Hoppa till huvudinnehåll

"Jag brukar börja en diskussion med frågan: Hur mår du?" - Pargas stads skolhandledare ska förebygga skolfrånvaro och arbeta med skolelevernas välmående

petra henriksson, jessica sjöholm och thomas sjöblom
Den nya skolhandledaren, Jessica Sjöholm (i mitten), tillsammans med Petra Henriksson, skolkurator för Sarlinska skolan och Pargas svenska gymnasium och Thomas Sjöblom, studiehandledare för Pargas svenska gymnasium. petra henriksson, jessica sjöholm och thomas sjöblom Bild: Yle/Jasmine Nedergård Pargas,petra henriksson

I mars 2019 började Jessica Sjöholm som Pargas stads nya skolhandledare för Skolgatans skolor. Hon har ett speciellt fokus på elevernas välmående och att försöka minska frånvaron i skolorna. Det här efter Pargas stads nya satsning.

För två år sedan konstaterade Pargas stad att skolfrånvaron ökat så mycket att man nu vill göra någonting åt saken.

Därför anställde staden i höst för första gången någonsin en skolhandledare med ett speciellt fokus på elevers välmående och att minska skolfrånvaron.

Skolhandledaren är aktiv i alla Skolgatans skolor, både på svenska och finska sidan.

"Det finns mycket att göra"

Sedan mars 2019 är det Jessica Sjöholm som innehar den här titeln och hon tycker att hon blivit väl mottagen i skolorna.

- Alla har kommit och berättat om läget här i skolorna. Det finns mycket att göra.

Som ny skolhandledare fokuserar Sjöholm nu till att börja med att lära känna eleverna och satsa på aktiviteter.

- Jag försöker ge en bild av att jag är här för dem och de ska känna sig trygga att komma och prata med mig.

"Jag brukar börja en diskussion med frågan: hur mår du?"

Men hon har inget fast schema, så dagarna kan vara väldigt varierande.

jessica sjöholm
Jessica Sjöholms uppgifter är mångsidiga. Hon ordnar till exempel rastaktiviteter, spelar spel och kastar boll med eleverna. Hon har också läxhjälp och äter lunch med vissa elever. jessica sjöholm Bild: Yle/Jasmine Nedergård Pargas,jessica sjöholm

Sjöholm försöker speciellt se de som är lite utanför och som inte klarar sig här i skolan.

- Gällande skolfrånvaron har jag en viktig roll.

Varje fall av skolfrånvaro kräver individuella lösningar

Skolfrånvaron är ett nationellt problem som kräver individuella lösningar.

Det säger Petra Henriksson, skolkurator i Sarlinska skolan och Pargas Svenska Gymnasium.

- Vi kan inte köra med samma format utan vi behöver utreda varje enskilt fall för sig för att göra tiden hemma så kort som möjligt.

"Skolfrånvaron har också ökat i gymnasierna"

Thomas Sjöblom är studiehandledare för Pargas svenska gymnasium och säger att skolfrånvaron också ökat i gymnasierna.

Han är kritisk till det fenomen som växer i hela landets skolor, att det finns färre och färre vuxna i ungdomarnas fysiska närhet i skolorna.

- Det är ingen kritik för Pargas, men det har ju blivit så i hela landet att vi inte känner att städpersonalen och kökspersonalen hör till ett företag.

Närbild på fönster i Sarlinska skolan i Pargas.
En närvaro av vuxna människor har minskat i skolorna och det påverkar ungdomarna, säger PSG:s studiehandledare Thomas Sjöblom. Närbild på fönster i Sarlinska skolan i Pargas. Bild: Yle/Lotta Sundström Pargas,grundskolans högstadium,sarlinska högstadiet

- Eleverna behöver riktigt konkret fysisk närvaro av vuxna och det är där Jessica kommer in. Hon är den tilläggsresurs som behövs i skolorna. Dessutom en kravlös sådan.

Tacksam att Pargas stad satsar på elevernas välmående

Petra Henriksson håller med Sjöblom om att det är viktigt med en tilläggsresurs så att saker kan lösas snabbare och smidigare.

- Det är nog med tacksamhet som vi har kunnat jobba vidare med de här frågorna. Det är fint att våra röster och vårt behov har blivit hörda, bland våra politiker och tjänstemän.

Rubriken uppdaterad 10.4. klockan 8:35.

Läs mera:

Anonym hemmasittare, det vill säga barn med stor skolfrånvaro.

Läs också

Nyligen publicerat - Åboland