Hoppa till huvudinnehåll

Framgången i Karleby hamn fortsätter – hamnen är nu tredje störst i Finland

Fartyg vid kajen i Karleby hamn, djuphamnen
Fartyg vid kajen i Karleby hamn, djuphamnen Bild: Yle/Sofi Nordmyr Karleby hamn,hamnar,fartyg,hamn

Karleby hamn har satsat över 63 miljoner euro för att göra hamnen attraktivare. Målet för framtiden är att bli ännu större, säger vd:n Torbjörn Witting.

Framgången för Karleby hamn fortsätter för tredje året i rad när även 2018 visar ett gott resultat.

Karleby hamns vd, Torbjörn Witting, säger att det under åren har gått både bra och dåligt, men att de senaste årens satsningar har gjort att hamnen vuxit så det knakar.

- Vi har under de tre senaste åren haft en tillväxt på över 20 procent, vilket vi är mycket nöjda över.

Vi har under de tre senaste åren haft en tillväxt på över 20 procent, vilket vi är mycket nöjda över

Ifjol var hamnens totala trafikvolym 7,3 miljoner ton – vilket gör Karleby hamn till landets tredje största allmänna hamn efter hamnarna i Helsingfors och Fredrikshamn-Kotka.

Enligt Witting finns det flera orsaker till den positiva trenden.

- Vi har investerat långsiktigt, vi har goda samarbetspartners och så har vi såklart bra kunder.

Är det ert mål att bli störst i landet?

- Målet för framtiden är att bli ännu större, men steget att bli största i landet är ganska stort. Helsingforshamnen som är näststörst har nästan dubbelt så stor volym.

Hamndirektör Torbjörn Witting i Karleby
Karleby hamns vd, Torbjörn Witting. Hamndirektör Torbjörn Witting i Karleby Bild: YLE/Patrik Enlund torbjörn witting

Nationellt och internationellt

I dag delar Karleby hamn sin verksamhet i tre olika marknadsområden. Det är Karlebys industri och handel, mellersta och norra Finland och Ryssland.

Enligt Witting har hamnen gjort stora satsningar under de senaste årtiondena, vilket gör hamnen attraktiv.

- För trettio år sedan hade vi bara en hamndel i Karleby, men nu har vi tre stycken.

Den äldsta delen av hamnen är 194 år gammal och den nyaste delen 12 år gammal.

De tre hamndelarna fungerar i dag som enskilda enheter och är skräddarsydda för olika produkter, vilket enligt Witting gör verksamheten effektiv.

- Dessutom har vi satsat på kranar, lagerbyggnader och en specialterminal.

Ännu större i framtiden

Genom Karleby hamn går allt mellan himmel och jord, men det vanligaste är olika råvaror.

Enligt Witting är järnvägen en viktig del av hamnverksamheten och därför har man valt att utveckla järnvägsnätet till alla tre hamndelar.

- Vi har råmaterial till vår egen industri, men även halvfabrikat som vi skickar till exempel till Ryssland.

Ifjol startade den stora muddringen av hamnfarleden och hamnbassängerna. Arbetet som ska bli klart till hösten 2020 förväntas att förbättra hamnens konkurrenskraft.

Enligt Witting var det hög tid att arbetet började då fartygen i dag blir större och större.

- Hamnen går in med över 63 miljoner euro i projektet. Det är dyrt men en investering som görs för tiotals år framåt.

Läs också

Nyligen publicerat - Österbotten