Hoppa till huvudinnehåll

De flesta partier väljer entimmeståget framför en förbättring av riksväg 8 - men Egentliga Finlands landskapsdirektör tycker inte att alternativen kan ställas mot varandra

Informationstavlor visar att det är stora förseningar i tågtrafiken. Till vänster syns ett grönvitt Intercitytåg.
Arkivbild. Informationstavlor visar att det är stora förseningar i tågtrafiken. Till vänster syns ett grönvitt Intercitytåg. Bild: Jonas Jungar / Yle VR,Kustbanan,tåg,tågtrafik,passagerare,Karis järnvägsstation

De flesta partier i Egentliga Finland vill att staten hellre ska satsa på att utveckla ett entimmeståg mellan Åbo och Helsingfors än på att förbättra riksväg 8.

Det här framkommer i en sammanställning som Svenska Yle gjort baserat på Egentliga Finlands riksdagsvalskandidaters svar i Valkompassen. (Fråga 24/30).

Riksdagsvalskandidaterna i Egentliga Finland fick svara på påståendet: "Staten borde hellre satsa på entimmeståget mellan Åbo och Helsingfors än på att förbättra riksväg 8." Kandidaterna fick svara genom att gradera från 1 till 5 hur mycket de håller med om påståendet.

Enligt sammanställningen är frågan om staten borde utveckla ett tåg som tar en timme mellan Åbo och Helsingfors eller i stället förbättra riksväg 8 den fråga som delar flest partier internt.

De Gröna och Vänsterförbundet är de partier som är mest enade för utvecklandet av entimmeståget medan både Centerpartiet och Sannfinländarna har delade åsikter i frågan.

riksväg 8
Arkivbild: Riksväg 8 vid Masku. riksväg 8 Bild: Yle/Christa Mäkinen Riksväg 8,masku

Kan inte välja

Vid Egentliga Finlands förbund säger landskapsdirektör Kari Häkämies att det är svårt att ställa de här alternativen mot varandra eftersom det handlar om två så olika saker.

Häkämies, som själv varit riksdagsledamot och minister, säger att han vet hur processen fungerar och att det inte går till så att man måste välja mellan två så olika alternativ.

Enligt Häkämies måste man prioritera både entimmeståget och förbättringen av riksväg 8.

- Vi behöver båda. Och här på förbundet lobbar vi för både utvecklandet av entimmeståget och förbättringen av riksväg 8. Vi måste göra så därför att det handlar om två olika saker när vi diskuterar Åbo och Helsingfors, eller vad man behöver när man reser och transporterar saker från Björneborg till Åbo.

Kari Häkämies, landskapsdirektör i Egentliga Finland.
Landskapsdirektör Kari Häkämies. Kari Häkämies, landskapsdirektör i Egentliga Finland. Bild: Yle/Peter Petrelius kari häkämies

Häkämies säger att han inte vill göra prioriteringar mellan utvecklandet av ett entimmeståg och förbättringen av riksväg 8.

Däremot när det gäller vägarnas skick i allmänhet i Åboland säger han att man måste prioritera vad som ska fixas först, eftersom resurserna inte räcker till att få alla vägar i bra skick på en gång.

"Ett entimmeståg kanske skulle minska på privatbilsåkandet"

Så här säger några Åbobor om behovet av ett entimmeståg.

- Det är bra om man får det fixat. Jag är 70 år gammal och har bott i Åbo nästan hela mitt liv, men också i Helsingfors. Men det tar så lång tid (att åka dit), typ två-tre timmar, säger Sirpa Astola.

Kvinna i saluhallen Åbo.
Sirpa Astola. Kvinna i saluhallen Åbo. Bild: Yle/Pontus Nyqvist Åbo

Sami Sayyad som jobbar på en restaurang i Saluhallen säger att han tror att ett entimmeståg kanske är nödvändigt ur en ekologisk synvinkel.

- Ett entimmeståg till Helsingfors kanske skulle minska på privatbilsåkandet, säger Sayyad.

Sayyad har tidigare arbetat i Helsingfors, men numera åker han sällan dit.

man i saluhallen i Åbo
Sami Sayyad ser fördelar med entimmeståget ur en ekologisk synvinkel. man i saluhallen i Åbo Bild: Yle/Pontus Nyqvist Åbo

En annan restaurangarbetare säger att han inte ser ett så stort behov av ett entimmeståg. Visserligen säger han att det är bra för sådana som måste resa till Helsingfors för sitt arbete.

Helst skulle han ändå hellre se att staten satsar på miljön genom att minska på miljögifter, och bevara Finland som ett grönt och vackert land.

Kai Kulovaara ser också fördelarna med ett entimmeståg för dem som pendlar till Helsingfors.

- Eventuellt kanske det också ökar pendlingen från Helsingfors till Åbo, säger Kulovaara.

Kulovaara ställer sig positiv till byggandet av ett entimmeståg, trots att han själv inte åker tåg nästan alls.

- Ungefär en gång i månaden har jag ärenden i Helsingfors och då åker jag nog med bil, säger Kulovaara.

Läs också

Nyligen publicerat - Åboland