Hoppa till huvudinnehåll

Många finländare säger nej till högre bränsleskatter: "Bränslepriserna är redan höga i Finland"

Bensinstation.
Bensinstation. Bild: Yle/Lotta Sundström bensin,Bensinstation,diesel,Bensinpris

Många finländare är inte beredda på en höjning av bränsleskatten för att minska på klimatutsläppen. Det visar en undersökning av Taloustutkimus, som Yle har låtit göra.

Samtidigt jobbar forskare i Åbo med att hitta nya fossilfria bränslen.

Grafik över finländarnas vilja att höja på bränsleskatten.
Grafik över finländarnas vilja att höja på bränsleskatten. Bild: Yle Grafik

Närmare hälften av de som tillfrågades ansåg att den nya riksdagen inte ska höja på bensin- och dieselskatten för att minska på klimatutsläppen.

Kvinnor och yngre var mer positivt inställda till en skattehöjning än män och äldre.

Enligt undersökningen kan en tredjedel av finländarna understöda en höjning av bränsleskatten, ifall det här kompenseras på något sätt.

Exempelvis genom att sänka på inkomstskatten eller via inkomstöverföringar.

Rusningstrafik på motorvägen.
Rusningstrafik på motorvägen. Bild: Mostphotos rusningstrafik,motorväg

Endast en tiondel av de som svarade på enkäten anser att de bilister, som kör med bilar med höga utsläppsnivåer, ska betala mer skatt.

Pargasbor vill inte se en höjning i bränsleskatterna

De Pargasbor som Yle talar med vid bensinstationerna i Pargas centrum ger tummen ner för en höjning av bränsleskatten.

Dagens priser på bensin och diesel, känns redan höga, säger de.

- Det skulle vara helt bra för miljön. Samtidigt anser jag att bränslepriserna inte borde höjas så mycket ytterligare. Bränslepriserna är redan ganska höga, säger Ritva Tuuli.

En bränslepump
En bränslepump Bild: EPA/Oliver Berg förbrukning

Ett sätt att minska på privatbilismen skulle vara att sänka priserna för bussbiljetterna mellan Åbo och Pargas, säger hon.

Pargasbon Pertti Halenius är emot höjning av bränsleskatten.

- Absolut inte. Bakgrunden till miljöproblemen finns annanstans än i hur mycket vi förbrukar bränsle. Jag tycker inte att en höjning är nödvändig.

Kimmo Veijalainen, som står och tankar en skåpbil, vill inte heller se en höjning av bränsleskatterna.

- Nej, det tycker jag inte. Jag tycker att bränslepriserna redan är höga här i Finland.

Kunde vägtullar vara framtid i Finland?

I vissa städer, såsom Stockholm har man tagit ibruk en trängselskatt för att minska på privatbilismen i centrum.

Förslaget på att införa vägtullar eller vägavgifter med tanke på miljön väcker ändå ingen större entusiasm bland finländare.

Drygt hälften av de som svarade på enkäten vill inte införa vägtullar.

tietullimerkki, Oslo, 2017
Arkivbild från vägtull i Oslo. tietullimerkki, Oslo, 2017 Bild: Antti Haanpää / Yle vägtullar

Skulle vägtullar då vara en möjlighet?

- Det tror jag nog inte heller på. Vi måste hitta på andra lösningar, säger Kimmo Veijalainen.

Pargasbon Erkki Alexandersson tycker att en höjning av bränsleskatten skulle vara bra med tanke på miljön.

- Men i så fall tar man inte hänsyn till de långa avstånden. Det är bra för naturen men inte för alla människor.

Forskare jobbar för fossilfritt bränsle

I en grå betongbyggnad i akademikvarteren i Åbo jobbar forskare med att hitta nya bränsleformer.

Det att finländarna är avogt inställda för en höjning av bränsleskatterna låter bekant för Jyri-Pekka Mikkola, professor i teknisk kemi och hållbar utveckling vid Åbo Akademi.

- Jag tycker att det är realism. Det är en realitet att i ett land med långa avstånd, så finns det inget annat realistiskt alternativ än fossila bränslen, säger Mikkola.

Hans forskningsgrupp jobbar med att hitta nya bränsleformer, som kunde ersätta fossila bränslen i framtiden.

- Vårt jobb är att hitta fossilfria alternativ, som är identiska med fossila drivmedel.

Forskargruppen har en pilotanläggning i Sverige, ett redan publicerat patent på bensin och en inlämnad patentansökning för diesel.

Forskarna jobbar också aktivt för ett patent för kerosin, som används i flygplan.

"Det behövs många lösningar"

Fossila bränslen används i en så stor utsträckning för transporter i dag, att det inte är realistiskt att enbart satsa på eldrivna fordon - tvärtom, säger Mikkola.

- Det behövs många lösningar. Därför försöker vi hitta syntetiska fossilfria lösningar.

Forskarlagen vid Åbo Akademi och Umeå universitet har lyckats utveckla ett drivmedel som är helt baserat på biomassa, men har samma egenskaper som fossila bränslen.

- Man kan jäsa rester från jordbruk, man kan jäsa sågspån eller ta hushållsrester eller bageriavfall. Allt som innehåller socker kan jäsas till etanol om man vill, säger Mikkola.

Finns det en politisk vilja och ett kommersiellt intresse för nya bränsleformer?

- Inte utan direktiv och obligatoriska kvoter, för oljan är fortfarande så billig. Det billigaste är att göra som man gör nu, att omvandla råoljan till drivmedel. Det behövs tvingande lagstiftning och skattetekniska lösningar, säger Mikkola.

Läs också

Nyligen publicerat - Åboland