Hoppa till huvudinnehåll

Antalet klagomål och anmälningar gällande äldreomsorgen i Sydvästra Finland fördubblades på ett år

händer. en äldre persons knäppta händer och så en yngre människas hand ovanpå
Arkivbild. händer. en äldre persons knäppta händer och så en yngre människas hand ovanpå Bild: Mostphotos Händer,äldreomsorg,vård (omsorg),Beröring,åldringar,senior,vänskap,äldrevård

Från och med början av kalenderåret 2019 har Regionförvaltningsverket i Sydvästra Finland tagit emot 40 klagomål och anmälningar om missförhållanden gällande äldreomsorgstjänster. Antalet är mer än dubbelt så stort än under samma tidsperiod i fjol.

Merparten av klagomålen och anmälningarna gäller privata omsorgstjänster, berättar Regionförvaltningsverket i ett pressmeddelande.

RFV påpekar att man gjort fler inspektionsbesök och vidtagit fler tillsynsåtgärder än vid samma tid i fjol. Flera brister har uppdagats.

- I flera fall har vårdhemmen börjat korrigera bristerna omedelbart efter att de fått vägledning. Vissa tillsynsärenden förutsätter mer omfattande utredningar, skriver Regionförvaltningsverket.

Otillräcklig och inkompetent personal, brist på aktiviteter...

De vanligaste orsakerna bakom klagomålen var bland annat otillräcklig dimensionering av vårdpersonal, bristfällig yrkeskunskap, medicineringsfel, mat av dålig kvalitet samt brist på stimulerande aktiviteter och möjligheter att vara ute.

Regionförvaltningsverket har också påmint kommunerna i Egentliga Finland och Satakunta om deras tillsynsuppgifter. Det är kommunerna som i första hand ska övervaka äldreomsorgstjänsterna på sitt område.

RFV påpekar att tillsynsprocesser i regel är långvariga. Att antalet klagomål dessutom ökat under de senaste månaderna har förlängt behandlingstiderna.

RFV understryker också att en pågående tillsyn i en vårdenhet inte nödvändigtvis betyder att det förekommer brister i verksamheten, utan att en utredning pågår.

Läs också

Nyligen publicerat - Åboland