Hoppa till huvudinnehåll

En söndag i helvetet: Cykelloppet Paris–Roubaix

Greg Van Avermaet vurpar under den 112 upplagan av Paris–Roubaix, april 2014
Greg Van Avermaet vurpar under den 112 upplagan av Paris–Roubaix, april 2014 Greg Van Avermaet vurpar under den 112 upplagan av Paris–Roubaix, april 2014 Greg Van Avermaet

Paris–Roubaix är ett årligt cykellopp som går från Frankrikes huvudstad till en liten stad invid den belgiska gränsen. Sträckan är cirka 260 kilometer, men det är inte sträckan i sig som bjuder på den största utmaningen.

En stor del av loppet avverkas på kullersten. Avsnitten kallas för pavésektioner och de graderas från 1–5, kategori 5-sträckorna är så ojämna att de vanligen inte används för vanlig trafik.

Den brittiska cyklisten Bradley Wiggins under den 113 upplagan 2015. Wiggins har vunnit det mesta på cykel, men inte Paris–Roubaix.
Den brittiska cyklisten Bradley Wiggins under den 113 upplagan 2015. Wiggins har vunnit det mesta på cykel, men inte Paris–Roubaix. Den brittiska cyklisten Bradley Wiggins under den 113 upplagan 2015. Wiggins har vunnit det mesta på cykel, men inte Paris–Roubaix. cykling

Hela loppet avverkas på runt sex timmar. Väderförhållanden spelar in på tiden och på hur många cyklister som kommer i mål.

Det finns otaliga saker som kan gå fel under loppet. Vurpor och tekniska fel kan sätta käppar i hjulet även för förhandsfavoriterna. Det finns inga garantier. 

Paris-Roubaix 1982.
Paris-Roubaix 1982. Paris-Roubaix 1982. Bild: Copyright Rex Features Ltd 2012/All Over Press cykling

Loppet började kallas för helvetet i norr lite efter andra världskriget. Då kantades vägarna av skyttegravar och okreverade granater.

En av tidernas största cyklister, Eddy Merckx, bilden tagen under tävlingen 1972. Merckx hade smeknamnet "The Cannibal" eftersom han tuggade sönder allt motstånd.
En av tidernas största cyklister, Eddy Merckx, bilden tagen under tävlingen 1972. Merckx hade smeknamnet "The Cannibal" eftersom han tuggade sönder allt motstånd. En av tidernas största cyklister, Eddy Merckx, bilden tagen under tävlingen 1972. Merckx hade smeknamnet "The Cannibal" eftersom han tuggade sönder allt motstånd. Bild: Copyright Rex Features Ltd 2012/All Over Press cykling,Eddy Merckx

I dag är det kullerstenarna som äter upp cyklisterna och gör det till den hårdaste endagstävlingen på UCI:s kalender (UCI är den professionella cykelsportens centralorganisation). Loppet cyklades för första gången 1896, och sedan 1977 har vinnarpokalen varit en gatsten.

Helvetet blir intensivare mot slutet

Starten och början av loppet är inget speciellt. Alla vet att en utbrytning från start inte kan hålla ända till målsnöret. 

Norra Frankrike är ganska platt och den första timmen bjuder vanligen inte på några större överraskningar. 

Troisvilles till Inchy brukar vara den första pavésektionen, knappt 100 kilometer från start. Första kategori 5 sträckan brukar vara Arenbergskogen. Det är även den mest mytomspunna sektionen och cyklisterna når skogen efter ungefär 160 kilometer.

Peter Sagan anför en grupp cyklister genom Arenbergskogen. Bilden är från 2018.
Peter Sagan anför en grupp cyklister genom Arenbergskogen. Bilden är från 2018. Peter Sagan anför en grupp cyklister genom Arenbergskogen. Bilden är från 2018. Bild: imago/Sirotti/ All Over Press cykling,Peter Sagan
Johann Museeuw trycker till på en pavésektion under upplagan 1990.
Johann Museeuw trycker till på en pavésektion under upplagan 1990. Johann Museeuw trycker till på en pavésektion under upplagan 1990. Bild: ullstein bild - dpa/ All Over Press cykling

Ingången till Arenbergskogen lades om för 1999 års upplaga. Innan det var det en lätt nedförsbacke in i skogen, vilket ökade farten i spurten för bästa möjliga position. 

Orsaken till omläggningen var en fruktansvärd olycka 1998, där den trefaldiga vinnaren Johan Museeuw nästan miste sitt vänstra ben. 

Avsnittet är knappt två och en halv kilometer långt och det var Napoleon I som lät avsnittet stenläggas. 

Kullerstenarna i Arenbergskogen.
Kullerstenarna i Arenbergskogen. Kullerstenarna i Arenbergskogen. Bild: / All Over Press cykling

Arrangörerna har svårt att hålla stråket farbart. På grund av sin kultstatus tar åskådare kullerstenar från beläggningen snabbare än arrangörerna hinner ersätta dem. 

