Hoppa till huvudinnehåll

Finlandssvensk stiftelse satsar 250 000 euro på anonym valkampanj: "Hade varit snyggt att berätta vem som står för den"

Bild på en datorskärm där reklamen visas. I den här videon medverkar två barn.
De korta videorna visar personer som ler mot, håller om eller kysser varandra. Bild på en datorskärm där reklamen visas. I den här videon medverkar två barn. reklam (marknadsföring)

I en serie videor på sociala medier lyfts tvåspråkighet fram inför riksdagsvalet. Men ingenstans framgår vem som står bakom kampanjen. Spåren leder till Stiftelsen för det tvåspråkiga Finland som betalat en kvarts miljon för att få ut sitt budskap.

“Tvåsamhet är bättre än ensamhet” står det i sex reklamvideor som spridits på sociala medier sedan slutet av förra veckan. De 15 sekunder långa svartvita videoklippen visas även i tv och på biografer.

Varje video föreställer två personer som ler mot, håller om eller kysser varandra i slowmotion, till tonerna av en känslosam pianolåt.

Vem är det som betalat för kampanjen? Varken i videorna eller på den länkade webbplatsen nämns vem som står bakom den.

Frågan ställs också till Svenska Yle av läsare inom ramen för vår granskning Öppna kampanjen. En rundringning till en rad finlandssvenska institutioner ger till slut napp hos Stiftelsen för det tvåspråkiga Finland.

– Det var en god gissning, det är vår kampanj, bekräftar stiftelsens ordförande Johan Johansson.

Hur ser Stiftelsen för det tvåspråkiga Finland på transparens i valreklam?

– Vi gjorde slutsatsen nu – som vi gjort i våra tidigare kampanjer – att inte sätta ut [vårt namn]. Det brukar nog i Svenskfinland då man kör sådana här kampanjer komma ut ganska snabbt vem som står bakom det, så det var egentligen inte en fråga för oss, säger Johansson.

Kort om Stiftelsen för det tvåspråkiga Finland

2002 grundas stiftelsen på bergsrådet Stig Gustavsons initiativ. Stiftelsens syfte var att stöda SFP ekonomiskt.

2010 träder den nya valfinansieringslagen i kraft. Lagen begränsar summan som får doneras till ett parti till 30 000 euro per år. Stiftelsen lägger ner verksamheten och donerar hela kassan på 3,3 miljoner euro till SFP.

2012 återuppstår stiftelsen. Medlen kommer från bland andra Svenska kulturfonden, Konstsamfundet och Stiftelsen Tre Smeder. Ordförande är Henry Wiklund.

2017, inför kommunalvalet, delar stiftelsen ut närmare 300 000 euro till svensk- och tvåspråkiga kandidater.

2018 utses Johan Johansson till ordförande. Stiftelsen finansieras i dagsläget av Svenska kulturfonden, Föreningen Konstsamfundet, Svenska folkskolans vänner och Stiftelsen Tre Smeder.

SFP:s partisekreterare Johan Johansson
Ordförande Johan Johansson medger att Stiftelsen för det tvåspråkiga Finland kunde ha skrivit ut sitt namn i valvideorna. SFP:s partisekreterare Johan Johansson Bild: Yle johan johansson

Stöd främst till SFP:s kandidater

Kampanjen, som kostat en kvarts miljon, pågår lika länge som förhandsröstningen. Frågan är varför Stiftelsen för det tvåspråkiga Finland vill hålla sig anonym i den påkostade kampanjen.

– Det var en icke-fråga för oss huruvida vi skulle sätta ut oss själva som betalare eller beställare av kampanjen. Men det kunde vi gott och väl ha gjort, säger Johan Johansson.

Göran Djupsund, professor emeritus i statsvetenskap, är förvånad över att stiftelsen inte skriver ut sitt namn i videoklippen.

– Det hade varit snyggt och på sin plats att berätta vem som står för den. Samtidigt väcker det ju nyfikenhet hos den som ser den, så man dömer inte ut den genast på grund av vem som står som avsändare, säger Djupsund.

Göran Djupsund
Professor emeritus Göran Djupsund är osäker om kampanjen kommer att ha så stor effekt. Göran Djupsund Bild: Yle/Jukka Tyni Göran Djupsund,Åbo Akademi,åbo akademi i vasa

Den i offentligheten rätt okända Stiftelsen för det tvåspråkiga Finland finansieras av fyra mäktiga finlandssvenska aktörer: Svenska kulturfonden, Föreningen Konstsamfundet, Svenska folkskolans vänner och Stiftelsen Tre Smeder. Syftet med stiftelsen är att stödja personer och organisationer som arbetar samhällspolitiskt för tvåspråkighet.

I kommunalvalet för två år sedan var 80 procent av de kandidater som fick stöd av stiftelsen representanter för Svenska folkpartiet.

I vilken mån är videorna i praktiken en kampanj för SFP?

– Juridiskt är vi en helt fristående juridisk stiftelse. Sedan är det självklart att vår syftesparagraf faller mycket nära sådana partier och politiker som vill jobba för ett tvåspråkigt Finland. Svenska folkpartiet är ett av de partier som jobbar för ett tvåspråkigt Finland, och det finns flera andra partier som gör det. Till den graden har vi givetvis samma uppdrag som partierna, säger Johan Johansson, som var partisekreterare för Svenska folkpartiet 2010–2015.

Stiftelsen satsar sammanlagt mellan 800 000 och 900 000 euro på vårens riksdagsval och EU-val. Förutom videokampanjen handlar det om direktstöd till kandidater.

Kopplar ihop tvåspråkighet med mångfald

I videorna syns barn, vuxna och åldringar med olika bakgrund, antingen som vänner eller i ett romantiskt förhållande. Det svenska nyckelordet i kampanjen är “tvåsamhet”.

– Med “tvåsamhet” vill vi visa att det är en glädje att vara två. Det vill säga också att ha två språk i Finland, svenska och finska. Då lyfter vi upp två barn eller två personer, så att man får den kopplingen, säger stiftelseordförande Johan Johansson.

Statsvetaren Göran Djupsund gillar kampanjens framtoning och känsloläge.

– Jag ser det som en inkluderande och positiv kampanj. Man attackerar ingen part med budskapen som kretsar kring etnicitet, funktionshinder och samkönade relationer. Det finns en gemensam plattform mellan videornas innehåll och tvåspråkigheten, säger Djupsund.

Samtidigt är han osäker hur stor effekt kampanjen kommer att ha.

– Jag tror inte man vänder många huvuden med den. Om man visar den för sannfinländare eller Blå Framtids anhängare tror jag det är ganska få som ett tu tre börjar tänka om i språkfrågan. Man omvänder inte motståndare eller tveksamma personer, utan stärker dem som redan är positivt inställda till tvåspråkighet, säger Göran Djupsund.

Läs också

Val

Nyligen publicerat - Val