Hoppa till huvudinnehåll

Vasa centralsjukhus image svärtades ner – nu kan sjukhuset satsa 100 000 euro på reklam

Korridor på VCS akutpoliklinik
Korridor på VCS akutpoliklinik Bild: Yle/Roger Källman akutpoliklinik

Vasa centralsjukhus planerar reklamkampanj för sjukhuset i år. Bakgrunden är att sjukhusets rykte verkar ha fått sig en törn på grund av diskussionerna om omfattande jour.

Styrelsen upplever enligt ledamoten David Pettersson (KD) att man är tvungen att lyfta profilen rejält.

David Pettersson
David Pettersson. David Pettersson Bild: Yle/Ida-Maria Björkqvist Pedersöre,vård,Karleby,Jakobstad,sjukhusansluten hemsjukvård,david pettersson

- Vi märker att ryktet om Vasa centralsjukhus kanske har naggats i kanten i och med uppståndelsen kring fulljouren som Vasa inte fick. Man har fått en negativ bild av sjukhuset och spiralen har blivit nedåtgående. Så för att vända trenden och lyfta fram de positiva sidorna är det på sin plats med reklam, säger Pettersson.

Video med nöjd klient

En video om sjukhuset är snart klar för publicering.

- Det är en klient som berättar om vår verksamhet. Det började när vi fick ett brev av den här mannen. Han är en jättenöjd klient och hans respons var spontant och inte något vi begärde, säger Marina Kinnunen som är direktör för Vasa sjukvårdsdistrikt.

Porträtt av Marina Kinnunen.
Marina Kinnunen. Porträtt av Marina Kinnunen. Bild: Yle/Sofi Nordmyr Vasa sjukvårdsdistrikt,marina kinnunen

Utöver det kommer det att bli reklam som riktas till specifika grupper som till exempel mammor. I reklamen ska man lyfta fram det positiva med sjukhuset i Vasa.

Sjukhuset är bland annat ett av de sjukhus som har minst ersättningar då det gäller patientskador.

Man har fått utmärkelser som babyvänligt sjukhus och har en topplacering då det gäller hur unga läkare upplever sjukhuset.

Måste måla upp en bild

Det slutliga beslutet om summor och innehåll i marknadsföringen fattas av styrelsen i slutet av april. Enligt Kinnunen har många andra sjukhus i landet redan lagt stora summor på marknadsföring.

Men är det inte lite extremt att lägga 100.000 på reklam?

- Det är extremt och det är en oerhört olycklig situation att sjukvårdsdistrikten har börjat med det här. Innehållet i vården borde vara det som talar, men det har blivit som med allt annat i samhället - det är ytan och fasaden. Man ska måla upp en bild och blir den nedsvärtad så måste man på något sätt försöka putsa upp den så folk får förtroende för vården igen, säger Pettersson.

Enligt Kinnunen är pengar man satsar på reklam indirekt också en satsning på vården.

- Det är viktigt att invånarna väljer oss för blir vi för små kan vi inte hålla den nivå vi haft. Så jag tror det är pengar som i slutändan hjälper att hålla vården på samma nivå som nu, säger Kinnunen.

Påverka Jakobstadsborna

Kinnunen säger att efter alla diskussioner och skriverier i media tror en del invånare att Vasasjukhuset inte har någon jour alls längre.

En orsak till att det behövs reklam är att allt fler patienter från Jakobstadsregionen numera väljer centralsjukhuset i Karleby framom Vasa.

- Vi märker att patientunderlaget har blivit aningen mindre, säger Pettersson.

Både Pettersson och Kinnunen är kritiska till att man inom offentliga sektorn numera känner sig tvungen att marknadsföra sig på det här sättet.

- Jag har varit skeptisk till att vi överhuvudtaget ska börja med den här reklamen. Men vi är tvungna att agera på något sätt, säger Pettersson.

- Vi har hittills tänkt att kvaliteten och upplevelsen som patienten får här sköter marknadsföringen. Men vi kan inte leva i en bubbla heller. När alla andra gör det så kan vi inte stänga ögonen och tänka att vi inte vill göra det, säger Kinnunen.

Finns Vasasjukhuset kvar?

Vad har folk i Jakobstad för bild av centralsjukhusen i Vasa och Karleby? Vi frågade folk på stan i Jakobstad och de flesta nämnde språket.

Man har en bild av att servicen på svenska är bättre i Vasa. Men då la man ofta till att svenskan har fungerat bra då man varit till Karleby också.

Rätt många tyckte att de varken har positiv eller negativ bild av sjukhusen.

Robert Ståhl och Siv Granqvist på gågatan i Jakobstad
Siv Granqvist och Robert Ståhl. Robert Ståhl och Siv Granqvist på gågatan i Jakobstad Bild: Yle/Ida-Maria Björkqvist Jakobstad,Robert Ståhl

- Jag har ingen skillnad på Vasa eller Karleby. Jag tar det sjukhus som fungerar för min del, det som är närmast, säger Siv Granqvist.

Image är inte allt.

- Kör man 200 km för något ska det vara väldigt bra, då räcker det inte längre med image. Då ska det handla om konkreta vårdsaker, säger Robert Ståhl.

Lars Sandviks barn fick vård både i Vasa och Karleby.

- I Karleby skötte de honom 10 gånger bättre, säger Sandvik.

- Jag har varit mycket mer i Vasa så det känns som mitt sjukhus. Men nu valde jag Karleby för första gången i mitt liv, och jag var positivt överraskad, säger Ulrika Björkell.

Politiker vill vara räddare i nöden

Enligt Pettersson har politiker i regionen bidragit till att ryktet om sjukhuset är sämre än förtjänt.

- Olika politiker håller fram hur de arbetat för fulljour och hur extremt viktigt det är. Gemene man och kvinna tänker att vi har förlorat något. Men i själva verket har inget alls ändrat.

Pettersson säger att sjukhuset har kvar samma goda personal och specialiteter och det rullar på.

- Vissa specialiteter har vi problem med, det ska vi inte sticka under stol med. Men generellt sett har vi ett jättebra och fungerande sjukhus.

Tyvärr har en del politiker kunnat samla poäng genom att få läget att verka allvarligare än det är, enligt Pettersson.

- Politikerna tjänar på att det ser dystrare ut än det är. Då kan man själv framstå som den räddande ängeln som kommer och ställer allt tillrätta.

Läs också

Nyligen publicerat - Österbotten