Spurten in på Arenbergpavén fortsätter i dag trots att det inte går nerför innan skogen. Farten in i Arenbergskogen kan vara över 60 kilometer i timmen. 

Årets upplaga är 257 kilometer lång och den första pavésektionen kommer efter knappt 100 kilometer. Målgången sker som alltid på Roubaix utomhusvelodrom. 

Tom Boonen och George Hincapie 2002.
Tom Boonen och George Hincapie 2002. Boonen slutade trea och Hincapie sexa. Tom Boonen och George Hincapie 2002. Bild: Copyright Rex Features Ltd 2012/All Over Press cykling,Tom Boonen,George Hincapie

Loppet kallas inte helvetet i norr utan orsak

Vädret kan ställa till det för åkarna. Regnar det blir kullerstenarna hala, är det torrt är det otroligt dammigt. 

Paris–Roubaix, nära den belgiska gränsen 2007.
Paris–Roubaix 2007, nära den belgiska gränsen. Paris–Roubaix, nära den belgiska gränsen 2007. cykel

När åkarna stormar in på kullerstensavsnitten börjar sökandet efter det bästa spåret. Många av sektionerna liknar mest traktorvägar och de används inte för vanlig trafik.

Risken för vurpor förstärks alltså av att åkarna tävlar om det planaste spåret.

Den franske cyklisten Julien Morice får läkarvård efter en vurpa 2017.
Den franske cyklisten Julien Morice får läkarvård efter en vurpa 2017. Den franske cyklisten Julien Morice får läkarvård efter en vurpa 2017. cykling

I dag måste deltagarna ha hjälm, men det är det enda personliga säkerheten som är föreskriven. UCI införde hjälmtvång som en följd av 2003 års upplaga av Paris-Nice där en fatal olycka inträffade.

Laurent Fignoon under tävlingen 1988. Innan deltagarna hade hjälmtvång.
Laurent Fignon under tävlingen 1988, innan deltagarna hade hjälmtvång. Fignon hade smeknamnet "The Professor" för att han hade glasögon och han hade slutfört en akademisk examen. Laurent Fignoon under tävlingen 1988. Innan deltagarna hade hjälmtvång. Bild: Copyright Rex Features Ltd 2012/All Over Press cykling

Under de första säsongerna efter att hjälmtvånget infördes fick cyklisterna kasta hjälmarna inför klättringar, men nu måste hjälmen stanna på huvudet.

Rafal Majka från Polen och belgaren Olivier Naesen krockar mellan Arras och Roubaix under förra årets upplaga.
Rafal Majka från Polen och belgaren Olivier Naesen krockar mellan Arras och Roubaix under förra årets upplaga. I bakgrunden ser man den kännspaka bergströjan från Tour de France. Rafal Majka från Polen och belgaren Olivier Naesen krockar mellan Arras och Roubaix under förra årets upplaga. cykling

Förra året fick 101 åkare av 175 en sluttid. 12 åkare var över tidsgränsen och 63 avbröt. Tragiskt nog dog den belgiska 23-åringen Michael Goolaerts.

Goolaerts förolyckades på den andra pavésektionen. Han låg onåbar på marken och sjukvårdspersonal konstaterade att hans hjärta hade stannat. Efter läkarvård i Lille konstaterades han död senare samma kväll.

Monumenten: de fem största endagstävlingarna

Den största cykeltävlingen varje år är Tour de France. Touren sträcker sig över två veckor och cyklisterna tar sig genom så gott som hela Frankrike. 

En masskrasch och påföljande kaos under upplagan 2005. Eftersom vägarna är smala ökar risken för kedjekrockar.
En masskrasch och påföljande kaos under upplagan 2005. En masskrasch och påföljande kaos under upplagan 2005. Eftersom vägarna är smala ökar risken för kedjekrockar. Bild: Copyright Rex Features Ltd 2012/All Over Press cykling
Kaos i under cykellopp.
Eftersom vägarna är smala ökar risken för kedjekrockar. Kaos i under cykellopp. Bild: / All Over Press cykling

Långa tävlingar som Tour de France passar inte alla åkare. Ett bra exempel är Peter Sagan, en av 2010-talets absolut största cyklister. Hans fysik passar inte bergsetapperna, vilket gör honom chanslös i sammandraget.

Sagan kan vinna ett par etapper, men kommer inte att vinna totalen och ta hem den gula ledartröjan. 

Det som passar åkare som Sagan är endagstävlingarna; han vann Paris-Roubaix föra året. 

Peter Sagan på prispallens översta steg 2018.
Peter Sagan på prispallens översta steg 2018. Vem som vinner i dag är ännu oklart. Peter Sagan på prispallens översta steg 2018. cykling

De fem största endagstävlingarna på UCI:s kalender kallas för The Monuments: Il Lombardia, Milan-San Remo, Tour de Flanders, Liège-Bastogne-Liège och så dagens tävling. Paris-Roubaix räknas som den näststörsta av alla cykeltävlingar och den endagstävling man vill vinna. 

Läs också

Nyligen publicerat - Sport