Hoppa till huvudinnehåll

Landskapsförbunden gjorde dramatiskt reportage om Riksåttan – beskrivs som plågsam att köra

Plogbil i snöyran.
Plogbil i snöyran. Bild: YLE/Rolf Granqvist plogbil

Landskapen längs riksväg 8 fortsätter lobba för förbättring av vägen. Nu genom ett satsat reportage ur trafikanternas synvinkel där vissa vägavsnitt beskrivs som plågsamma. Två av målen är breddad asfalt och fler omkörningsfiler, säger landskapsdirektören i Österbotten, Kaj Suomela.

Riksåttan – enväldigt viktig väg i uselt skick är namnet på det reportage som västkustens fyra landskapsförbund bekostat i samarbete med Riksåttan rf.

Reportaget är gjort av ett privat mediebolag och reportern träffar bland annat yrkeschaufförer, pendlare och personer inom näringslivet.

snöyra
snöyra Bild: YLE/Rolf Granqvist rekka

Och det är ingen positiv bild som målas upp av riksväg 8. Den jämförs med Via Dolorosa och när reportern färdas norrut från Åbo beskriver han hur vägen går från att vara smidig till att vara plågsam.

Är det är verkligen så illa att riksväg 8 kan beskrivas som plågsam att köra på?

- Det är de som gjort reportaget som uppfattat att den ställvis är plågsam. Och visst, jag håller med. Om du ska köra från Vasa till Karleby en regnig morgon och du har långtradare efter långtradare framför dig och det finns inte ett enda ställe där du kan köra förbi, så det är nog ganska plågsamt då, säger Kaj Suomela.

Kaj Suomela, landskapsdirektör i Österbotten.
Kaj Suomela, landskapsdirektör i Österbotten Kaj Suomela, landskapsdirektör i Österbotten. Bild: Yle/Markus Bergfors Kaj Suomela,landskapsdirektörer,Österbotten,suomela

Suomela: Uppgraderad status räcker inte

Lobbningen för riksväg 8 har pågått en längre tid redan och förra året blev vägen en del av stomnätet. Dessutom uppgraderades vinterunderhållet.

Enligt Suomela räcker det här ändå inte och med reportaget vill de på ett enkelt sätt lyfta fram hur viktig vägen är för människor och industri.

- Vi vill ha något konkret. Att vi har fått bättre status värmer inte någonting, det är trevligt och en förutsättning för att vi får något i framtiden. Men det räcker inte, man måste ändå kämpa för det.

Breddade vägavsnitt och omkörningsfiler på önskelistan

De konkreta åtgärder landskapsförbunden efterlyser är för det första att få vissa vägavsnitt breddade från Björneborg och norrut.

- Speciellt mellan Kristinestad och Vasa är asfalten för smal. Asfalten borde breddas så det skulle vara ordentlig skyddsremsa. Det har med säkerhet och plogning att göra, säger Suomela.

Det andra är fler omkörningsfiler, speciellt norrut från Vasa.

- De här två sakerna, bredare och bättre asfalt och omkörningsfiler och förstås andra säkerhetsåtgärder. Det här är sådant som är ganska lätt att förverkliga och inte kräver hundratals miljoner.

Kostade 1 500 euro för Österbottens förbund

Reportaget är påkostat med professionella videor, bilder och grafik. Eftersom flera aktörer deltar har man ändå kunnat hålla ner priset, säger Suomela. Prislappen för Österbottens förbund landar på 1500 euro.

Suomela tror att det är väl investerade pengar.

- Vi driver den här lobbningen och här har vi en ny approach då vi försöker lyfta fram det här och ge en bredare förståelse för vägens betydelse. Jag tror det lönar sig att det inte alltid bara är myndigheter som kommer. Reportaget målar upp mer av en användarsyn.

Läs också

Nyligen publicerat - Österbotten