Hoppa till huvudinnehåll

Ny kristelefon betjänar hela Svenskfinland – "Ring oss genast då du känner att du vill tala med någon"

Camilla Björk på Österbottens kriscenter Valo
Camilla Björk Camilla Björk på Österbottens kriscenter Valo Bild: Yle/Anna Kurtén Telefonjour,camilla Björk

Går du igenom en kris i parförhållandet eller lider du av ångest eller självdestruktiva tankar? Från och med måndag kan du få samtalsstöd på svenska av krisarbetare och frivilliga i bland annat Vasa.

Föreningen för Mental hälsa har sedan år 1970 haft en kristelefonjour på finska.

År 2018 öppnade man en kristelefon på arabiska och nu är det dags för motsvarande telefonjour på svenska. Verksamheten koordineras av Österbottens kriscenter Valo i Vasa.

På kriscentret Valo hoppas man att den nya kristelefonen ska få ett positivt mottagande och att folk ska våga lyfta luren och ringa.

- Vi kommer att göra vårt yttersta för att så många som möjligt ska ringa, säger Camilla Björk som ansvarar för den svenskspråkiga kristelefonen.

Tyttö peittää käsillään kasvonsa
Tyttö peittää käsillään kasvonsa Bild: Henrietta Hassinen / Yle ensamhet,ungdomar,ungdom (skede),Barn och ungdom,högstadiet,mobbning,nätmobbning,skolmobbning,ångest,depression

163 000 samtal till den finskspråkiga kristelefonen

Den finskspråkiga kristelefonen som Föreningen för mental hälsa upprätthåller har varit välbehövlig.

Ifjol ringdes163 000 samtal till kristelefonen. Av dem hade man möjlighet att svara på nästan 60 000 samtal. Den arabiska telefonlinjen fick ifjol cirka 700 samtal.

Enligt statistiken för fjolåret är det mest relationsproblem som folk hör av sig med till kristelefonen.

- Det kan var problem med parförhållandet, familjen eller syskon. Men också ångest är en stor orsak, säger Camilla Björk.

I medeltal handlar nio samtal per dag om att personen är självdestruktiv.

Det var också därför Föreningen för mental hälsa började med sin kristelefonjour i tiderna, för att förebygga självmord. Kristelefonverksamheten finansieras av Social- och hälsoorganisationernas understödscentral STEA.

Alla åldrar och yrkeskategorier

När man ringer till kristelefonen är det antingen en anställd krisarbetare eller en frivillig som svarar i telefon.

De som svarar i telefonen finns på olika håll i Svenskfinland - bland annat i Vasa, Jakobstad och Helsingfors.

Camilla Björk säger att majoriteten av dem som ringer till kristelefonen är lite äldre men bland dem som ringer finns alla åldrar och yrkeskategorier representerade.

- Alla är välkomna, från ungdomar upp till 100 år.

Ungdomar är en åldersgrupp Björk faktiskt hoppas att ska höra av sig till kristelefonen vid behov.

- Ungdomar i dag lever ett ganska hektiskt liv med många krav. Studierna är krävande, man har kanske satt ribban lite för högt och hjärnan är hela tiden på högvarv. När man känner att "nu är det bara för mycket och nu orkar jag inte" kan vi vara ett jättebra alternativ. Då kan man ringa vår kristelefon och få samtalsstöd.

Samtalen är helt anonyma.

pojke ensam på en berg
pojke ensam på en berg Bild: Yle / Ida Granholm Pojke,berg,skogar,Huvtröja,blått,träd,naturen,parker,ensamhet,sittande,depression,ungdomar,mental hälsa,Psykisk störning

Krismedarbetarens viktigaste uppgift är att lyssna

När man ringer kristelefonen får man tala med en människa som främst lyssnar och finns till.

- Vi ger inte så mycket handfasta konkreta tips och råd utan vi lyssnar. Ibland, om man vill säga vilken kommun man bor i, kan vi tipsa om vad det finns för vidare hjälp att få.

Camilla Björk tycker att tröskeln för att ringa kristelefonen ska vara väldigt låg.

- Genast då det känns som att man vill tala med någon ska man ringa till oss. Det är klart, det är en kristelefon och det är folk i kris vi vill nå. Men en kris för mig behöver inte vara en kris för min granne. Om det är en kris för dig, då ringer du.

Hur snabbt får man tala med någon?

- Målet är att svara på alla samtal. Vi kommer också att ha en köfunktion.

Hoppas att också män ska våga lyfta luren

Camilla Björk hoppas att också män ska våga lyfta luren och ringa kristelefonen. Ifjol var det bara 34 procent av samtalen till den finskspråkiga kristelefonen som kom från män.

- Det handlar om marknadsföring och till exempel en så enkel sak som vilken bild man använder i marknadsföringen. Är det alltid en kvinna på bild? Det kan också vara en man, vilket vi nu har i vår nya kampanj. Vi vill nå båda könen.

Ung man håller i en telefon.
Ung man håller i en telefon. Bild: All Over Press/Denis Closon/Isopix Telefon,Mobiltelefon,pojkar

Att hitta frivilliga som vill ställa upp och svara i kristelefonen är inte det lättaste men man har fått ihop det antal som krävs, säger Björk.

- Det är förstås alltid en utmaning att hitta frivilliga eftersom det handlar om ett arbete man gör gratis. Men vi har nästan 20 frivilliga och dem försöker vi ta bra hand om. De är livsviktiga för vår verksamhet och vi uppskattar dem väldigt mycket.

I höst kommer man att göra en ny insats för att hitta frivilliga.

Givande att kunna hjälpa en annan människa

Av den som svarar i kristelefonen krävs att man är en god lyssnare, har bra interaktionsfärdigheter, är flexibel och har tålamod.

- Det handlar också om att vara respektfull mot den som ringer. Man ska ge personen tid.

Camilla Björk säger att det är väldigt givande att kunna hjälpa en annan människa.

- Alltid när man bemöter en människa i kris tar det en viss mängd energi men det ger också mycket. Vi strävar till att alla samtal ska sluta så att personen känner något slags lugn.

Från och med måndagen den 15 april har den svenskspråkiga kristelefonen jour på måndagar och onsdagar kl 16-20 samt tisdagar, torsdagar och fredag klockan 9-13. Telefonnumret är 09 2525 0112.

Läs också

Nyligen publicerat - Österbotten