
Borgå stad anlitar kända influencers för att marknadsföra staden, och det verkar fungera. Hittills har mediepersonligheterna Sara Sieppi och Janni Hussi besökt Borgå.
Åtminstone några av turisterna vi talat med säger att de påverkats av vad de sett på sociala medier.
Lojoborna Siri Nurmi och Nuppu Mäenpää hör till målgruppen som staden försöker nå genom att anlita influencers: unga kvinnor från närliggande kommuner som kan tänka sig att komma till Borgå på dagsutflykt eller veckoslutssemester.
Jag har sett vad influencers har postat på sociala medier och kände att jag själv också ville se hur här ser ut
Båda har besökt staden som barn, men minns inte mycket. Nu strosar de omkring i Gamla stan och tittar sig omkring.
- Jag gillar sådana här gamla hus, och färgerna är fina. Jag har sett vad influencers har postat på sociala medier och kände att jag själv också ville se hur här ser ut, säger Nurmi.
Siri Nurmi nämner särskilt Sara Sieppi och det hon lagt ut på sociala medier om sitt besök i staden. Sieppi blev känd efter att hon valdes till Miss Finland 2011.
Stora influencers
Sara Sieppi står framför ett gult trähus i Gamla stan i Borgå. Hon tittar in i kameran och ler. Runt omkring henne faller stora snöflingor som i en riktig vinteridyll.
- Sol och palmer är ljuvliga, men vi får vara lyckliga som har så här fina platser hos oss här i Finland!, står det under bilden som Sara Sieppi lagt upp på sitt Instagramkonto.
Stadens marknadsföringskonto Visit Porvoo har sedan lånat bilden till sitt eget Instagramflöde.
Bilden är del av ett kommersiellt samarbete med Borgå stad.
Det är inte bara Sieppi som har besökt Borgå. Också fitnessbloggaren Janni Hussi har lagt upp stämningsfulla bilder från staden på sina kanaler i sociala medier.
I sina bloggar skriver båda i berömmande ordalag om sina respektive vistelser i Borgå. De har bott på hotell, ätit god mat på topprestauranger i Gamla stan och bekantat sig med stadens sevärdheter.
I april och maj kommer ytterligare två influencers att besöka Borgå. Staden vill ännu inte avslöja vilka de är.
Satsar på sociala medier
- Vi valde att kontakta några mycket kända kvinnor som har många följare och når den målgruppen vi vill nå; unga kvinnor som kan tänka sig att åka till Borgå över veckoslutet med vänner eller familj, säger Tanja Peisala som är marknadsföringsplanerare på stadens turism- och marknadsföringsenhet.
Genom att samarbeta med influencers på senvintern och våren vill man visa att Borgå är ett bra utflyktsmål också vid andra tidpunkter än på sommaren och vid jul.
- Vi vill visa att man kan komma hit på minisemester och njuta av god mat, bra inkvartering och fin stämning, säger Peisala.

Att anlita influencers är i sig inget nytt för Borgå. Också tidigare har man haft olika finländska bloggare och journalister på besök, men knappast några lika kända finska namn som Hussi och Sieppi.
Via Visit Finland har också utländska bloggare och sociala mediepersonligheter besökt Borgå och gett staden synlighet.
Stora namn
I finländsk skala är både Hussi och Sieppi stora influencers. Hussi har 180 000 följare på Instagram medan Sieppi följs av 157 000 användare.
- Jämfört med att ha en annons i Helsingin Sanomat eller HBL så kostar det här ungefär lika mycket. Man når mycket fler människor via kanalerna på sociala medier än med printmedier, säger Peisala.
Hon säger att särskilt Sara Sieppis kampanj varit mycket lyckad.
- Om bilderna får över 20 000 gilla-markeringar så är det ett ganska fint resultat. Dessutom kan vi använda materialet flera gånger i olika kanaler, säger Peisala.
Vi vill visa att man kan komma hit på minisemester och njuta av god mat, bra inkvartering och fin stämning
Exakt hur mycket staden pungat ut med vill Peisala inte säga.
- Det handlar om några tusen euro per influencer beroende på hur många följare personen har, hur många den når ut till, säger Peisala.
Förutom influencerns arvode betalar staden förstås också för bland annat inkvartering och mat.
Svårt mäta effekt
Resultaten från kampanjer på sociala medier går förstås att mäta i antalet gillningar och delningar.
Det är svårt att veta hur många av Borgås turister som faktiskt lockats till staden tack vare det en influencer skrivit.
Alltid är man inte ens medveten om alla orsaker till att man tar ett visst beslut eller gillar en viss sak.
- Vi kan ändå se att mängden turister har ökat genom åren. All marknadsföring som görs för Borgå är till nytta, säger Peisala.
Annukka Kokki från Tusby besöker gamla stan tillsammans med en tysk väninna på besök i Finland. Väninnan slinker in i en liten klädbutik medan Kokki väntar utanför.

I kärran sover Kokkis bebis lugnt i det vackra vårvädret.
- Jag ville visa min väninna någonting fint. Alla små gator och butiker här är så ljuvliga, och åstranden är vacker, säger Kokki.
Innan Kokki bestämde sig för att åka till Borgå kollade hon upp staden via Instagram.
- Jag skrev in sökordet Borgå och hittade en del bilder, till exempel sådana som butiksägarna lagt ut, berättar Kokki.
Hon blev inte besviken.
- Här ser nog ut som på bilderna. Jag gillar staden och min kompis verkar också trivas, säger Kokki.