Hoppa till huvudinnehåll

Fokus på Desmond Child – hitmakaren som skivbolagen älskar men vissa hardcore fans hatar

Desmond Child skriver hitar. Megahitar. Den sortens låtar som spelas om och om igen i alla strutar på snabbare rotation än en torktumlare fylld med gummibollar.

Åtminstone gjorde han det på 80-talet. Och igen på 90-talet men då inom en helt annan genre.

Samarbete med en dansande hårdrockare ledde till hans första hit

Desmond Child inledde karriären med gruppen Desmond Child & Rouge. De var populära på dansklubbarna i New York City på 70-talet.

Paul Stanley, till vardags sångare och gitarrist i hårdrockarna KISS var en av Desmond Childs fans och de brukade ibland skriva musik tillsammans.

Beth Matthews, Desmond Child och Paul Stanley
Beth Matthews, Desmond Child och Paul Stanley Beth Matthews, Desmond Child och Paul Stanley Bild: Copyright Rex Features Ltd 2012/All Over Press Desmond Child,Paul Stanley

Ett av deras alster, I was made for lovin' you blev en enorm hit för KISS. Desmond Child samarbetade också med andra artister.

Han skrev musik för Cher och Bonnie Tyler utan att nå nämnvärd framgång. På rockfronten gick det litet bättre då han fick in flera av sina låtar på KISS-albumen Animalize och Asylum.

Tre unga män i en källare

År 1986 inleddes ett samarbete som ledde till enorma framgångar för båda parterna.

Bon Jovi
Bon Jovi Bon Jovi Bild: ullstein bild - Public Address/ All Over Press Bon Jovi

Bon Jovi hade gjort två album som inte hade sålt speciellt bra. Deras A&R-man på skivbolaget, Derek Shulman* föreslog att de skulle ta in en utomstående låtskrivare för det viktiga tredje albumet.

Desmond Child, Jon Bon Jovi och Richie Sambora visade sig vara en fungerande kombination. Låtarna de skrev i Richie Samboras föräldrars källare utgjorde stommen för det mångmiljonsäljande albumet Slippery When Wet.

Senast nu fick Desmond Child rykte om sig att vara mannen som kunde hjälpa gamla trötta rockare upp på dagens hitlistor.

Alla var inte fullständigt nöjda med framgången.

Desmond Child förstörde alla bra artister, han gjorde helt för catchiga låtar.

Jag blev alltid ledsen när jag hörde att han igen skulle samarbeta med någon artist jag gillade

― Anne H. - vän av metall och hårdrock

Folk som gillade artisterna i sin ursprungliga form och i sin avsaknad av mainstream-framgång blev inte glada då skivbolagens A&R-typer påstod att de inte "hörde några hitar" och ville skicka in utomstående låtskrivare till studion.

Skivbolaget skickade Desmond till Aerosmiths replokal

aerosmith
Steven Tyler och Joe Perry från Aerosmith aerosmith Bild: Julio Aprea Aerosmith
Cruisin' for the ladies? - Um, that sounds really bad!― Desmond Child åt Steven Tyler första gången de möttes

Aerosmith som hade varit ett av 70-talets stora band i USA hade inte sålt skivor på länge. Done With Mirrors som skulle vara deras comeback-album floppade och skivbolaget var nära att ge upp.

Som en slags sista utväg skickade skivbolaget Desmond Child för att se om ett låtskrivarsamarbete kunde ge önskat resultat,

Och trots att det inte såg så lovande ut i början fick hitar som Angel och Dude (Looks Like a Lady) publiken att köpa kopiösa mängder av albumet Permanent Vacation.

The guy’s a f#@king genius― Steven Tyler, Aerosmith

Desmond Child jobbade med många hårdrockare på 80-talet och fick många hitar till stånd. Man kunde ju tro att han hade sitt på det torra ekonomiskt efter den här perioden men så var det inte.

Han var medlem av en kult (Akwenasa) som krävde att medlemmarna skulle överlåta sina inkomster åt ledaren. Desmond Child räknar med att de fyra år han var medlem kostade honom en dryg miljon dollar.

Han sålde en del av rättigheterna till sina låtar på 90-talet efter att ha fått dåliga råd av sina advokater vilket han senare insåg att var ett enormt misstag.

Som tur är kom det en ny musikalisk trend på slutet av 90-talet inom vilken Desmond nådde ny framgång.

Tillbaka till rötterna

Ricky Martin
Ricky Martin Ricky Martin Bild: Copyright Rex Features Ltd 2012/All Over Press Ricky Martin

Desmond Childs rötter var förankrade i latinsk musik. Han mor, Elena Casals var en exilkubansk låtskrivare och den unge Desmond växte upp med bolero och loknande tongångar.

När Ricky Martin blev en av världens mest populära artister huserade Desmond Child i kulisserna som producent och låtskrivare.

Han flyttade till Miami och jobbade intensivt med Martin under flera år.

Nu bor Desmond Child i Nashville. Han skriver fortfarande låtar men är också verksam i olika låtskrivarorganisationer. Han grundade The Latin Songwriters Hall of Fame och fungerar som organisationens ordförande.

Statyetten La Musa som delas ut åt vinnare i olika kategorier på Latin Songwriters årliga gala är en kopia av en staty föreställande Desmonds mor Elene Casals.

Prisstayetten La Musa
Chucho Valdes med en La Musa statyett Prisstayetten La Musa Bild: Copyright Rex Features Ltd 2012/All Over Press Latin Songwriters Hall of Fame

Desmonds recept för framgång

Vad är då Desmond Childs recept för att skriva en hitlåt? Före han börjar skriva funderar han på vad låten skall handla om. Han vill gärna börja med låtens namn.

Först när han vet vad låten heter och vad den handlar om börjar han komponera musik och skriva text. Den här metoden lärde han sig av Bob Crewe som han hade ett låtskrivarkontrakt med i början av karriären.

En annan sak som kännetecknar Desmond Child-låtar är att han inte pantar på konfekten. Den delen av låten, ofta refrängen, som skall fånga lyssnarens uppmärksamhet kommer i ett tidigt skede.

Många av hans låtar börjar med refrängen.

Det här receptet har fungerat i fem decennier och torde fortfarande fungera i framtiden.

Desmond Child
Desmond Child Desmond Child Desmond Child

*Jep, just den Derek Shulman som var medlem av 70-talsproggarna Gentle Giant före han började jobba på skivbolag.

Läs också

Nyligen publicerat - Kultur och nöje