Hoppa till huvudinnehåll

Materialkostnader godkänns okritiskt - NTM-centralen kan inte granska sina egna beställningar

En grusväg som lyses upp av bilens ljus.
Västeruddsvägen. En grusväg som lyses upp av bilens ljus. Bild: Amanda Vikman/YLE väg,grusväg,västeruddsvägen

Närings-, trafik- och miljöcentralen kan inte få ut någon som helst dokumentation på grusleveranser för vägarbeten. Allt arbete godkänns på basen av att arbetet uppnår den kvalitet man har beställt.

- Byggentreprenader sköts enligt ett kvalitetsansvar och trafikledsverket Väylä har definierat kvalitetskraven. Entreprenören ansvarar för att förverkliga det vi har beställt enligt den kvaliteten. De rapporterar om vilka material de har använt när de förbättrat vägen, säger områdesansvarige Markus Salminen vid NTM-centralen.

- Om vi upptäcker att man inte har följt direktiven, eller om kvaliteten för utfört arbete inte uppfyller kraven kan vi ge betydande sanktioner till entreprenören, säger han.

Pekka Purunen och Markku Salminen.
Pekka Purunen och Markus Salminen vid NTM-centralen. Pekka Purunen och Markku Salminen. Bild: Amanda Vikman/YLE person,markku salminen

Så på basen av kvaliteten på arbetet godkänner ni fakturorna?

- Så är det, vi går igenom vägen före arbetet börjar och granskar den efteråt, säger Salminen.

Enkel faktura

Hösten 2017 skulle 3700 ton grus ha levererats under en tvåveckorsperiod till Västeruddsvägen på Kimitoön.

Yle Åboland har talat med närmare tio personer som bor vid vägen och ingen har sett de nästan 200 lastbilslassen med grus som skulle ha körts ut under en intensiv tvåveckorsperiod.

Då Yle åtskilliga gånger har begärt dokumentation och bevis för grustransporterna av NTM-centralen är fakturan det enda man har fått som bevis på leveranserna, förutom muntligt vittnesmål.

En faktura från Destia till NTM-centralen för vägarbetet vid Västeruddsvägen.
Fakturan har inga specificeringar för arbetet. En faktura från Destia till NTM-centralen för vägarbetet vid Västeruddsvägen. Bild: Annan Faktura,västeruddsvägen

På fakturan står det i princip bara "ett stycke vägförbättringsarbete" och slutnotan på 76 580 euro (se bilden).

Inte heller i offerten från Destia är priset för de olika vägförbättringsåtgärderna specificerat.

- Fakturan är baserad på offerten där åtgärderna finns listade. Man vet inte före arbetet kommit igång exakt vad de olika momenten kostar. Nedläggningen av vägtrumman kan vara mer eller mindre komplicerat. Därför kan priset variera och kostnaderna är inte definierade, säger Salminen.

Skulle det inte vara intressant att få listat framför sig vad som har kostat vad om priset kan variera?

- Vi vet vad det har kostat.

Men det står inte i fakturan?

- Vi har gått igenom det med entreprenören, men det här har specifikt med Mjösund/Västeruddsvägen att göra och det arbetet vill jag inte kommentera längre eftersom du har fått svar per e-post.

En vägskylt där det står Västeruddsvägen.
En vägskylt där det står Västeruddsvägen. Bild: Amanda Vikman/Yle trafikmärken,västeruddsvägen

Hur är det möjligt att ni som beställare för ett arbete inte kan få ut bevis för grusleveranserna?

- Som jag sa handlar det om ett kvalitetsansvar hos entreprenören och vi följer upp att beställningen fullföljts enligt kvaliteten på det utförda arbetet, säger Salminen och fortsätter.

- Fraktsedlarna för gruset är till exempel dokument som uppstår mellan köpare och säljare. Destia köper grus av en leverantör och kan granska sitt köp som de vill. Det är lite samma sak som att du (Destia) handlar i butiken (grustaget) och får kvitto på köpet.

NTM-centralen har inte dessa fraktsedlar eftersom de inte visar vart gruset hamnar. Men Markus Salminen säger att han går igenom dem tillsammans med entreprenören och reder ut vad som har levererats vart.

Fraktsedlarna vill Destia inte ge ut vare sig till NTM-centralen eller Yle.

Aldrig funnits misstankar om fusk

Enligt en tidigare intervju kan Markus Salminen se i fall det är utlovad mängd grus (3 700 ton) som lagts på Västeruddsvägen genom att se på den. Ändå har han sagt att de som bor där inte ens kan avgöra om det lagts till mer grus efter att väghyveln varit framme.

- Vi har ett långt samarbetsarbete med Destia och aldrig har det uppstått misstankar om att grus inte skulle ha levererats enligt vår beställning, säger Salminen.

Destialastbil
Destialastbil Bild: Yle lastbilar,Destia,statsbolag

Enligt en tidigare intervju med Mikko Västilä som är ledande sakkunnig för yrkestrafik och transporter vid Transport och kommunikationsverket ska entreprenören under alla omständigheter kunna visa upp åtminstone färdskrivarblad.

- Dessutom skulle ett officiellt faktureringsdokument samt transporthandlingar visa upp åtminstone vad Destia har, eller borde ha kört ut, sa Västilä då.

Hur kan ni inte ha ett kontrakt som ger er tillgång till de olika färddokumenten?

- För underhållsarbete behöver man inte ha färdskrivare. De dokument som vi har begärt att få av Destia har de valt att hålla för sig själva, om Traficom sedan begär en utredning av Destia är det deras sak att ta ställning till ärendet, säger Markus Salminen vid NTM-centralen.

"De kan fuska hur mycket som helst"

Beatrice "Bea" Andersson är en av de aktivaste invånarna längs med Västeruddsvägen när det gäller att utreda grustransporterna. Nu verkar historien om grusleveranserna ha kommit till vägs ände och hon är inte nöjd.

- Då de som bor vid vägen protesterar och säger att arbetet inte är gjort går det inte ens att kontrollera. Jag tycker att det är mycket märkligt att man inte behöver bevisa vad respektive arbete har kostat, säger Andersson.

Beatrice Andersson och Kim och Nina Bergström sitter och pratar vid ett bord.
Beatrice Andersson och Kim och Nina Bergström bor vid vägen och är säkra på att gruset aldrig kom. Beatrice Andersson och Kim och Nina Bergström sitter och pratar vid ett bord. Bild: Amanda Vikman/Yle person,beatrice andersson

Att myndigheten inte behöver, eller ens kan, lägga fram bevis för grusleveranserna överraskar.

- Att man inte kan få fram konkreta bevis på grusleveranserna innebär ju att entreprenörerna kan fuska hur mycket som helst. Ingen granskar utan de bara får köra på precis hur de vill, säger hon och fortsätter.

- Att bara kolla kvalitén säger inget om själva utförandet av arbetet. Jag kan inte förstå att NTM-centralen godkänner den här typen av kontroller och fakturor, utan att kräva bevis på att jobbet är gjort via dokumentation.

Mikko Kuusisto vid Destia har svarat att transportdokumenten inte är offentliga handlingar och de har inte velat skicka dem vare sig till till Yle eller NTM-centralen.

Läs också

Nyligen publicerat - Åboland