Hoppa till huvudinnehåll

Flygplansrariteter kan få ett nytt hem i Pyttis: "Vi går helhjärtat med i kampen om Finlands flygmuseum"

Flygplan i Finlands flygmuseum
Karhumäki Airs DC-3:a (i mitten) är en av flygmuseets dragplåster. Flygplan i Finlands flygmuseum Bild: Suomen Ilmailumuseo - Finlands Flygmuseum Finlands flygmuseum,museum

För ett drygt år sedan fick Pyttis sitt flygfält. Nu kan det också bli aktuellt med ett flygmuseum i kommunen.

Kommunen är intresserad av att erbjuda en ny plats för Finlands flygmuseum.

Hyresavtalet mellan hyresvärden Finavia och flygmuseet i Vanda upphör om tre år och om avtalet inte förnyas blir det aktuellt med en flytt.

En flytt verkar trolig eftersom byggnaden invid Helsingfors-Vanda flygplats där museet verkar inte längre är ändamålsenlig för museiverksamhet.

Fastigheten där museet finns är en värdefull tomt som hyresvärden Finavia också kan tänkas ha andra planer för.

Flygplan i Finlands flygmuseum
En Cherokee Arrow i förgrunden. Karhumäki Airs DC-3:a i bakgrunden. Flygplan i Finlands flygmuseum Bild: Suomen Ilmailumuseo - Finlands Flygmuseum flygplan,Douglas DC-3,Finlands flygmuseum,museum

Pyttis vill utveckla flygfältsomgivningen

I Pyttis har kommunen följt diskussionen om museets vara eller icke vara.

Enligt kommundirektör Jouni Eho skulle flygmuseet passa bra invid det nya flygfältet.

- Flygmuseet skulle kunna bli ett likadant dragplåster för Pyttis som det Finska sjöhistoriska museet är för Kotka med allt vad det innebär vad gäller besökare, evenemang och arbetsplatser. Det är just tack vare sådana möjligheter som Pyttis vill arbeta för flygfältet och för att utveckla flygfältets omgivning, säger Eho.

Finlands flygmuseum drivs av Stiftelsen för Finlands flygmuseum, vars mål är att skapa ett nytt museum och därmed garantera att de både nationellt och internationellt sett värdefulla samlingarna bibehålls.

Flygplan som skulle flytta till Pyttis

I Finlands flygmuseum finns det både trafikflygplan, stridsflygplan, segelflygplan och flygplan för allmänn luftfart. Här några rariteter:

  • Convair 440 Metropolitan
  • Douglas DC-3A
  • Lockheed 18-07 Lodestar
  • Saab J35B Draken
  • Valmet Vihuri
  • De Havilland C-2 Beaver
  • Karhumäki Karhu 48B

Förutom flygplan innehåller museet också helikoptrar, flygrelaterade föremål och samlingar och till och med en varmluftsballong.

Sökes: Verksamhetsplats och samarbetspartner

I tisdags (2.4) har museet börjat se sig om efter samarbetspartner som är villiga att arbeta på att förnya museet.

Det man söker är modiga och fördomsfria lösningar.

- Vi hoppas kunna nå olika aktörer. Vi vill inte begränsa varken verksamhetsplats eller samarbetspartner. Det viktiga är att man förstår museets potential och att man är färdig för långsiktigt arbete, säger museidirektör Pia Illikainen.

I slutet av april ska Finlands flygmuseum arrangera ett möte för intresserade aktörer.

Kommundirektör Jouni Eho säger att Pyttis kommun ska vara med på det mötet.

Vi är intresserade och kommer helhjärtat att gå med i kampen om museet― Kommundirektör Jouni Eho
Jouni Eho, kommundirektör i Pyttis.
Kommundirektör Jouni Eho. Jouni Eho, kommundirektör i Pyttis. Bild: Yle / Leo Gammals Jouni Eho,kommundirektörer,Pyttis,Pyttis Kommun,Kymmenedalen,basketboll,basketspelare,kommuner,årets pappa 2014

Flygplats och vindtunnel finns redan

Tillsvidare är det för tidigt att säga om Pyttis kommun också skulle gå in för att finansiera ett flygmuseum och med vilka summor.

Finlands nyaste flygfält finns i Pyttis. De första flygningarna till flygfältet skedde i november 2017. Det är bolaget Redstone Aero som driver flygfältet.

I närheten av flygfältet i Pyttis finns också upplevelsecentret Sirius Sport Resort, där man bland annat kan flyga i en vindtunnel.

- Vår region saknar den här typen av verksamhet. Vi skulle ha fina möjligheter för mera upplevelseturism i Pyttis, säger Eho.

Det som varit smolk i bägaren i Pyttis under den senaste tiden är att flygfältet inte fått miljölov – det här på grund av en överklagan.

Däremot har man fått lov att börja driva verksamhet, men verksamheten har inte vunnit laga kraft.

Artikeln är en översättning av Miina Sillanpääs artikel för Yle Uutiset.

Läs också

Nyligen publicerat - Östnyland