Hoppa till huvudinnehåll

Elsparkcyklarna populära i Helsingfors men kritiseras för dålig hållbarhet - livslängden varierar från ett par veckor till några månader

Elsparkcyklar som står i rad.
Att ta i bruk åkdonet kostar en euro och för varje minut man åker betalar man mer. Åker man i tio minuter blir summan kring 3,50 euro. Elsparkcyklar som står i rad. Bild: Lehtikuva Elsparkcykel

Elsparkcyklarna blir bara fler och fler i Helsingfors centrum i takt med att nya aktörer intar staden. Då elsparkcyklarna testats i andra städer har åkdonens livslängd visat sig vara kort.

Helsingforsborna har kunnat susa fram på eldrivna sparkcyklar sedan mitten av mars och i nuläget är det två utländska bolag som hyr ut elsparkcyklar i staden.

Vill man hyra en elsparkcykel ska man ladda ner en app, registrera sig och söka upp närmaste elsparkcykel via en karta i appen. Sedan låser man upp elsparkcykeln med en QR-kod och så är det bara att köra.

Elsparkcyklarna lämnas inte på specifika stationer, utan de kan lämnas var som helst ute på gatan efter att man använt dem.

HRT betalar 476 000 euro för projektet som pågår i cirka ett halvår.― HRT:s specialsakkunniga Tarja Jääskeläinen

Företagen kallar det här nya sättet att förflytta sig korta sträckor för micromobility och förespråkana menar att sparkcyklarna kan minska bilanvändningen i städerna.

Livslängden varierar

En hel del kritik har ändå riktats mot åkdonen. Kritiken har bland annat handlat om att elsparkcyklarna anses vara en fara i trafiken. Elsparkcyklarnas korta livslängd har också orsakat rubriker i åtminstone svenska medier.

Elsparkcyklarna marknadsförs som miljövänliga, men åkdonens livslängd verkar variera från veckor till några månader. Det är också oklart hur mycket av åkdonet kan återanvändas och hur mycket som hamnar direkt på soptippen.

En av grundarna till det svenska elsparkcykelföretaget Voi, Douglas Stark, sade i början av mars i en intervju för den svenska nyhetssajten Breakit att sparkcyklarna endast håller i två till tre månader.

Tier-yhtiön sähköpotkulautoja Kiasman edessä.
Just nu finns några hundra elsparkcyklar i Helsingfors centrum. Tier-yhtiön sähköpotkulautoja Kiasman edessä. Bild: Kristiina Lehto / Yle sparkcyklar,diver propulsion vehicle

Ett par veckor senare sade han däremot till Breakit att de nyare modellerna håller i sex månader.

I USA har det kommit fram att livslängden för elsparkcyklarna kan vara ännu kortare.

Ekonomisajten Quartz har analyserat data som ett annat elsparksföretag som verkar i Louisville i USA har samlat in och enligt Quartz har företagets elsparkcyklar en genomsnittlig livslängd på 28,8 dagar.

Endast sju av företagets 129 elsparkcyklar, som analyserades, höll i mer än 60 dagar, skriver Quartz.

"90 procent av sparkcyklarna som går sönder repareras"

Företaget Vois elsparkcyklar kan också hyras i Helsingfors.

Max Thelen som är Vois Helsingforsansvariga säger att de elsparkcyklar som finns på gatorna i Helsingfors ska hålla i minst ett år.

– I början var elsparkcyklarna designade för privatbruk och inte för att användas av flera människor dagligen i extrema väderförhållanden. Vi har utvecklat modellerna och varje sparkcykel som vi sätter ut på gatan är bättre än den förra, säger Thelen.

Sparkcyklarna räcker inte till, efterfrågan är så stor.― Max Thelen

Thelen säger att det händer att elsparkcyklar går sönder, men enligt honom hamnar de inte direkt på soptippen.

– 90 procent av sparkcyklarna som går sönder reparerar vi och de förs ut på gatan igen inom 24–48 timmar. Tio procent använder vi för reservdelar. De delar som vi inte kan använda på nytt sorterar vi, säger Thelen.

HRT satsar en halv miljon på elsparkcyklar

Efterfrågan på elsparkcyklarna i Helsingfors har varit stor, enligt Thelen.

– Vi talar om hundratals människor som använder våra cyklar per dag. Sparkcyklarna räcker inte till, efterfrågan är så stor, säger han.

Också Helsingforsregionens trafik (HRT) ska få egna elsparkcyklar i Helsingfors i vår.

Det handlar om ett pilotprojekt där 300 sparkcyklar, både vanliga och eldrivna, testas i Nordsjö. Projektet görs i samarbete med det ryska uppstartsföretaget Samocat sharing.

– HRT betalar 476 000 euro för projektet som pågår i cirka ett halvår. Vi hoppas på att tjänsten sedan kan fortsätta marknadsbestämt, säger HRT:s specialsakkunniga Tarja Jääskeläinen.

Syftet med HRT:s test är att undersöka hur elsparkcyklarna fungerar som en del av det övriga kollektivtrafiknätet.

Nainen pyöräilee lumisateessa Helsingissä.
Till skillnad från de andra elsparkcyklarna hyr man HRT:s sparkcyklar från en station, precis som stadscyklarna. Nainen pyöräilee lumisateessa Helsingissä. Bild: Tiina Jutila / Yle lånecyklar,turister,turism,Salutorget (Helsingfors),Helsingfors,Blackberry winter,snöfall,snowflake,snö,cykelvägar

Försöket skulle inledas redan måndagen den 15 april, men företaget som står för för elsparkcyklarnas och stationernas underhåll och leverans, har haft problem med att få alla delar som behövs till stationerna.

Det är alltså ännu oklart exakt när sparkcyklarna syns i gatubilden i Nordsjö.

Hur länge håller de elsparkcyklar som HRT ska testa?

– Vi har fått den informationen att de sparkcyklar som är med i pilotprojektet ska hålla åtminstone fram till slutet av oktober då pilotprojektet tar slut, säger Jääskeläinen.

Hur tycker du att det låter att de här elsparkcyklarna i vissa fall bara fungerar i ett par månader och sedan måste bytas ut?

– Det är så klart en dålig sak om det stämmer. Men om man jämför elsparkcyklarna med bilanvändning så orsakar sparkcyklarna mindre utsläpp, säger Jääskeläinen.

Jääskeläinen säger också att HRT:s mål är att resorna med sparkcyklar ska ersätta bilresor och inte resor som görs till fots.

– Om det visar sig att folk väljer att åka mer elsparkcykel i stället för att gå, så kanske det inte är en så smart lösning, säger Jääskeläinen.

Läs också

Nyligen publicerat - Huvudstadsregionen