Hoppa till huvudinnehåll

F1-ägarens planer stöter på patrull – stallen säger nej till nytt kvalformat

F1-bilar kör ut ur depån
F1-bilar kör ut ur depån Bild: xpbimages.com Formel 1

Liberty Media som äger rättigheterna till formel 1 vill se en fjärde kvalsession från och med säsongen 2020. Stallen har tidigare varit positiva till den här tanken men nu har man ändrat sig rapporterar Racefans.

Det nuvarande kvalformatet i formel 1 utgörs av tre sessioner där den första är 18 minuter, den andra 15 minuter och den tredje 12 minuter. De fem långsammaste förarna faller bort både från Q1 och Q2 och sedan gör tio bilar upp om pole position i Q3.

Till säsongen 2020 har F1-ägaren Liberty Media kastat fram ett förslag om att kvalet skulle innehålla fyra sessioner. Fyra förare skulle slås ut i var och en av de tre första sessionerna och åtta bilar skulle sedan köra om pole position i Q4.

Hamilton och Bottas kör ut ur depån.
Hamilton och Bottas kör ut ur depån. Bild: imago images / HochZwei/ All Over Press Formel 1,Valtteri Bottas,Lewis Hamilton

Flera förare har tidigare varit negativt inställda till en förändring medan stallen varit försiktigt positiva. Efter att stallen kört simuleringar av det nya formatet har man dock kommit på andra tankar rapporterar Racefans. Nu säger nio av tio stall nej till ett nytt format.

– Uppfattningen bland cheferna är att det nuvarande systemet inte är sönder, och varför skulle man fixa något som inte är sönder och riskera att börja med något nytt som inte fungerar, säger en källa till webbplatsen.

Enligt webbplatsen är Renault det enda stallet som är för ett nytt kvalformat.

Två tredjedelar av rösterna krävs

F1 hade planerat att rösta om det nya kvalformatet vid ett möte den 30 april. För att förslaget ska gå igenom krävs två tredjedelar av rösterna.

Om förslaget inte går igenom den här månaden krävs det ett enhälligt godkännande senare om man vill ha ett nytt kvalformat nästa säsong.

– Det är bra att man tittar på olika alternativ. Jag tycker att det nuvarande formatet fungerar bra men om det kan bli mer spännande för fansen med ytterligare en session så varför inte?

– Jag tror inte det kommer att bli avgörande men vi måste öppna för förändring, sade Mercedes stallchef Toto Wolff i samband med Kinas GP.

Toto Wolff.
Toto Wolff. Toto Wolff. Bild: xpbimages.com Toto Wolff

Ett nytt format skulle också skapa utrymme för ett extra reklamavbrott under det en timme långa kvalet vilket skulle gynna de sändande tv-bolagen medan Pirelli troligtvis skulle tvingas tänka om gällande däckval inför tävlingshelgerna.

– Det är viktigt att man definierar målsättningen om man ska ha fyra kvalsessioner. Vill man att alla ska få möjlighet att köra med två uppsättningar däck per segment eller vill man begränsa antalet?

– Vi har ett bra format och ska det ändras måste vi se till att det inte sker misstag. Jag säger inte att det nuvarande är perfekt men det fungerar. Till exempel vill vi inte se delar av kvalet där inga bilar är på banan, det skulle vara tråkigt, säger Pirellichefen Mario Isola.

Läs också

Nyligen publicerat - Sport