FPA kräver för kontraktet.

Enligt Halminen har rekryteringen ändå gått bra och han tror att man är redo att handskas med det stora antalet skjutsar.

Planerna är att omkring 3 000 dagliga FPA-resor ska skötas av chaufförer som förbinder sig till att köra alla av den typens uppdrag.

Övriga chaufförer har möjlighet att välja om de tar emot ett FPA-uppdrag eller inte.

I rekryteringen av nya chaufförer utlovar man uppdrag värda i genomsnitt 53 euro en gång i timmen.

300 bilar är reserverade för enbart FPA-resor― Tuomo Halminen - Verkställande direktör Menevä Ab

- I nuläget har vi ungefär 800 tillgängliga bilar inom verksamhetskretsen, varav 300 är reserverade för att köra enbart FPA-skjutsar, säger Halminen.

Halminen säger att den exakta mängden bilar inte är det viktigaste eftersom alla chaufförer inte genomför lika många uppdrag per dag.

Chaufförerna ska också genomgå en utbildning för att kunna köra FPA-skjutsar.

- Vi har genomfört en utbildningsrunda under de gångna veckorna, och dessutom har vi en nätportal där förarna kan studera innehållet i utbildningen. Men i huvudsak är de som deltar i servicen sådana chaufförer som har tidigare erfarenhet av FPA-skjutsar, säger Halminen.

Folkpensionsanstalten beslöt i oktober att säga upp avtalet med Helsingin-Uudenmaan taksit som tidigare skötte om FPA-resorna.

Bolaget hade inte lyckats hantera de stora problem med uteblivna skjutsar och förseningar.

"Problem uppstår säkert även om vi är väl förberedda"

En av orsakerna bakom problemen har varit att taxichaufförerna inte velat ta emot FPA-uppdrag eftersom de inte ger en tillräcklig inkomst.

Helsingin-Uudenmaan taksit hade lovat ett pris på FPA-resorna som var 25 procent lägre än vad de tidigare kostat i Nyland, vilket ledde till att taxichaufförerna ansåg att det inte lönade sig att ta emot uppdragen.

Menevä planerar att lösa den problematiken delvis genom ett högre pris på resorna, och delvis genom att välja förare som enbart kommer att sköta FPA-resor i utbyte mot en jämn inkomstnivå.

Kelan logo ikkunassa.
Kelan logo ikkunassa. Bild: Tiina Jutila / Yle FPA,folkpensionsanstalten,pension,utkomststöd,studiestöd,utkomstskydd,arbetslöshetspenning,utkomstskydd för arbetslösa

Halminen påpekar ändå att det kan förekomma problem när man tar över ansvaret för resorna.

- Även om vi har förberett oss väl så händer det säkert så att när allt kommer igång så kommer det fram problem och strul, men vi kommer att försöka lösa dem så snabbt och enkelt som möjligt, säger Halminen.

Läs också

Nyligen publicerat - Huvudstadsregionen